Jon Berg Jørgensen Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Har tenkt å fly en tur fra Værnes til Østersund og lurer på om noen har noen tips. Har også et par (mer eller mindre) konkrete spørsmål: Hva er egentlig åpningstidene i Östersund? Se på AIP SUP http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIP%20Sup/SUP_22_08.pdf og NOTAM: >>> ESNZ (OESTERSUND NEW LOCATION IND) <<< METAR 031150Z 20006KT 9999 FEW020 BKN035 06/02 Q1014 TAF 031130Z 031221 18004KT 9999 BKN030 TEMPO 1221 RA TAF 031130Z 031221 18004KT 9999 BKN030 TEMPO 1221 RA FATO ESTABLISED ON TWY F E CIV APRON FOR DAYLIGHT VMC OPS. DRG DARKNESS RWY 12/30 TO BE USED. AIRTAXIING TO PARKING ON APRON. : NOTAM ES/B2147/08 SCHEDULE: MON-FRI 1200-1400 FIRE FIGHTING AND RESCUE SERVICE NOT AVBL MON-FRI 1200-1400 : NOTAM ES/B2110/08 SCHEDULE: MON-FRI 1200-1400 FUEL NOT AVBL MON-FRI 1200-1400 : NOTAM ES/B2109/08 >>> END-OF-BULLETIN <<< Ettersom området mellom Österund og Norge/Sverige-grensa er fjellområde må jeg male flyet og stappe det fullt av pyroteknikk og fjellkart (+ en del mer), eller?:http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/GEN/GEN%201/ES_GEN_1_5_en.pdf Til slutt; Har jeg forstått det riktig når jeg tror at jeg, med tanke på toll/tull, bare kan file flightplan (minst en time før avgang) og fly? Siter
Even Moe Egenes Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Regner med at dette er real.. Må ta deg en tur innom flymuseumet som ligger i Østersund! Veldig flott museum med variert innhold fra forskjellige tidsepoker i Sverige. Har vært der selv, ligger ikke på Frösön, men det er en nedlagt gammel flyplass! God Tur! Siter
Magne Heggnes Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 1 time før er nok riktig ja. Derimot mener jeg å huske at tollvesenet skal ha 24-timers varsel dersom du returnerer til en flyplass hvor tollvesenet ikke er representert. Mener det var slik da jeg gikk opp til eksamen, men nå var det riktignok ikke i går... Skal du tilbake til Værnes blir vel ikke det noe problem. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Jeg anbefaler deg å fly til flyplassen som ligger litt øst for Østersund. Der er det gratis å lande, samt parkere. Husker jeg ikke helt feil var det relativt stive priser på Frosôn. Når det gjelder fortolling så må tollvesnet i Sverige varsles før innreise, hvor lenge er jeg ikke sikker på. Husk også å markere pkt. 18 i reiseplanen med Customs arranged. Du trenger ikke ha med deg "alfapakning" for overlevelse i ett døgn ved ett evt. havari i fjellheimen, men sørg iallefall for å ha med deg varme klær samt litt mat. Hva skal du med fjellkart når du har flykart? :grin: En annen ting som kan være nyttig å merke seg er at de foretrekker bruk av koordinater framfor stedsnavn i flightplanen når du passerer grensa. Når jeg tok turen for 2 år siden var det også dårlig radioforbindelse med Sverige ved grensepassering, derofr måtte vi innhente klarering til å passere grensen ved hjelp av den norske sektoren. Siter
Jan Vold Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Flyplassen Ivar nevner, heter Optand. (ESNM) Her har Flyklubb,Seilflyklubb og Fallskjermklubb tilhold. Link m opplysninger: http://www.ostersundsflygklubb.nu/ofk/faltet.asp Det omtalte flymuseet ligger også her, men er egentlig åpent bare om sommeren. ( Hvis noen av entusiastene er der og jobber, så er det ofte mulighet for et "privat" besøk). Kan gi deg tips om kontakt (på PM) om det skulle bli aktuellt. http://www.flygochlotta.se/index.asp Jan Siter
Even Moe Egenes Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Tar jeg ikke feil så er den svarte viggen' her på fs.no derfra? Siter
Einar Halvorsen Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Vedr. passering av grensen gjelder også følgende relatert til fortolling: "Du kan nå fly fra eller til de fleste flyplasser i Norge til/fra andre Schengen-land ved å sende kopi av reiseplanen til Toll- og avgiftsdirektoratet senest fire timer før grensepassering." Forklaring kan du lese her: Forklaring til ny tollforskrift Hele forskriften kan du lese her: Tollforskriften Konklusjon: Send kopi av din flightplan til tolldirektoratet, (desken), senest [color:#FF0000]4 timer før grensepasseringen[/color]. Da er det bare tut og kjør. I Sverige blir flightplanen automatisk sendt til tollvesenet, så den saken skulle være grei for returen. Husk også at du har ikke lov å forlate flyet før den tid du har satt som ankomst på din flightplan. Gjør du det og tollvesenet dukker opp kan det vanke både kjeft og mere til. Men du skal vel lande på Værnes, så da skulle den saken ikke skape problem for deg. God tur Siter
Einar Halvorsen Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Merk også at kartkoordinater skrives på en noe spesielle måte når du sender flightplanen. De skrives slik: 5901N01121E Du kan også fint bruke en offisielt godkjent navpunkt ved grensepasseringen, dersom det er et slikt i nærheten. Eks bruker jeg ofte REGMA når jeg flyr fra Ski, Rakkestad, Kjeller og skal til feks. Gøteborg. Her er feks. ruta jeg sendte inn da jeg dro til Læsø i sommer DCT REGMA 5901N01121E DCT 5750N01211E DCT BAK DCT MAKUR DCT Da ble dette satt inn i felt 18, som gir flytiden til grensepasseringen: EET/ REGMA 0025 Håper denne infoen var til nytte om den ikke var kjent fra før Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 7. november 2008 Forfatter Skrevet 7. november 2008 For å summere opp: 1 - Jeg skal skrive tid for grensepassering (som forklart i "bruksanvisningen" til flygeplanen) i flygeplanen. 2 - Jeg skal skrive koordinater (på korrekt måte) eller godkjennte navigasjonspunkter på de delene som fåregår inne i Sverige. 3 - Jeg skal sende kopi av flygeplan til tollvesent (i Norge) minst 4 timer før avgang (gjelder begge veier?). 4 - Jeg skal skrive "customs arranged" i flygeplanen (på korrekt sted og måte). Er det ikke litt rart å skrive det før det er "arrenged"? Hehe. 5 - Jeg regner med jeg kan ringe inn flygeplanen til Oslo som vanlig? 6 - Hvor mye er landingsavgiften på den internasjonale flyplassen i Østersund? 7 - Jeg trenger ikke å ha med det nødutstyret som loven krever? :crazy:? Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. november 2008 Forfatter Skrevet 15. november 2008 Ingen som gidder å svare på de siste spørsmålene mine? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Du skal sende en kopi av flygeplanen til de respektive tollvesene, altså Sverige samt Norge. At tollen er "arranged" betyr at man har varslet, og at de selv gjør en beslutning på om de skal dukke opp eller ikke. Mest sannsynlig vil du ikke se noe til de. Flygeplanen kan du ringe inn, eller sende på nettet, akkurat som vanlig. Også når du flyr ut fra Sverige. Du får ta en telefon til Østersund "Intl." for pris, synes å huske at landingsavgiften var greit opp mot 300,- Mulig jeg har ramlet av, men hvor står det at man skal ha med fjellutrustning og fjellkart? Du skal jo ikke på vidda! Sjekk AIP Sverige for mer informasjon: http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjansten/FPC/IAIP/ Siter
Martin Floor Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Er ikke Værnes en internasjonal flyplass? Når jeg flydde til/fra Torp til/fra Nörrköping / Bromma trengte jeg ikke å sende kopi av FPL 4 timer før grensepassering til Tollvesenet. Grunnen til dette var at ved til-/utreise fra internasjonal flyplass vil de ordne med tollvesen så lenge man sender FPL (som det jo er krav om ved grensepassering). Jeg kan jo slenge inn litt regelverk i samme slengen, ellers blir jo dette bare tomme ord. Forskrift om lettelser i meldeplikt for småfly mv. i trafikk mellom Norge og øvrige Schengen-land "Forskriften gjelder trafikk mellom Norge og øvrige Schengen-land med luftfartøy som har høyeste tillatte startvekt t.o.m. 5700 kg, og som er godkjent for maksimalt 10 passasjerer. Forskriften gjelder for private flyginger og taxiflyginger. Forskriften gjelder ikke flyginger til eller fra internasjonale flyplasser i Norge." Tar gjerne imot tips om hvordan man ser om en flyplass er internasjonal eller ikke, jeg finner det ikke i AIP AD. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Du har nok rett der Martin, my mistake. Mye spennende tekst rundt akkurat dette emnet, det kommer fram at vi (jeg) ikke er flink nok til å krysse grenser. Når det gjelder definisjonen av hva en internasjonal flyplass er, så var dette ett meget godt spørsmål. Jeg har intet fasitsvar på dette, men jeg kan tenke meg at dette har en sammenheng med, hvorav flyplassen har opparbeidet ett system, samt har personell til stede for å ta i mot samt sende avgårde flymaskiner som skal krysse landegrensene. Da i form av toll og immigrasjonstjeneste. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 16. november 2008 Forfatter Skrevet 16. november 2008 Ivar: http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/GEN/GEN%201/ES_GEN_1_5_en.pdf Der står det hva man må ha med ved flyging i fjellområder. Så vidt jeg husker er det et kart i botlangen med oversikt over "fjellområder," men finner ikke noe om dette i AIP. Siter
Timmy Brandt Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Har en bild från Svenska Flygfält som beskriver vart fjällområdet sträcker sig men man får tydligen inte kopiera det. I ENR står hittar du också information http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_1_en.pdf Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Nå er det en stund siden jeg var over grensen, men synes å huske at det kun var området rundt Storlien som var "fjellområde". Hvis man følger dalene eller hovedveien inn til Østersund vil jeg tro du slipper unna. Du skal jo ikke på polferd flere timers kjøring bort fra folk og fe. :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.