Magnus F. Meese Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det var en flappfeil + en el-feil som gjorde at dette ikke ble indikert som gjorde at MD-80-flyet krasjet. Det hevder ABCNytt: http://www.abcnyheter.no/node/73460 Jeg synes dette skurrer litt med at flyet faktisk tok av først, og alle forklaringene om at motoren eksploderte osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Henrik Dahl Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg tror nok vi bør vente på den offisielle rapporten. Det kan jo være en kombinasjon av alt som er ramset opp for alt vi (og media) vet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Adam Martinsen Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 For VG jurnalisten flaps hørtes fancy ut og da skrev han like godt det som hoved årsaken... Han viste nok neppe hva flaps er for noe, eller hva er hensikten med de... Vi får vente på endelig rapport og betrakte det som søppel aviser skriver med STOR klype med salt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 dagbladet skriver om meget energirike flaps: "Vingeklaffene brukes til å øke farten under take-off" ikke verst;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Mer pålitelige kilder studerer også nærmere flap-settingen... Maskinen brukte mye mer bane enn normalt, og slo nedi med halepartien først ifølge en video av havariet. Hvis en flap-setting ble satt, men flap faktisk ikke kom i den posisjonen og dette ikke ble indikert for crew'et, så påvirker dette løftet betraktelig. De kan komme til kalkulert Vr for relevant flap-setting, hvor de så roterer. Når de så gjør det er ikke hastigheten nok til å få liftoff, og når nesen så kommer opp i luften aksellererer de heller ikke særlig mye mer på grunn av drag'et. Jeg ser slett ikke bort ifra at flap'en kan være en stor faktor i ulykken, men istedenfor å spekulere mer, tror jeg også det er fornuftig å vente på rapporten fra dem som har vært på havaristedet og studert de tilgjengelige detaljene. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 For VG jurnalisten flaps hørtes fancy ut og da skrev han like godt det som hoved årsaken... Han viste nok neppe hva flaps er for noe' date=' eller hva er hensikten med de... Vi får vente på endelig rapport og betrakte det som søppel aviser skriver med STOR klype med salt. [/quote'] Du vet hvordan pressen jobber ser jeg... Hvilken VG-journalist? Jeg har enda ikke sett VG nevne denne spekulasjonen. Husk at dette er informasjon hentet fra NTB, ingen VG-journalist har sittet og diktet opp en hovedårsak til ulykken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det meste av det som skrives av media for tiden ser ut til å være veldig spekulativt. Ellers tar jeg veldig ofte det som skrives av sensasjons-media (VG m.fl) med mer enn bare 1 stor klype salt, spesielt dersom de skriver om tekniske detaljer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Torbjørn, vil ikke overvekt gi samme scenario? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Geir: Jo overvekt vil gi samme scenario, om du har kalkulert Vr ut ifrå ei lågare vekt enn det du faktisk har. Elles så vågar eg ikkje uttala meg om mogleg årsak. Men det er jo litt humoristiske vinklingar media har på mykje av det tekniske innan luftfart til tider Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg som leser NTSB rapporter som påskekrim, har lest om flere liknende episoder før. Men det er i så fall på en prikk likt hva jeg nettopp så om en annen MD80/DC9. Det var i USA på slutten av 80 tallet, flyet tok såvidt av, bikket over på siden og gikk deretter i bakken. Årsaken skal ha vært at flaps ikke ble satt på, og at det manglet strøm til varsel om flaps setting. Grunnen til strømmangel ble aldri fastslått. Så at noe sånt er mulig ja, om det har skjedd her skal ikke jeg heller mene noe om. NTSB kortversjon resyme (1 side) av ulykken her MCDONNELL DOUGLAS DC-9-82, registration: N312RC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 I know, det er bare så rart at man har spekulert i det meste men ikke i en slik enkel faktor. Spessielt når man vet at det finnes opratører som på en merkelig måte klarer og fly nesten dobbelt så langt som andre, og for og få til det, ja da må du ta med deg mere. Men det skal bli spennede og se hva dette ender opp med. Vi får vente på svaret fra myndigheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 For VG jurnalisten flaps hørtes fancy ut og da skrev han like godt det som hoved årsaken... Han viste nok neppe hva flaps er for noe' date=' eller hva er hensikten med de... Vi får vente på endelig rapport og betrakte det som søppel aviser skriver med STOR klype med salt. [/quote'] Det finnes et uttrykk for det du har gjort nå. Jeg skal ikke skrive det helt ut, men antyder at du nok bør vaske leggen din ... VG-journalisten som skrev om denne saken kan trolig mer om fly enn det du kan, eller i alle fall minst like mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.