Gå til innhold

Trykk i lasterom?


Daniel Gjerstad

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da jeg var i Irland i fjor kostet 3 flasker brus med valgfri smak ( [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ) a 2 liter kun 24 NOK.

Da jeg skulle hjem, ville jeg selvfølgelig kjøpe haugevis med brus, men de jeg bodde med der mente at flaskene ville sprekke hvis jeg la dem i bagasjen pga. at det ikke var trykk i lasterommet. Hun jeg reiste med og en til er ikke sikre på dette. Det endte med at jeg måtte nøye meg med 3 flasker brus i håndbagasjen (greide ikke å presse nedi mer [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] )

Noen som vet det?

[ 28-11-2001: Endret av: Daniel Gjerstad ]

[ 28-11-2001: Endret av: Daniel Gjerstad ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt mineralvann/ølbokser & flasker i bagasjen mange ganger, har aldri opplevd at de har fryst eller sprukket.

Men det er alltid lurt å legge sånne ting midt i kofferten med endel klær rundt, i tilfelle den får seg en "trøkk" under bagasjehandlingen på flyplassene.

[ 28-11-2001: Endret av: Arne Nygård ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Knut (Widerøe-kapteinen) sier, er lasterommene innenfor det som er satt under trykk når flyet er i lufta. Dermed blir det ikke "blow-out" i flasker og bokser.

Når det gjelder temperatur, sirkuleres kabinlufta som er brukt i kabinen, rundt veggene til lasterommene. Deretter går lufta ut gjennom main outflow valve under og bak på flykroppen. Ingenting fryser "i kjelleren". Dette gjelder 737, og sikkert alle andre store maskiner.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Coastair sine små J-31 har lasterommet i trykkabinen, men i cargo-pod'en som noen av dem har under flykroppen er det ikke trykk....

quote:

Opprinnelig postet av Arne Nygård:

Men det er alltid lurt å legge sånne ting midt i kofferten med endel klær rundt, i tilfelle den får seg en "trøkk" under bagasjehandlingen på flyplassene.

...og en "trøkk" får de gjerne... Bagen din kan havne nederst i bagasjetralla og få 30 andre kofferter oppå seg. Med utgangspunkt i snittvekten som brukes for kofferter som går ut av landet så er det 403kg bagasje i tralla, og der ligger din glassflaske i bunnen... Så pakk ting godt inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, på grunn av at flaskene inneholder væske, som ikkje kan komprimeres, vil ikkje flaskene implodere.

Hadde du derimot tatt med deg en champagneflaske opp i en høytflyvende luftballong, skulle du sett at det skjedde ting.

Allerede ved 18.000 fot er lufttrykket redusert til det halve, og hvis korken hadde holdt seg på plass ville glasset i flaska ha sprukket etter hvert som ballongen stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...