Gå til innhold

Hvem hva hvor?


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Jeg flyr vanligvis en Cessna 152 med store bensin tanker som gjør at den flyr i maksimum 5 timer på normalt forbruk. Den har jeg flydd på flere lange turer, blant annet over til USA noen ganger. Men hvis du flyr over land kan du jo ta noen touch and go's og fylle på litt bensin, stoppe på en flyplass og spise matpakke. Mye rart man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg egentlig var mest interressert i å få svar på her, var når dere flyr 9 timer i et strekk, bare sitter dere og ser dumt på instrumentene?

Pappa kommer ofte inn til meg når eg flyr (jeg tillater besøk i cocpiten) og spør om det er så gøyt når eg bare sitter der. Da får jeg ofte litt problemer med å svare han, men sier noe sånnt som: -Jo, eehh... du har jo ATC som du må passe på, og så må du stille inn VOR og ILS... og så prøver jeg og legge inn et par fagutrykk og forkortelser sånn at han ikke skjønner hva eg snakker om.

Men sannheten er at eg ofte selv lurer på hva som er så gøyt, men det er noe slags magis som bare får meg til å synes det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arild,

jeg kjenner godt igjen den kanskje litt ironiske holdingen hos din far. Dvs. jeg husker fra når jeg selv satt på gutterommet hjemme og fløy, da kunne jeg faktisk få det samme spørsmålet fra egne foreldre eller søsken. Og dette er 12-13 år siden og handlet om simulatorer som på ingen måte hadde så mye eye-candy å by på som FS2K2. Dengang måtte man bruke fagterminologier og virke hyperintellektuell for at de skulle føle seg dumme og skygge banen. I dag er jeg sjeleglad for at "simmen" (FS2K2) har så mye visuelt å by på. Nå som jeg forlengst er i egen leilighet får jeg fremdeles spørsmålene, - fra kjæresten og en 5 år gammel pode, og da er det deilig å bare peke på skjermen og si: "se, der har vi Oslofjorden", eller "jøss, det regner på Sola akkurat nå"...når dette skjer samtidig som f.eks ATC chatteret går livlig og gear-down lyden rister litt i høyttaleren pleier det som regel å frembringe taus opprømmelse.

Det ligger en vesentlig forskjell i å fly online med Squawkbox eller å fly alene. Å føy online krever (as in real life) at du sitter i setet hele tiden for å holde orden på ATC, navigering, systemer og selvfølgelig etter annen trafikk. Da er det moro å stirre i skjermen. Men på aleneprosjekter med B747 over Atlanteren hender det at oppvask, klesvask og husvask blir unnagjort underveis..

Jeg er i alle fall ikke tilhenger av time-compression, det blir fusk. Uansett må cockpitlydene og atmosfæren føles riktig: svak motorsumming, høyfrekvent hvining fra high-tech utstyr, aircondition-sus og vinden mot flykroppen er meget viktig for min del, da er det deilig å bare nyte stemningen. Det hender da også at soveromsdøren blir rimelig fort lukket av ovennevnte.

Happy Flying!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Bernt, du er definitivt inne på no her.

Kanksje den tidligere nevnte magien som får meg til å synes det er gøy nettopp er all eyecandyen som du sier og alle lydeffektene. Jeg har selv vært med siden FS95, og da var det jo ikke akkurat så mye å se på. Men jeg flyr helst småfly, og da er det bare så herlig og høre på vinden som suser rundt ørene mine, og kanskje det er uvær og det lyner og otrdner, da er det flott da (oi, nå fikk jeg lyst til å fly mer).

Problemet er at mamma ikke alltid liker at jeg sitter mer en en time eller to foran dataen, og det er flere som vil bruke den. Men, når jeg selv får FS2K2, da kan jeg imponere dem virkelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Må innrømme at jeg er en av de som gjerne tar en tur til KEWR eller KORD fra ENGM i blant! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Når jeg flyr langturer lar jeg George(A/P) ta seg av flygingen, selv tar jeg kvelden og lander morgenen etter. Kanskje en slapp måte å gjøre det på, men det er nå moro å tenke på at 767en har tilbakelagt turen over dammen og at jeg omsider gjør en manuell "over there". I det siste har det blitt mye rundt om i europa, på den måten får jeg gjort litt skolearbeid også.. hehe.. mens George styrer v.h.a. LNAV og VNAV så får jeg gjort unna litt skolearbeid, genial løsning. Kan trygt si jeg er hekta på FS...

happy flying!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette vekker noen minner jeg også har, tomkrist.

Det var vel tilbake til FS98, og jeg hadde hell ikke noe peiling på navigasjon. Fløy som regel, ruten Fornebu-Flesland i ganske lav høyde. Da fant jeg (nesten) alltid flyplassen. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Det funka jo på et vis da

No fly jeg veldig mye fra vest, enten enbr eller enzv, hender også at det blir fra Stord, og over til Øst, som regel ENGM i min Cessna 182 RG. Den legste turen jeg har hatt er fra Island og over til Flesland i Cessnaen.

Ok Carl, det er greit det med å la autopiloten ordne saken, men jeg ser noen fly dette med online ATC, og da har de jo ikke lov til å gå for langt vekke (Det var det med å ha data i stuen, ja...). Men George, som du kaller ham for er jo en grei venn å ha med på de lange turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å fly Bodø-Trondheim med en boing 737-400. Da blir det gjerne tid til en rask oppvask før landing,hehe.

Det er vel den turen jeg har fløyet mest. Ellers liker jeg

å fly endel helikopter, og da flyr jeg hele tiden selv. Ellers liker jeg Alaska svært godt. Flyr til de korte flyplassene inne i fjellene.1AK7 f.eks er en utfordrende plass å lande på f.eks. Men nå med fs2002 flyr jeg også Caravanen og lander på sjøen der.

Dessuten flyr jeg San-Fransisco-Los Angeles med boing 737.

Husker da jeg ikke hadde peiling på navigasjon. Da tok jeg av fra San Fransisco, fløy sørover, og som regel traff jeg

Los-Angeles,hehe(Amiga tia) så derfor er denne ruta litt spesiell.

Men det varierer, akkurat nå har jeg forsmak på statene og prøver å finne nye gode ruter der. Plutselig får jeg noja på

å fly i Norge igjen, så det er alt ettersom.

T.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

Hvordan kan man fylle opp bensin ?

Ved å parkere innenfor oppmerket gult fuel område på tarmac. Skru av motoren helt. Da får du fult opp bensin. Vertfall er det slikt på fs2000, jeg har ikke fs2002 enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...