Gå til innhold

Flyulykke i Telemark


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Hehe, enhver seilflyger i Norge bør merke seg navnet og vite at denne piloten, Kjell Michelsen, har enorm erfaring med utelandinger:D Gubben må nærme seg 70 år, men du verden som han flyr! Jeg vil påstå han er en levende seilflylegende! Vi i Lunde har det privilegium at vi får besøk av han 1-2 uker hver sommer, og han sleper til 300 m tidlig på dagen, drar avgårde, kommer tilbake ved skumringstider, krangler til seg en ekstra halvtime på "kveldstrøst" og hang på knausen som ligger på downwind, før han kommer ned og lander nesten alltid uten luftbremser:D Jeg vet ikke hvor mange flytimer han har totalt, men jeg er ikke langt ifra sannheten når jeg tipper han har en gjennomsnitts flytid på 4-5-6 timer pr tur.:D Rekorden hans er nesten på 10 timer:D Det står det respekt av:D

Som ved denne utelandingen tok han av i Lunde 12:40, og landet i Rjukan 20:15:D

Han har bygd flyet selv forøvrig, en PIK-3, og flyr nesten uten unntak sitt eget fly. Derfor kjenner han det veldig godt. Men, han har jo hatt en del utelandinger, så da kan man jo også si at han har tatt noen feilvalg opp igjennom, og han har landet på de mest utroligste jorder:D man skulle ikke tro det var mulig:D!

Jeg får ikke uttrykt sterkt nok min begeistring for denne fyren, han besitter en enorm seilflyglede, og seilflyerfaring. Noen burde skrive en bok om han!hehe, det er nesten så jeg anbefaler dere alle om å dra til Lunde denne uken for å treffe han! Jepp hepp, det var dagens ros:D Utelandingen hans gikk bra denne gangen også.

 

Dere kan forøvrig lese litt om han på hjemmesiden min:

 

http://www.flyfrode.com/seilflyging.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nok vant til en utelanding eller to denne karen ja. :)

 

Så han hadde en landing på vann med samme fly for 1 år siden. Etter landingen la han på svøm inn mot land med GAA'n på slep: :grin:

 

Rapport nr. 21 / 2007

Fakta:

Dato: 20.07.2007

Type hendelse: Utelanding i vann

Fly: LN-GAA, Pik 3b

Sted: Flåvatn

Pilot: Flygebevis, ca. 1640 timer

Vær: Ikke relevant.

Antall om bord: 1

Personskader: Ingen

Skader på fly: Små vannskader

 

Hendelse:

Piloten hadde fløyet en lengre tur i gode termikkforhold nord for Møsvatn. På vei hjem kom han inn i vedvarende synk og besluttet å utelande. Vurderte en landingsplass, men besluttet seg for å utføre en kontrollert utelanding på vann nær Kilen Camping. Han landet nær land, tok av canopy og satte den på vingeroten og svømte med flyet på slep inn på grunt vann. Flyet ble trukket på land og demontert. Flyet så tilsynelatende uskadet ut.

 

Kommentarer fra SUK

Vi ser her et eksempel på at vann kan være et brukbart alternativ når en må utelande.

Piloten utførte en bra landing på vann og både han og flyet kom bra fra det uten nevneverdige skader. I dette tilfellet var der et tre / duk fly og disse tåler lite med vann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Vannlanding med seilfly faktisk! Det var ikke verst:grin:

 

Quote VG:

 

- Han lurte på om han kunne låne en sykkel så han kom seg til Lunde, men det er for langt til å sykle dit. Men det var visst noen som skulle komme og hente ham. Han virka litt shaky, men det var ikke noe alvorlig, sier vitnet.

 

Hahaha. Konge oppsumering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er han ikke utrolig :D? Denne erfaringen med å vite at man mestrer å lande "hvor som helst" må være utrolig digg å ha med seg i seilflyet.. Da kan man jo fly akkurat hvor man vil uten å bekymre seg for ikke å rekke tilbake til flyplassen. Men altså, de artiklene virket en smule overdrevet? Det står i artikkelen at det var en kontrollert nødlanding, men i overskrivten bruker de ordet styrt.. Er det ikke ganske stor forskjell på en nødlanding og en styrt? Bra de rykker ut med redningspersonell når man ikke vet sikkert hva som har skjedd osv men det var liksom ikke måte på heller:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne erfaringen med å vite at man mestrer å lande "hvor som helst" må være utrolig digg å ha med seg i seilflyet.. Da kan man jo fly akkurat hvor man vil uten å bekymre seg for ikke å rekke tilbake til flyplassen.

 

Si jeg går helt tørr for fuel, og mestrer å lande maskinen på et jorde. Kan jeg da i all fremtid la være å regne på fuel, for jeg vet jeg mestrer det? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag etter at jordet langs en flyplass var tresket fri for korn gjennomførte vi en landing hver oss slik at vi kunne prøve selv å lande "ute", selv om det var under kontrollerte omstendigheter. Overraskelsen er STOR over hvor lite inntrykket av jordet fra luften stemmer med det inntrykket som møter deg når det er på tide å flare. En kontrollert flare må gjerne følge en kurve i terrenget; topper flytter seg ikke - det er det flygeren som må gjøre ved å følge terrenget helt i sluttfasen slik at flyet ikke steiler på et uheldig tidspunkt; når du akkurat har kommet over en av toppene på jordet og steiler 2 meter med påfølgende vondt i ryggen. Jeg landet PÅ toppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på Elverum nå. Vi hadde akkurat sittet å snakket om :) denne karen da nyheten dukket på på VG.no. Har møtt han flere ganger, artig kar. Det kan jo nevnes at han er den eneste som har flydd over Hardangervidda (Østlandet til Vestlandet) med seilfly.

Det som skjedde var visst at han utelandet i en litt bratt bakke, begynte å rulle bakover og inn i en gjordhaug. Små materielle skader.

 

Utelanding er artig. Vi hadde vel tre utelandinger her den forrige uken. Med unntak av en (der bonden krevde piloten for 1000kr!) gikk alle landingene helt smertefritt.

 

Min utelanding tidligere i år:

502.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...