Gå til innhold

Kaman Seasprite


Anbefalte innlegg

Hva hadde FS vært uten Alphasim?... i hvert fall i mine øyne er det ingen andre addon firmaer som har gitt meg så mange spennende warbirds til FS. Jeg er blant de som husker da Phil Perrot gikk fra a lage freeware paneler til å satse på militære fs addons når han starta alphasim i FS98 perioden. Siden den gang vil jeg snart tro at jeg er oppe i tresifret antall alphasim fly....

 

Og alphasim skuffer ikke med sin siste release; Kaman SH-2 Seasprite. For de aller fleste er det kanskje et av de minst kjente amerikanske militære rotorvisperne, men det er et helikopter som er bygget i hundrevis og har tjenestegjort siden midten av 60-tallet i mange land. Kaman Seasprite var opprinnelig på mange måter us navys svar på "utility" helikopteret UH-1 ment for alle mulige småoppgaver som redning, plane guard (rednings beredskap under take off/landing på hangarskipene), transport etc. De første versjonene var enmotors, men det ble raskt klart at man trengte mer motorkraft og da ble det to motorer. Seasprite ble også kjent for noen ekstreme redningsaksjoner for nedskutte piloter under vietnamkrigen selv om den oppgaven bedre ble håndtert av større maskiner.

 

Igjennom Light Airborne Multi-Purpose System (LAMPS) oppdateringen på 70-tallet ble Seasprite utviklet til å bli en liten men fullblods anti ubåt/skips jeger med radar, sonar og MAD sensor. Den ga mindre skip som jagere og kryssere ”over horisonten” kapasitet til å engasjere overflate mål, men det var først og fremst anti ubåt operasjoner som ble hovedoppgaven.

 

Den siste Seaspriten ble tatt ut av tjeneste i den amerikanske marinen i 2001, men Kaman har i løpet av 90-tallet hatt en vis suksess med å selg nye/oppdaterte maskiner til land som Egypt, Polen, Australia (dog ble denne ordren senere kansellert selv om helikoptrene allerede var i tjeneste i Australia) og New Zealand. Dagens modell er SH-2G og den har fått kraftigere motorer og det nyeste av systemer. Men det er og blir en liten nisje maskin.

 

Her er noen bilder av en SH-2G (NZ) slik den ser ut i tjeneste hos den New Zealandske marinen. De har 5 helikoptre og de kan utstyres med AGM-65 mot overflatemål og en M-60 mg i sidedøren. Med alt dette utstyret på utsiden er det godt mulig at Seasprite vinner prisen for tidenes styggeste helikopter…. Alphasim har laget en fantastisk modell og den er virkelig en nytelse og leike seg med i FS.

 

Scrshot4232.jpg

 

Scrshot4524.jpg

 

Scrshot4563.jpg

 

Scrshot4453.jpg

 

scrshot4682.jpg

 

scrshot4613.jpg

 

Scrshot4732.jpg

 

Scrshot4722.jpg

 

Scrshot4122.jpg

 

Scrshot4272.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stutte lillesøstra til Sea kingen er vel en ganske god beskrivelse... :)som fikk plass på de mindre skipene som ikke hadde plass til sea kingen.

 

Det er bare på bildene at rotor texturen ser litt svak ut, i simulatoren ser de realistiske ut.

 

Modellen er konge å fly fra VC og detaljerikdommen er super kombinert emd god fps. Anbefales på det sterkeste! Det følger også med standard usn SH-2F modeller og texturer for USN, RNZAF og Australia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Åh fy søren for noen flotte bilder! Godt å se deg igjen, og med enda en grundig og interessant presentasjon. Var selv på nippet til å kjøpe dette helikopteret, men så ble det Stratocruisern i stedenfor. Nå ble jeg veldig fristet igjen. Steike fin atmosfære og realisme i bildene dine!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er morsom å fly. Smidig og forholdsvis lett å lande, noe man forventer av et helikopter av denne typen som ble laget for å lande på "små" skip. Jeg har aerosoft SH-60 FSX pakka og der følger det med mange skip som jeg flyr ifra. Det er til og med mulig å plassere disse skipene akkurat der du vil ha de igjennom et program som bruker google earth og FSX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...