Sindre Holberg Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 KatoAir er blitt satt på bakken av Luftfartstilsynet. Mer på VG: KatoAir satt på bakken Siter
Stian Rolandsen Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 Nå må det bli slutt med at disse jalla-selskapene får ruter på anbud. Er kanskje en ide å begynne å se bak tallene når anbudene skal gjenomgås. Få tilbake Widerøe med trekant-forbindelse med Leknes så blir alt så mye bedre. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 Enig, helst med Twin-otter også! Siter
Members Ivar Hestnes Skrevet 1. september 2008 Members Skrevet 1. september 2008 Så et lite selskap er automatisk et jallaselskap? Tror du SAS gidder å sette inn en 737 på rutene til Kato-air? Da er det vel bra nok for deg kanskje. Det er faktisk viktig å ta vare på de få små selskapene vi har. Kanskje myndighetene har laget regler som omtrent er umulig å etterkomme for et lite selskap? Bedre å legge til rette for at småselskaper fortsatt kan eksistere. De er en viktig del av norsk næringsliv. Nå synes jeg ikke at artikkelen i VG var spesielt nyansert heller da for å si det slik. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 Ivar. Jeg er fra Røst, jeg har fløyet med KatoAir mange ganger. Ingenting galt med verken fly eller piloter. Dersom et fly blir innstilt eller forsinket så er det null informasjon fra selskapets side. Har selv tilbrakt et uendelig antall timer på Bodø Lufthavn hvor Kato Air har glimret med sitt fravær. Null service, null informasjon og null forståelse ovenfor sine passasjerer er det jeg legger til grunnlag når jeg kaller Kato Air for et Jallaselskap. Et par artikler for tyngde til min påstand: http://www.an.no/nyheter/article3742088.ece http://www.an.no/nyheter/article2688589.ece http://www.an.no/nyheter/article2491958.ece http://www.an.no/nyheter/article2148729.ece Siter
Members Ivar Hestnes Skrevet 1. september 2008 Members Skrevet 1. september 2008 Har ingen problemer med det du skriver der Stian. Du har jo selvsagt lokal-kunnskap. Men jeg har vanskelig for å tro at de "store" er noe særlig flinkere til å håndtere passasjerene sine på en skikkelig måte Og ifølge nyhetene (som desverre er den kilden vi stort sett får servert), så er det jaggu mye rart hos de store selskapene også. Men sant skal sies, Widerøe hører man aldri noe galt fra i media Men synes nå uansett det er galt å kalle det for et jallaselskap jeg da. De prøver vel så godt de kan med de midler de har. Og det strekker nok sikkert ikke til verken ovenfor passasjerer eller myndigheter. Litt trist også. De små selskapene (uansett kategori) er viktige å ha Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 Men sant skal sies' date=' Widerøe hører man aldri noe galt fra i media [/quote']Som det sies i TUI-reklamen; "Yeah, right..." Kan hende det ikke er så mye i landsdekkende media, men jeg vet at Altaposten og Finnmark Dagblad (og antakelig også Finnmarken) har skrevet en hel del negativt om Widerøe. Det kommer ofte og brått! Siter
Members Ivar Hestnes Skrevet 1. september 2008 Members Skrevet 1. september 2008 Ahhhhh hør der ja :grin: Så widerøe er ikke plettfrie de heller. Landsdekkende media er jo stort sett bare interessert i skandaler hos SAS og Norwegian. Så vi stakkarer som knapt har sett en widerøe-maskin, tror selvsagt at de er plettfrie Siter
Stian Rolandsen Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 Er helt enig med deg Ivar at de små selskapene er en veldig viktig del av Norsk luftfart og bør tas vare på så godt som mulig. Problemene oppstår egentlig når de små selskapene tar på seg for store oppgaver, noe Kato Air har gjort helt siden de tok over Røst-ruta fra Widerøe. Et annet eksempel er Guard Air som også var et lite selskap, men som tok på seg en for stor oppgave da de tok Røst fra Widerøe og gikk på en skikkelig smell og dermed forsvant fra Radaren for godt. De setter egentlig seg selv i denne posisjonen når de legger inn anbud som er helt på grensen til hva de kan overleve med bare for å "stjele" ruter fra de store selskapene. Dette ble påpekt av de aller fleste da Kato fikk anbudet sist gang. Et godt bevis på det er da de ikke fornya avtalen med billettkontoret på Røst, som hadde holdt det gående fra dag 1 i 1987, og bestemte seg for at pilotene selv(!!!) skulle ta seg av billettsalg og innsjekking av passasjerer, bare for å spare penger. Dette fikk konsekvenser for mange, deriblant min mor som plutselig sto uten jobb. Heldigvis for henne så var det ny jobb for både henne og min far på Rørvik lufthavn. Ikke alle var like heldige. Jeg håper Kato Air holder seg på vingene, men at de innser sin begrensing og holder seg unna passasjer transport i noen år frem til de får bedre økonomi og rutiner ovenfor passasjerer. Widerøe har selvfølgelig som alle andre noen svin på skogen de også. Det er ingen tvil om at de har episoder der de har kunnet oppdrett bedre ovenfor kunder. Widerøe har innsett at de har oppdrett elendig i noen tilfeller og har tatt konsekvensen av det og har jobbet hardt for å rette opp på dette. Selvfølgelig hender det fortsatt at de går på en og annen smell de også, men alt i alt er de for tiden et mye bedre alternativ, det beste alternativ for oss her i nord. Noen å 70 års erfaring er mye av årsaken til det Siter
Martin Dahl Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 Samferdselsdepartementet har nå sagt opp avtalen med Kato Air om flyruten Bodø - Røst http://www.an.no/nyheter/article3757462.ece Siter
Johan Holmseth Skrevet 1. september 2008 Skrevet 1. september 2008 Som sakt håper jeg og Kato Air holder seg gående, men kanskje legger bort transport av passasjerer, forløpig. I hvertfall slik de ligger ann nå med utstyr og økonomisk tilstand. Opplevde selv Kato Air her i Narvik (03-06) og desverre sank antall reisende til og fra Narvik drastisk. DO228 er et fint fly det, men de aller fleste som ikke er noe spessielt inntrisert i fly, ser på Dorniern som veldig spinkel og trang. (trang er den!) At flyet mangler trykk-kabin er jo heller ikke noe pluss. Mange forbinder den med Twin Otter tiden, som for de fleste uinntriserte kunne være en gangske ubehagelig tur. Samme året (03) Blir et Kato Air fly truffet av lynet, det gikk heldigvis bra, men ga heller ikke noe pluss i kabinfaktoren til Kato Air. Året etter blir en Kato Air maskin som var på vei fra Narvik til Bodø, kapret. Det ble så og si kroken på døren for Kato Air i Narvik. En hel del tekniske feil og forsinkelser skapte liten tillit til selskapet, og folk reiste heller fra Evenes. Widerøe tar nok over røst ruten foreløpig. Det tror jeg egentlig er veldig bra for de reisende, fordi man har en helt annen grad av tillit til WIF. Widerøe feirer 75 års dag i vinter, og de har liksom alltid vært i Nordnorge..Og resten av landet forøvrig.. Siter
Johan Holmseth Skrevet 2. september 2008 Skrevet 2. september 2008 Da er desverre Kato Air historie.. Siter
Kai Dreyer Skrevet 2. september 2008 Skrevet 2. september 2008 Da er desverre Kato Air historie.. Kilder? Siter
Johan Holmseth Skrevet 2. september 2008 Skrevet 2. september 2008 http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article3758241.ece Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 2. september 2008 Skrevet 2. september 2008 Synd at Kato Air styret kom frem til at de skulle legge ned. Ikke mange småselskaper igjen nå. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. september 2008 Skrevet 2. september 2008 Det er vel nå vi skal opprette et selskap med navnet Northern Wings som tar over anbudet Kato Air hadde. Statoil er nok en meget viktlig kunde som andre selskap vil sloss om nå. I flåten skal vi ha to C208 Caravan. :grin: Men fra spøk til alvor, må være en fryktelig påkjenning på ansatte i selskapet da de pluttselig står uten jobb. Blir heller ikke lett å skaffe seg ny jobb om det kan bevises at vedkommende lot flymaskinene fly under kritikkmesssige forhold. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.