Gå til innhold

Kun meter unna katastrofe


christopher herregården

Anbefalte innlegg

Ja det var helt klart et tullete og lite gjennomtenkt utsagn,

AirEuropa har jo en relativt ny flyflåte - de har jo flydd charterpax

lenge fra norske flyplasser til Spania/Kanariøyene. Problemet med

understellet på denne B737-800 maskinen som førte til dette, kunne

uten tvil ha endt langt verre. Har vært på denne flyplassen mange

ganger, som uten vil dessuten er den mest "spottervennlige" av

alle flyplassene på Kanariøyene.

 

Gjennomsnittsalderen på hele flåten til AirEuropa er på 5.5 år,

mens gj.snittsalderen for kun B738-flåten er på 6.1 år. Selskapet

har totalt 32 stk. av B737 (samt 6 stk. A330 og 2 stk. B767).

 

Den aktuelle maskinen var "EC-HJQ" som altså kom fra Glasgow

som rute/flight: "UX196". Denne B738-maskinen ble levert

ny til AirEuropa i slutten av April: 2000, altså en åtte år

gammel maskin.

 

(Og Dagbladet er helt på villspor i sin artikkel ser jeg, der

de viser et kart av Gran Canaria i stedet for Lanzarote.. ja ja..)

 

Her er noen oppdaterte og interessante bilder

fra Reuters:

 

AE02jpg.jpg

Bildet er copyright © Reuters/Stringer Spain

 

AE01jpg.jpg

Bildet er copyright © Reuters/Stringer Spain

 

 

Interessant info her:

http://avherald.com/h?article=40f34e77&opt=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne få legge til at en av instruktørene på skolen min ble spurt spørsmålet på en oppflyving en gang: Hva gjør du viss du får understells problemer av noen slag under approach og landing?

 

Han svarte da at han ville prøvd å feilsøke med å recycle understellet noen ganger for så å se om han fikk tre grønne indikasjoner på at hjulene var nede.

 

Eksaminatoren svarte brått at svaret var feil, å fortsettet med at du feilsøker aldrig noe som helst i traffic pattern eller i samband med landing. Det eneste riktige var å avbryte landingen å go-around for så å be om delay vectors for feilsøking..

 

Han strøyk så på den oppflygningen..

 

Så det jeg vil frem til er at dette burde pilotene blitt lært allerede fra flightschool.

 

Større katastrofer har skjedd før med hensyn til misvisning av understells indikasjoner. Jeg vet av en episode her i Amerika for en del år siden der mannskapet fløy en MD80 rett i bakken fordi de var opptatt med å finne ut av hvorfor det ene lyset til understellet ikke ville lyse opp.. Det viste seg i ettertid at det var bare en brent lampe som kostet mange menesker livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De endret artikkelen etter en liten e-post:

 

 

[sitat]

Sendt: 3. november 2008 19:06

Til: kent

 

 

 

Hei

 

Setter pris på ditt innspill. Vi er enige i dine innspill, og endre artikkelen fredag ettermiddag.

 

Mvh

Olav Haugan

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: kent [mailto:kent@sentrumtrafikk.no]

Sendt: 31. oktober 2008 15:40

Til: Olav Haugan; Torbjørn Brandeggen

Emne: Charterfly var kun meter fra katastrofen

 

Hei!

 

Ser dere har skrevet denne artikkelen: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2351589.ece

 

Jeg må si meg tvilende til deres jornulastikk når dere presterer å skrive: "Hendelsen stiller nye spørsmål ved sikkerheten ombord billigfly."

Det er et regelverk som sier at alle fly i europa skal tilfredsstille et vist krav, uansett om du flyr British Airways eller Ryanair har selskapene LIKE krav til sikkerhet. Statistisk sett er det også like stor sjans for å dø i et fly drevet av et billig flyselskap som det er i et annet flyselskap.

 

Jeg vil gjerne se kildene som begrunner den uttalelsen dere har kommet med. Dette er mer "skremme" - propaganda enn det har rot i virkeligheten.

 

Hilsen

Kent-Ruben Johansen

[/sitat]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De endret artikkelen etter en liten e-post:

 

 

[sitat]

Sendt: 3. november 2008 19:06

Til: kent

 

 

 

Hei

 

Setter pris på ditt innspill. Vi er enige i dine innspill' date=' og endre artikkelen fredag ettermiddag.

 

Mvh

Olav Haugan

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: kent [mailto:kent@sentrumtrafikk.no']

Sendt: 31. oktober 2008 15:40

Til: Olav Haugan; Torbjørn Brandeggen

Emne: Charterfly var kun meter fra katastrofen

 

Hei!

 

Ser dere har skrevet denne artikkelen: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2351589.ece

 

Jeg må si meg tvilende til deres jornulastikk når dere presterer å skrive: "Hendelsen stiller nye spørsmål ved sikkerheten ombord billigfly."

Det er et regelverk som sier at alle fly i europa skal tilfredsstille et vist krav, uansett om du flyr British Airways eller Ryanair har selskapene LIKE krav til sikkerhet. Statistisk sett er det også like stor sjans for å dø i et fly drevet av et billig flyselskap som det er i et annet flyselskap.

 

Jeg vil gjerne se kildene som begrunner den uttalelsen dere har kommet med. Dette er mer "skremme" - propaganda enn det har rot i virkeligheten.

 

Hilsen

Kent-Ruben Johansen

[/sitat]

 

Flått at sånne som deg tar iniativ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...