Halvdan Hellenes Skrevet 4. juli 2008 Skrevet 4. juli 2008 Fingrende krysset for at dette har gått bra! www.vg.no/nyheter Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 4. juli 2008 Skrevet 4. juli 2008 Det står at flyet mistet høyde og måtte gå ned. Dette høres ut som en utelanding, og vi skal ikke se bort ifra at det er VG-Nett med sine sommervikarer som har slått til igjen. UPDATE: Det er nå snakk om en krasjlanding... PILOTEN ER TILNÆRMET USKADD, takk og lov. Siter
christopher herregården Skrevet 4. juli 2008 Skrevet 4. juli 2008 Var i luften ca rundt 17 tiden..da hørte jeg en glider som drev rundt det området der... Håper alt gikk alright Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 4. juli 2008 Skrevet 4. juli 2008 Dette ser ut som en helt normal utelanding! Her er en artikkel med bilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2523556.ece - ryddig demontert før transport hjem. Skulle ikke forundre meg om innsatsleder i området kommer å bøtelegger for ordensforstyrrelse ... Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 4. juli 2008 Skrevet 4. juli 2008 Bra at det gikk bra! Hadde vært kjedelig med enda en alvorlig ulykke. K-8 er jo ikke noe særlig å komme ut i vind med heller, da^^, Siter
Atle Myran Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Det er nok ingen k-8... Noen som vil tippe på hva det egentlig er? Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Skrevet 5. juli 2008 Jeg gjetter det er en PIK-3B. Siter
Frode Sveinungsen Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Hehe, enhver seilflyger i Norge bør merke seg navnet og vite at denne piloten, Kjell Michelsen, har enorm erfaring med utelandinger:D Gubben må nærme seg 70 år, men du verden som han flyr! Jeg vil påstå han er en levende seilflylegende! Vi i Lunde har det privilegium at vi får besøk av han 1-2 uker hver sommer, og han sleper til 300 m tidlig på dagen, drar avgårde, kommer tilbake ved skumringstider, krangler til seg en ekstra halvtime på "kveldstrøst" og hang på knausen som ligger på downwind, før han kommer ned og lander nesten alltid uten luftbremser:D Jeg vet ikke hvor mange flytimer han har totalt, men jeg er ikke langt ifra sannheten når jeg tipper han har en gjennomsnitts flytid på 4-5-6 timer pr tur. Rekorden hans er nesten på 10 timer:D Det står det respekt av:D Som ved denne utelandingen tok han av i Lunde 12:40, og landet i Rjukan 20:15:D Han har bygd flyet selv forøvrig, en PIK-3, og flyr nesten uten unntak sitt eget fly. Derfor kjenner han det veldig godt. Men, han har jo hatt en del utelandinger, så da kan man jo også si at han har tatt noen feilvalg opp igjennom, og han har landet på de mest utroligste jorder:D man skulle ikke tro det var mulig:D! Jeg får ikke uttrykt sterkt nok min begeistring for denne fyren, han besitter en enorm seilflyglede, og seilflyerfaring. Noen burde skrive en bok om han!hehe, det er nesten så jeg anbefaler dere alle om å dra til Lunde denne uken for å treffe han! Jepp hepp, det var dagens ros:D Utelandingen hans gikk bra denne gangen også. Dere kan forøvrig lese litt om han på hjemmesiden min: http://www.flyfrode.com/seilflyging.html Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Skrevet 5. juli 2008 Hehe, nok vant til en utelanding eller to denne karen ja. Så han hadde en landing på vann med samme fly for 1 år siden. Etter landingen la han på svøm inn mot land med GAA'n på slep: :grin: Rapport nr. 21 / 2007Fakta: Dato: 20.07.2007 Type hendelse: Utelanding i vann Fly: LN-GAA, Pik 3b Sted: Flåvatn Pilot: Flygebevis, ca. 1640 timer Vær: Ikke relevant. Antall om bord: 1 Personskader: Ingen Skader på fly: Små vannskader Hendelse: Piloten hadde fløyet en lengre tur i gode termikkforhold nord for Møsvatn. På vei hjem kom han inn i vedvarende synk og besluttet å utelande. Vurderte en landingsplass, men besluttet seg for å utføre en kontrollert utelanding på vann nær Kilen Camping. Han landet nær land, tok av canopy og satte den på vingeroten og svømte med flyet på slep inn på grunt vann. Flyet ble trukket på land og demontert. Flyet så tilsynelatende uskadet ut. Kommentarer fra SUK Vi ser her et eksempel på at vann kan være et brukbart alternativ når en må utelande. Piloten utførte en bra landing på vann og både han og flyet kom bra fra det uten nevneverdige skader. I dette tilfellet var der et tre / duk fly og disse tåler lite med vann. Siter
Jan Peder Nilsen Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Haha! Vannlanding med seilfly faktisk! Det var ikke verst:grin: Quote VG: - Han lurte på om han kunne låne en sykkel så han kom seg til Lunde, men det er for langt til å sykle dit. Men det var visst noen som skulle komme og hente ham. Han virka litt shaky, men det var ikke noe alvorlig, sier vitnet. Hahaha. Konge oppsumering. Siter
Frode Sveinungsen Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Ja, er han ikke utrolig ? Denne erfaringen med å vite at man mestrer å lande "hvor som helst" må være utrolig digg å ha med seg i seilflyet.. Da kan man jo fly akkurat hvor man vil uten å bekymre seg for ikke å rekke tilbake til flyplassen. Men altså, de artiklene virket en smule overdrevet? Det står i artikkelen at det var en kontrollert nødlanding, men i overskrivten bruker de ordet styrt.. Er det ikke ganske stor forskjell på en nødlanding og en styrt? Bra de rykker ut med redningspersonell når man ikke vet sikkert hva som har skjedd osv men det var liksom ikke måte på heller:D Siter
Martin Floor Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Denne erfaringen med å vite at man mestrer å lande "hvor som helst" må være utrolig digg å ha med seg i seilflyet.. Da kan man jo fly akkurat hvor man vil uten å bekymre seg for ikke å rekke tilbake til flyplassen. Si jeg går helt tørr for fuel, og mestrer å lande maskinen på et jorde. Kan jeg da i all fremtid la være å regne på fuel, for jeg vet jeg mestrer det? Siter
Frode Sveinungsen Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Ja selvsagt, er ikke det logisk:D?? Jeg skjønner hva du mener:D (tror jeg) Man skal selvsagt ikke dra av sted uten noen form for planlagt nødløsning, og ikke ta for store sjanser. Det vil alltid være faremomenter ved nye landingsteder, som man rett og slett ikke ser fra luften:) Fly safe! hehe Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 En dag etter at jordet langs en flyplass var tresket fri for korn gjennomførte vi en landing hver oss slik at vi kunne prøve selv å lande "ute", selv om det var under kontrollerte omstendigheter. Overraskelsen er STOR over hvor lite inntrykket av jordet fra luften stemmer med det inntrykket som møter deg når det er på tide å flare. En kontrollert flare må gjerne følge en kurve i terrenget; topper flytter seg ikke - det er det flygeren som må gjøre ved å følge terrenget helt i sluttfasen slik at flyet ikke steiler på et uheldig tidspunkt; når du akkurat har kommet over en av toppene på jordet og steiler 2 meter med påfølgende vondt i ryggen. Jeg landet PÅ toppen Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 5. juli 2008 Skrevet 5. juli 2008 Så ikke så tydelig, lignet litt på en K-8, men det er en PIK-3B, ja. Denne utelandingen i vannet skjedde mens jeg var på grunnkurs på Starmoen i fjor, mange historier som ble fortalt om den fyren den dagen^^, Siter
Geir G Skrevet 6. juli 2008 Skrevet 6. juli 2008 Er på Elverum nå. Vi hadde akkurat sittet å snakket om denne karen da nyheten dukket på på VG.no. Har møtt han flere ganger, artig kar. Det kan jo nevnes at han er den eneste som har flydd over Hardangervidda (Østlandet til Vestlandet) med seilfly. Det som skjedde var visst at han utelandet i en litt bratt bakke, begynte å rulle bakover og inn i en gjordhaug. Små materielle skader. Utelanding er artig. Vi hadde vel tre utelandinger her den forrige uken. Med unntak av en (der bonden krevde piloten for 1000kr!) gikk alle landingene helt smertefritt. Min utelanding tidligere i år: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.