christopher herregården Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Ta en titt her http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2351589.ece Siter
Lars Hassel Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Hendelsen stiller nye spørsmål ved sikkerheten ombord billigfly. Hmmm, okey! Kan ikke helt si jeg henger 100% prosent med på det som ble skrevet, men jeg kan jo ha misforstått :grin: Siter
Andreas F Berger Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Oida! Det var veldig nære på ja! Kan tenke meg at de som gikk på gangveien som går foran rullebanen (og på sjøsiden av flyplassen) var ganske vettskremte når denne maskinen kom rett mot dem. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Hendelsen stiller nye spørsmål ved sikkerheten ombord billigfly. Typisk media å blåse ut slike kommentarer. Uansett hvor billig du får billettene så er reglene for sikkerhet like uansett om du flyr British Airways eller Ryanair. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Ja det var helt klart et tullete og lite gjennomtenkt utsagn, AirEuropa har jo en relativt ny flyflåte - de har jo flydd charterpax lenge fra norske flyplasser til Spania/Kanariøyene. Problemet med understellet på denne B737-800 maskinen som førte til dette, kunne uten tvil ha endt langt verre. Har vært på denne flyplassen mange ganger, som uten vil dessuten er den mest "spottervennlige" av alle flyplassene på Kanariøyene. Gjennomsnittsalderen på hele flåten til AirEuropa er på 5.5 år, mens gj.snittsalderen for kun B738-flåten er på 6.1 år. Selskapet har totalt 32 stk. av B737 (samt 6 stk. A330 og 2 stk. B767). Den aktuelle maskinen var "EC-HJQ" som altså kom fra Glasgow som rute/flight: "UX196". Denne B738-maskinen ble levert ny til AirEuropa i slutten av April: 2000, altså en åtte år gammel maskin. (Og Dagbladet er helt på villspor i sin artikkel ser jeg, der de viser et kart av Gran Canaria i stedet for Lanzarote.. ja ja..) Her er noen oppdaterte og interessante bilder fra Reuters: Bildet er copyright © Reuters/Stringer Spain Bildet er copyright © Reuters/Stringer Spain Interessant info her: http://avherald.com/h?article=40f34e77&opt=0 Siter
Sindre S. Lillehaug Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg tok en b738 WL fra Værnes til gran canaria. Det var aireuropa. Nydelige fly. Synd dette skjedde. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 "Det ble umiddelbart iverksatt evakuering av flymaskinen ...." Javel, så hvor er skliene? Situasjonen kan neppe ha vært så alvorlig som det TV2 nettavisen vil ha det til dersom de hadde tid til å vente på en helt normal flytrapp... Siter
Lars Hassel Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 stusset litt på det samme kan du si;) Men men Siter
Kjetil Mathisen Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Vil gjerne få legge til at en av instruktørene på skolen min ble spurt spørsmålet på en oppflyving en gang: Hva gjør du viss du får understells problemer av noen slag under approach og landing? Han svarte da at han ville prøvd å feilsøke med å recycle understellet noen ganger for så å se om han fikk tre grønne indikasjoner på at hjulene var nede. Eksaminatoren svarte brått at svaret var feil, å fortsettet med at du feilsøker aldrig noe som helst i traffic pattern eller i samband med landing. Det eneste riktige var å avbryte landingen å go-around for så å be om delay vectors for feilsøking.. Han strøyk så på den oppflygningen.. Så det jeg vil frem til er at dette burde pilotene blitt lært allerede fra flightschool. Større katastrofer har skjedd før med hensyn til misvisning av understells indikasjoner. Jeg vet av en episode her i Amerika for en del år siden der mannskapet fløy en MD80 rett i bakken fordi de var opptatt med å finne ut av hvorfor det ene lyset til understellet ikke ville lyse opp.. Det viste seg i ettertid at det var bare en brent lampe som kostet mange menesker livet.. Siter
Christopher Andersen Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Det tilfelle var en l-1011 fra Eastern airlines. Siter
Sindre Holberg Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Som forøvrig var i en episode av Air crash investigation på NGC Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 De endret artikkelen etter en liten e-post: [sitat] Sendt: 3. november 2008 19:06 Til: kent Hei Setter pris på ditt innspill. Vi er enige i dine innspill, og endre artikkelen fredag ettermiddag. Mvh Olav Haugan -----Opprinnelig melding----- Fra: kent [mailto:kent@sentrumtrafikk.no] Sendt: 31. oktober 2008 15:40 Til: Olav Haugan; Torbjørn Brandeggen Emne: Charterfly var kun meter fra katastrofen Hei! Ser dere har skrevet denne artikkelen: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2351589.ece Jeg må si meg tvilende til deres jornulastikk når dere presterer å skrive: "Hendelsen stiller nye spørsmål ved sikkerheten ombord billigfly." Det er et regelverk som sier at alle fly i europa skal tilfredsstille et vist krav, uansett om du flyr British Airways eller Ryanair har selskapene LIKE krav til sikkerhet. Statistisk sett er det også like stor sjans for å dø i et fly drevet av et billig flyselskap som det er i et annet flyselskap. Jeg vil gjerne se kildene som begrunner den uttalelsen dere har kommet med. Dette er mer "skremme" - propaganda enn det har rot i virkeligheten. Hilsen Kent-Ruben Johansen [/sitat] Siter
Hans Fredrik Sunde Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 De endret artikkelen etter en liten e-post: [sitat] Sendt: 3. november 2008 19:06 Til: kent Hei Setter pris på ditt innspill. Vi er enige i dine innspill' date=' og endre artikkelen fredag ettermiddag. Mvh Olav Haugan -----Opprinnelig melding----- Fra: kent [mailto:kent@sentrumtrafikk.no'] Sendt: 31. oktober 2008 15:40 Til: Olav Haugan; Torbjørn Brandeggen Emne: Charterfly var kun meter fra katastrofen Hei! Ser dere har skrevet denne artikkelen: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2351589.ece Jeg må si meg tvilende til deres jornulastikk når dere presterer å skrive: "Hendelsen stiller nye spørsmål ved sikkerheten ombord billigfly." Det er et regelverk som sier at alle fly i europa skal tilfredsstille et vist krav, uansett om du flyr British Airways eller Ryanair har selskapene LIKE krav til sikkerhet. Statistisk sett er det også like stor sjans for å dø i et fly drevet av et billig flyselskap som det er i et annet flyselskap. Jeg vil gjerne se kildene som begrunner den uttalelsen dere har kommet med. Dette er mer "skremme" - propaganda enn det har rot i virkeligheten. Hilsen Kent-Ruben Johansen [/sitat] Flått at sånne som deg tar iniativ! Siter
Timmy Brandt Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Bra där ! Jag brukar alltid maila journalisten och ifrågasätta flygrelatert material då det tyvärr, "alltid" är något fel i artikeln. Siter
Hans Fredrik Sunde Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 De endrer det ikke før Fredrag :crazy: Da har jo alle lest den :crazy: :grin: På en annen side, så yter ikke lavpris-selskapene mer enn nødvendig angåenende ... alt (skal jo spare penger :grin: ) Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 De endret den på fredag som var Er enig i at lavprisselskap ikke yter mer enn de må, men i forhold til sikkerhetskrav tror jeg de blir overholdt. Mulig de "dyrere" aktørene har strengere krav internt enn det forskriftene krever, men det vet ikke jeg så mye om. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.