Sondre Holmen Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Quantas er det australske luftfartsselskapet. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparasjon eller rettelse. Blanketten er et stykke papir, som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringer de har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning. Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som piloter hos Quantas har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert. Det sies forresten at Quantas er det eneste større flyselskap som aldri har hatt en alvorlig ulykke! P = Problem innberettet av piloten. S = Svar noteret av mekanikeren. P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes. S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side! P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard. S: Der er ikke installert automatisk landing på dette flyet... P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring. S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden! P: Et eller annet sitter løst i cockpitten. S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten. P: Døde insekter på frontruten. S: Levende insekter er i restordre... P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes. S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden! P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel. S: Beviset fjernet! P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy. S: Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå... P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast. S: Det er liksom dét de er der for... P: Radioen ute av drift. S: Radioen er alltid ute av drift når den står på OFF. P: Har en mistanke om sprekk i frontruten. S: Har en mistanke om at du har rett! P: Mangler motor nr. 3. S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking... P: Flyet oppfører seg rart. S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst! P: Radaren brummer. S: Har omprogrammert radaren til tale. P: Mus i cockpitten. S: Katt installert. Siter
Nils Erik Eriksen Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Hehehehehe, tusen takk for en god start på en dårlig dag. Det var flere gullkorn der lol ... Mvh Nils Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Kan jeg få lov til å takke deg for at du dro opp denne for tjuende gang?-.- Siter
Audun Braastad Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 20. gang? Jeg har ikke sett den før :crazy: Mener at det er negativt at han legger den ut når den har vært lagt ut før? Den var jo morsom Siter
Magnus F. Meese Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Det er klin umulig for alle å vite hva som er nytt nytt og hva som er gammelt nytt, Olav. Hvis du ikke synes det er fint at folk poster ting de vil dele, uten å søke gjennom hele forbanna arkivet først, så kan du bare enkelt og greit la være å svare. Skjerpings! Jeg synes denne er like artig hver gang, og har ikke noe imot at den kommer på nytt selv om jeg har sett den før Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Olav, du har bestandig ett eller annet negativt å komme med. Om du skal være negativ om alle postene her inne, så vil jeg foreslå at du ikke svarer i dem. Siter
Sondre Holmen Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 Tror vi må lage en liten Sjekkliste her nå over hva vi ikke kan gjøre på forumet. Er ikke mye man skal gjøre galt før man får høre det av ganske mange;) Sikkert flere nye her som ikke har sett den før, Jeg har heller ikke sett den før. Så beklager at veteranene må lese gjennom samme vitsen en gang til. Siter
Tommy Bernes Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Haha, Morsom hver gang, denne her Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Selvom den er best på engelsk Siter
Mads Hjemmen Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Olav' date=' du har bestandig ett eller annet negativt å komme med. Om du skal være negativ om alle postene her inne, så vil jeg foreslå at du ikke svarer i dem. [/quote'] HELT ENIG! Synes jeg ser for ofte at Olav har noe negativt mot poster. Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Hehe, jeg går aldri lei av å lese den der, rett og slett genialt Bra å se at også piloter og teknikere har det morsomt av og til Siter
Geir G Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 En klassiker! noen som kan finne den på engelsk? Har søkt litt, men finner bare deler av den... Siter
Sondre Holmen Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 Aircraft pilots submit maintenance complaints /problems, generally known as squawks, from time to time and after attending to the squawks, maintenance crews are required to log the details of the action taken to solve the pilot logged problem. P - The problem logged by the pilot. S - The solution and action taken by the engineers Here are some squawks, recently submitted by QANTAS pilots and the action taken there after. Take a look at these and you know why they say 'Never let it be said that ground crews and engineers lack a sense of humour !!! P - Left inside main tyre almost needs replacement. S- Almost replaced left inside main tyre. P - Test flight OK, except autoland very rough. S - Autoland not installed on this aircraft. P - No.2 propeller seeping prop fluid. S - No.2 propeller seepage normal - Nos. 1, 3 and 4 propellers lack normal seepage. P - Something loose in cockpit. S - Something tightened in cockpit. P - Dead bugs on windshield. S - Livebugs on backorder. P - Autopilot in altitude-hold mode produces a 200-fpm descent. S - Cannot reproduce problem on ground. P - Evidence of leak on right main landing gear. S - Evidence removed. P - DME volume unbelievably loud. S - Volume set to more believable level. P - Friction locks cause throttle levers to stick. S - That's what they are there for! P - IFF inoperative. S - IFF always inoperative in OFF mode. P - Suspected crack in windscreen. S - Suspect you're right. P - Number 3 engine missing. S - Engine found on right wing after brief search. P - Aircraft handles funny. S - Aircraft warned to "Straighten up, Fly Right and Be Serious." P - Target radar hums. S - Reprogrammed target radar with words P - Mouse in cockpit. S - Cat installed. Siter
Paul Thomas Kvam Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Bra. :grin: Noen historier gjør seg best på engelsk. Eksempelvis denne historien: Three old guys are out walking. First one says, 'Windy, isn't it?' Second one says, 'No, it's Thursday!' Third one says, 'So am I. Let's go get a beer.' Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.