Gå til innhold

En liten vits til kaffepausen;)


Sondre Holmen

Anbefalte innlegg

Quantas er det australske luftfartsselskapet. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparasjon eller rettelse. Blanketten er et stykke papir, som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringer de har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning.

 

Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som piloter hos Quantas har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert.

 

Det sies forresten at Quantas er det eneste større flyselskap som aldri har hatt en alvorlig ulykke!

P = Problem innberettet av piloten.

S = Svar noteret av mekanikeren.

 

P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes.

S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side!

 

P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard.

S: Der er ikke installert automatisk landing på dette flyet...

 

P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring.

S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden!

 

P: Et eller annet sitter løst i cockpitten.

S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten.

 

P: Døde insekter på frontruten.

S: Levende insekter er i restordre...

 

P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes.

S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden!

 

P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel.

S: Beviset fjernet!

 

P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy.

S: Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå...

 

P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast.

S: Det er liksom dét de er der for...

 

P: Radioen ute av drift.

S: Radioen er alltid ute av drift når den står på OFF.

 

P: Har en mistanke om sprekk i frontruten.

S: Har en mistanke om at du har rett!

 

P: Mangler motor nr. 3.

S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking...

 

P: Flyet oppfører seg rart.

S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst!

 

P: Radaren brummer.

S: Har omprogrammert radaren til tale.

 

P: Mus i cockpitten.

S: Katt installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klin umulig for alle å vite hva som er nytt nytt og hva som er gammelt nytt, Olav. Hvis du ikke synes det er fint at folk poster ting de vil dele, uten å søke gjennom hele forbanna arkivet først, så kan du bare enkelt og greit la være å svare. Skjerpings!

 

Jeg synes denne er like artig hver gang, og har ikke noe imot at den kommer på nytt selv om jeg har sett den før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi må lage en liten Sjekkliste her nå over hva vi ikke kan gjøre på forumet.

 

Er ikke mye man skal gjøre galt før man får høre det av ganske mange;)

 

Sikkert flere nye her som ikke har sett den før, Jeg har heller ikke sett den før. Så beklager at veteranene må lese gjennom samme vitsen en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aircraft pilots submit maintenance complaints /problems, generally known

as squawks, from time to time and after attending to the

squawks, maintenance crews are required to log the details of the

action taken to solve the pilot logged problem.

P - The problem logged by the pilot.

S - The solution and action taken by the engineers

 

Here are some squawks, recently submitted by

QANTAS pilots and the action taken there after.

Take a look at these and you know why they say 'Never

let it be said that ground crews and engineers lack a sense of

humour !!!

 

P - Left inside main tyre almost needs replacement.

S- Almost replaced left inside main tyre.

P - Test flight OK, except autoland very rough.

S - Autoland not installed on this aircraft.

 

P - No.2 propeller seeping prop fluid.

S - No.2 propeller seepage normal - Nos. 1, 3 and 4

propellers lack normal seepage.

 

P - Something loose in cockpit.

S - Something tightened in cockpit.

 

P - Dead bugs on windshield.

S - Livebugs on backorder.

 

P - Autopilot in altitude-hold mode produces a 200-fpm descent.

S - Cannot reproduce problem on ground.

 

P - Evidence of leak on right main landing gear.

S - Evidence removed.

 

P - DME volume unbelievably loud.

S - Volume set to more believable level.

 

P - Friction locks cause throttle levers to stick.

S - That's what they are there for!

 

P - IFF inoperative.

S - IFF always inoperative in OFF mode.

 

P - Suspected crack in windscreen.

S - Suspect you're right.

 

P - Number 3 engine missing.

S - Engine found on right wing after brief search.

 

P - Aircraft handles funny.

S - Aircraft warned to "Straighten up, Fly Right and Be Serious."

 

P - Target radar hums.

S - Reprogrammed target radar with words

 

P - Mouse in cockpit.

S - Cat installed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...