Gå til innhold

Flap-feil var grunnen til krasj i Madrid..?


Magnus F. Meese

Anbefalte innlegg

Mer pålitelige kilder studerer også nærmere flap-settingen...

 

Maskinen brukte mye mer bane enn normalt, og slo nedi med halepartien først ifølge en video av havariet.

 

Hvis en flap-setting ble satt, men flap faktisk ikke kom i den posisjonen og dette ikke ble indikert for crew'et, så påvirker dette løftet betraktelig. De kan komme til kalkulert Vr for relevant flap-setting, hvor de så roterer. Når de så gjør det er ikke hastigheten nok til å få liftoff, og når nesen så kommer opp i luften aksellererer de heller ikke særlig mye mer på grunn av drag'et.

 

 

Jeg ser slett ikke bort ifra at flap'en kan være en stor faktor i ulykken, men istedenfor å spekulere mer, tror jeg også det er fornuftig å vente på rapporten fra dem som har vært på havaristedet og studert de tilgjengelige detaljene.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For VG jurnalisten flaps hørtes fancy ut og da skrev han like godt det som hoved årsaken... Han viste nok neppe hva flaps er for noe' date=' eller hva er hensikten med de...

 

Vi får vente på endelig rapport og betrakte det som søppel aviser skriver med STOR klype med salt. [/quote'] Du vet hvordan pressen jobber ser jeg...

 

Hvilken VG-journalist? Jeg har enda ikke sett VG nevne denne spekulasjonen. Husk at dette er informasjon hentet fra NTB, ingen VG-journalist har sittet og diktet opp en hovedårsak til ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir: Jo overvekt vil gi samme scenario, om du har kalkulert Vr ut ifrå ei lågare vekt enn det du faktisk har.

 

Elles så vågar eg ikkje uttala meg om mogleg årsak. Men det er jo litt humoristiske vinklingar media har på mykje av det tekniske innan luftfart til tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som leser NTSB rapporter som påskekrim, har lest om flere liknende episoder før.

 

Men det er i så fall på en prikk likt hva jeg nettopp så om en annen MD80/DC9. Det var i USA på slutten av 80 tallet, flyet tok såvidt av, bikket over på siden og gikk deretter i bakken. Årsaken skal ha vært at flaps ikke ble satt på, og at det manglet strøm til varsel om flaps setting. Grunnen til strømmangel ble aldri fastslått.

 

 

Så at noe sånt er mulig ja, om det har skjedd her skal ikke jeg heller mene noe om.

 

NTSB kortversjon resyme (1 side) av ulykken her MCDONNELL DOUGLAS DC-9-82, registration: N312RC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

I know, det er bare så rart at man har spekulert i det meste men ikke i en slik enkel faktor. Spessielt når man vet at det finnes opratører som på en merkelig måte klarer og fly nesten dobbelt så langt som andre, og for og få til det, ja da må du ta med deg mere. Men det skal bli spennede og se hva dette ender opp med. Vi får vente på svaret fra myndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For VG jurnalisten flaps hørtes fancy ut og da skrev han like godt det som hoved årsaken... Han viste nok neppe hva flaps er for noe' date=' eller hva er hensikten med de...

 

Vi får vente på endelig rapport og betrakte det som søppel aviser skriver med STOR klype med salt. [/quote']

 

Det finnes et uttrykk for det du har gjort nå. Jeg skal ikke skrive det helt ut, men antyder at du nok bør vaske leggen din ... ;)

VG-journalisten som skrev om denne saken kan trolig mer om fly enn det du kan, eller i alle fall minst like mye.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...