Bernt Michael Johansen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Etter en noe heller brutal landing med Ryanair på Torp sist søndag, ble jeg undrende til et par ting. Det var fine forhold, vindstille og god sikt. Vi landet sørfra men jeg syntes gjennomsynken var noe høy, og uten noe form for 'flare' smallt vi i rullebanen, spratt opp igjen, seilte et stykke nedover før vi smallt ned enda en gang. Full brems og snu på terskelen i andre enden. Det var spredte angstanfall i kabinen og når Ryanair-fanfaren kom tenkte jeg "vel, any landing you can walk away from is a good one.." Da vi forlot banen la jeg merke til at i enden hvor vi landet stod to operative brannbiler i posisjon, ventet de på oss, vurderte jeg sarkastisk. Og kanskje dette var en reglementær landing, allikevel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Sandra Aitken Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Gudane vett, men dette høres ut som en stanard RyanAir landing. De kommer inn fort og hardt - en måte å spare fuel på kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 har sett mange rare episoder med Ryanair på torp. spare fuel ja, :grin: hørtes bra ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Mange mulige årsaker. Ikke umulig at de hadde problemer med flap, spoiler eller noe annet og derfor kom inn raskere eller ville sette maskinen bestemt ned. Er ikke sjelden man har slike ting hvor man ikke ser noen grunn til å fortelle passasjerene om det siden det ikke består noen fare og de fleste pax uansett ikke vil merke noen forskjell fra en helt vanlig landing. Who knows. Men at de vil spare fuel på en slik måte har jeg heller liten tro på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Sparer kanskje litt fuel, men tredobler maintenance-utgifter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Storvig Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Alltid moro å se Ryanair lande i Alicante. "DUNK" flyyyyyyyyyt "DUNK!!!". Mens alle andre fly lander silkemykt kommer Ryanair som en gammel kråke. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 uten noe form for 'flare' smallt vi i rullebanen' date=' spratt opp igjen, seilte et stykke nedover før vi smallt ned enda en gang. [/quote'] Jeg har sett en del Ryanair-landinger på Torp, men faktisk aldri av den typen. Stort sett har det vært helt kurante landinger. En av mine landinger på Torp med Cessna 172 nå nylig derimot ... :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre S. Lillehaug Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Når var dette? På søndag / mandag denne uken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Sannes Riiser Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Gudane vett' date=' men dette høres ut som en stanard RyanAir landing. De kommer inn fort og hardt - en måte å spare fuel på kanskje? [/quote'] Alltid moro å se Ryanair lande i Alicante. "DUNK" flyyyyyyyyyt "DUNK!!!". Mens alle andre fly lander silkemykt kommer Ryanair som en gammel kråke. :grin: Dette høres for meg ut som gamle fordommer. Har hatt rundt 15 landinger med Ryanair, som passasjer altså, og kun to av disse har vært nevneverdig harde. Sist den 14. august fløy jeg Ryanair, og da kunne jeg nesten ikke merke at vi tok bakken, hehe! :grin: Må ha vært den mykeste landinga jeg har vært med på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Sist den 14. august fløy jeg Ryanair' date=' og da kunne jeg nesten ikke merke at vi tok bakken, hehe! :grin: Må ha vært den mykeste landinga jeg har vært med på! [/quote'] Var banen fuktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Sandra Aitken Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har hatt en aldeles nydelig landing med RyanAir jeg også, og det i ikke de beste forhold heller. Det er nok heller turn around tiden som har ført til de hardere landingene jeg har vært med på. Samme fly fra Haugesund flyr videre til Dublin - passasjerene har tid til å: komme seg av flyet fortere enn svint, springe for å hente bagasjen, springe for å sjekke inn bagasjen på ny, og så springe tilbake til samme gate vi kom ut fra Når det er sagt, så har ikke landingene jeg har vært med på vært noe hardere enn den jeg hadde med Widerøe oppe i Hammerfest i 2006. "Vi kommer inn høyt, fort og hardt" kom det fra cockpit - og det gjorde vi og. I en herlig turbulens. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Kan ikke si at jeg ser noen grunn til å lande hardt pga. turn around tiden. Er ikke akkurat vanskelig å få til en hard landing med Dash Det understellet er ikke konstruert for myke landinger... CRJ derimot er bare juks i forhold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Sannes Riiser Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Sist den 14. august fløy jeg Ryanair' date=' og da kunne jeg nesten ikke merke at vi tok bakken, hehe! :grin: Må ha vært den mykeste landinga jeg har vært med på! [/quote'] Var banen fuktig? Nei, det var tørt og solskinn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Ah, da kalles det flaks :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Vet ikke så mye om Ryanair sine landinger, men jeg har hatt noen absolutt utsøkte landinger med både Singapore Airlines (B772/B744) og Air New Zealand (B744) hvor jeg først forstod at vi var på bakken da jeg hørte motorene bli satt til "reverse thrust". At det var mulig å lande så silkemykt med så store fly var jeg faktisk ikke klar over... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Sjekk understellet på de flyene... min oppfatning er at det er lettere å lande slik at man får inntrykk av myk landing jo større flyet er. Med mindre vi snakker om fly med understell som CRJ 200 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ah' date=' da kalles det flaks :grin: [/quote']He he Clamer :grin: Lærer stadig noe nytt her, oppsumert; Ryanair har altså dårlige piloter, mens Widerøe har dårlige fly... Men ja rent teknisk er vel feks B747 tilsynelatende bedre enn mye annet til å absorbere "ubehageligheter" ved landing. Både lang fjæringsvandring, og jeg formoder også at dette at de henger å dingler med potene sine er med å gjøre overgangen fra flyvende til kjørende mindre merkbar? Men de har vel en viss ulempe med den store høyden over bakken, altså at det er vanskeligere å bergene nøyaktig høyde jo høyere man er? Uansett litt god erfaring kombinert med GPWS og B747 er det duket for myke landinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.