Daniel Gjerstad Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Heisann! Da jeg var i Irland i fjor kostet 3 flasker brus med valgfri smak ( [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ) a 2 liter kun 24 NOK. Da jeg skulle hjem, ville jeg selvfølgelig kjøpe haugevis med brus, men de jeg bodde med der mente at flaskene ville sprekke hvis jeg la dem i bagasjen pga. at det ikke var trykk i lasterommet. Hun jeg reiste med og en til er ikke sikre på dette. Det endte med at jeg måtte nøye meg med 3 flasker brus i håndbagasjen (greide ikke å presse nedi mer [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ) Noen som vet det? [ 28-11-2001: Endret av: Daniel Gjerstad ] [ 28-11-2001: Endret av: Daniel Gjerstad ] Siter
Gjest Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Dyr fraktes da i lasterommene [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Stian Rolandsen Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 I enkelte mindre fly er det vell slik at baggasjerommet ikke er innebefattet trykkabinen, men i større fly(737 og oppover) vil jeg tro at baggasjen får glede av å reise i samme trykk som oss menesker. Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 quote: Opprinnelig postet av Rune Valestrand: Dyr fraktes da i lasterommene [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Dyr og brus er jo helt klart det samme ja [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Siter
knut s syvertsen Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Hei. Bagasje rommet i større fly er innenfor trykksonen.Det vil si at det er samme trykk der som i resten av flyet. Med hilsen Knut Sverre Syvertsen Kaptein Widerøe http://home.c2i.net/knutss Siter
Henning Kjensli Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Det kan vel hende at brusen hadde fryst og flaskene sprukket uansett? Siter
Gjest Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Jeg har sendt mineralvann/ølbokser & flasker i bagasjen mange ganger, har aldri opplevd at de har fryst eller sprukket. Men det er alltid lurt å legge sånne ting midt i kofferten med endel klær rundt, i tilfelle den får seg en "trøkk" under bagasjehandlingen på flyplassene. [ 28-11-2001: Endret av: Arne Nygård ] Siter
Roald Hansen Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Som Knut (Widerøe-kapteinen) sier, er lasterommene innenfor det som er satt under trykk når flyet er i lufta. Dermed blir det ikke "blow-out" i flasker og bokser. Når det gjelder temperatur, sirkuleres kabinlufta som er brukt i kabinen, rundt veggene til lasterommene. Deretter går lufta ut gjennom main outflow valve under og bak på flykroppen. Ingenting fryser "i kjelleren". Dette gjelder 737, og sikkert alle andre store maskiner. Hilsen Roald Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Selv Coastair sine små J-31 har lasterommet i trykkabinen, men i cargo-pod'en som noen av dem har under flykroppen er det ikke trykk.... quote: Opprinnelig postet av Arne Nygård: Men det er alltid lurt å legge sånne ting midt i kofferten med endel klær rundt, i tilfelle den får seg en "trøkk" under bagasjehandlingen på flyplassene. ...og en "trøkk" får de gjerne... Bagen din kan havne nederst i bagasjetralla og få 30 andre kofferter oppå seg. Med utgangspunkt i snittvekten som brukes for kofferter som går ut av landet så er det 403kg bagasje i tralla, og der ligger din glassflaske i bunnen... Så pakk ting godt inn! Siter
Arne Sundsbø Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 Cabin-gulvet ville nok kollapset hvis det var kun utvendig-trykk i lasterommet. Det ville blitt kolossalt dyrt og tungt å få til et slikt lasterom med like lavt trykk som utenfor flyet (mens passasjer-kabin var under trykk)med dagens flykonstruksjoner, og dessuten er man vel ikke interessert i det heller. Siter
Gjest Skrevet 28. november 2001 Skrevet 28. november 2001 ...hva skal vi med lasterom hvis vi ikke kan oppevare ting der?::::::::..... Siter
Henning Kjensli Skrevet 29. november 2001 Skrevet 29. november 2001 Glassflasker tåler utrolig mye da. Champagne flasker ligger fortsatt uåpnet på bunnen ved siden av Titanic på 3810 meters dybde. Der nede er det et trykk på rundt 18 tonn pr kvadratmeter! Siter
Erik H. Bakke Skrevet 30. november 2001 Skrevet 30. november 2001 Men, på grunn av at flaskene inneholder væske, som ikkje kan komprimeres, vil ikkje flaskene implodere. Hadde du derimot tatt med deg en champagneflaske opp i en høytflyvende luftballong, skulle du sett at det skjedde ting. Allerede ved 18.000 fot er lufttrykket redusert til det halve, og hvis korken hadde holdt seg på plass ville glasset i flaska ha sprukket etter hvert som ballongen stiger. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.