Gå til innhold

Hvor Ønsker Pilotene at det skal sitte ATC


Erik Karlsen

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt spennende når litt mindre flyplasser blir bemannet. Selv satt jeg som Notodden Information i går kveld, og hadde i tidsperioden nesten like mye bevegelser som Gardermoen!

 

Om Gardermoen, Bergen etc. er bemannet så "hiver" jeg meg ikke i flymaskinen for å ta meg en tur, men om jeg derimot ser Skien, Notodden, Fagernes etc. er pålogget blir saken en annen! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli mer og mer lei av f. eks. trekanten ENVA-ENGM-ENBR, der sitter det atc støtt, og innflyvningene er kjeeedelige. STAR-ILS, hvor er morroa? Jeg ser helst at folk sitter flyplasser landet over med uvanlige prosedyrer som f. eks. VOR arc to land, andre VOR prosedyrer, LLZ med offsets, NDB approach, etc etc. Det er verken gøy eller utfordrende å fly STAR til ILS for oss som har flydd sim en stund, med mindre været er nært minima. Noe annet er jo også at forskjellige AFIS-flyplasser bemannes slik at piloter kan lære seg å fly i TIZ(Traffic Information Zone)-soner, noe som er relativt forskjellig fra å fly i vanlige kontrollerte områder. Jeg håper at flere kontrollere betyr at vi får mer varierte dekte flyplasser, det hadde for eksempel vært morro for meg å fly til Molde med afis-fullmektig i tårnet, den eneste jeg vet om som sitter der er meg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje om Vaccsca gjorde noe med det da? Vet ikke helt hva jeg skal si, men det er elendig det opplegget som er nå! Man ser at flere atc`er får kurs, de sitter i noen få mnd.. Så ser man de nesten ikke mer.. Inkludert meg..

 

Liker å sitte oslo, for der er det faktisk trafikk, både norske og utalandske..

 

Ser liksom ikke helt vitsen å sitte hammerfest info bare for at det kanskje kommer ett fly på 5 timer. Mens man har 20 på samme tid på en time på osl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liksom ikke helt vitsen å sitte hammerfest info bare for at det kanskje kommer ett fly på 5 timer. Mens man har 20 på samme tid på en time på osl..
Vel' date=' hvis mange kontrollere har holdningene dine er det kanskje ikke rart at trafikk i Norge blir sentralisert rundt de største flyplassene.. Vitsen med å sitte (i ditt eksempel) Hammerfest information er jo selvfølgelig å trekke trafikk! Du må ha tålmodighet, men jo mer du sitter jo flere piloter vil komme for å fly, og dermed vil mange av de kanskje innse at å fly til andre og mindre flyplasser kan være langt mer spennende og underholdende enn å fly til OSL. Dette vil dermed føre til at flere vil benytte sjansen til å komme og fly når Hammerfest info (for å følge eksempelet) logger på. Dette vil selvfølgelig ta tid, men det er noe en kontroller burde orke i allefall en gang i blandt med tanke på at han har fått andre til å bruke tid og krefter på å trene en til å bli kontroller.
Kanskje om Vaccsca gjorde noe med det da?
Hva forventer du at vi skal gjøre mer enn vi gjør nå? Vi holder jo forskjellige events, men gode events tar tid å planlegge, og pga at folk har liv utenom VATSIM kan dette ikke gjøres hele tiden. Det er jo selvfølgelig en del av Vaccsca's jobb å "gjøre noe med det", men for å kunne det er vi avhengige av de kontrollerene som gjør en stor innsats, og selv om vi har flere av disse hadde vi hadde ikke hatt vondt av enda flere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet er jo også at forskjellige AFIS-flyplasser bemannes slik at piloter kan lære seg å fly i TIZ(Traffic Information Zone)-soner' date=' noe som er relativt forskjellig fra å fly i vanlige kontrollerte områder. Jeg håper at flere kontrollere betyr at vi får mer varierte dekte flyplasser, det hadde for eksempel vært morro for meg å fly til Molde med afis-fullmektig i tårnet, den eneste jeg vet om som sitter der er meg selv ;) [/quote']

 

Noen snakket en gang om å lage en "AFIS-manual" slik at piloter ikke ville være så "fremmed" for tanken om å fly til TIZ'er... Kanskje det burde gjennomføres og publiseres? :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liksom ikke helt vitsen å sitte hammerfest info bare for at det kanskje kommer ett fly på 5 timer. Mens man har 20 på samme tid på en time på osl..
Vel' date=' hvis mange kontrollere har holdningene dine er det kanskje ikke rart at trafikk i Norge blir sentralisert rundt de største flyplassene.. Vitsen med å sitte (i ditt eksempel) Hammerfest information er jo selvfølgelig å trekke trafikk! Du må ha tålmodighet, men jo mer du sitter jo flere piloter vil komme for å fly, og dermed vil mange av de kanskje innse at å fly til andre og mindre flyplasser kan være langt mer spennende og underholdende enn å fly til OSL. Dette vil dermed føre til at flere vil benytte sjansen til å komme og fly når Hammerfest info (for å følge eksempelet) logger på. Dette vil selvfølgelig ta tid, men det er noe en kontroller burde orke i allefall en gang i blandt med tanke på at han har fått andre til å bruke tid og krefter på å trene en til å bli kontroller.[/quote']

Forsiktig, Magnus, forsiktig... Det stemmer at flyplasser med ATC får mer trafikk enn flyplasser uten, men jeg mener bestemt at teorien om at "trafikk følger ATC" ikke virker... Det stemmer at flyplasser med ATC ofte tiltrekker mer trafikk enn det som ellers ville være normalt, men det er som oftest piloter som allerede er nysjerrige på flyplassen som er bemannet. Du har selvsagt også piloter som verdsetter ATC på "uvanlige" flyplasser, og som har en prefferanse for bemannede flyplasser...

 

Det som lett kan bli et irritasjonsmoment når du bemanner en flyplass utenom "det vanlige" er å se at ENGM-ENVA-ENBR-trafikken går som før, selv om det ikke er en eneste ATC på noen av disse flyplassene. Jeg har selv sittet på ENAT, ENDU og ENTC, og sett at hoveddelen av trafikken i norge har gått i skytteltrafikk mellom de overnevnte (ENGM, ENBR, ENVA) flyplassene mens jeg har sittet på ENDU, ENTC eller ENAT. Slikt er MEGET irriterende, trust me......

 

Selv har jeg nesten gitt opp å bemanne distriktene, for jeg vet at det er på ENGM jeg får trafikk. Så får vi se hvordan det går når jeg en dag får C1-rating og forsøker å bemanne ENBD... (Liten NB; første gang jeg bemanner ENBD vil mest sansynlig bare bli den østlige (E) sektoren, så får jeg utvide med N, C og S etterhvert... Ønsker ikke å bemanne et større område enn det jeg klarer å ha oversikt over.) Men C1-treningen vil nok skje på ENOS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ganske riktig i det, men jeg tror faktisk det er ett eller annet som gjør at folk ikke vil fly like mye i nord som i sør, det er i allefall min oppfattelse, noe som er veldig dumt. Jeg prøver i større og større grad å bemanne de mindre flyplassene, da kanskje spesielt i Møre og Romsdal i og med at det er her jeg bor, og jeg må si at alt for mye trafikk er det ikke, dog det kan fort komme en bølge eller to, og jeg vil si at det er flere bevegelser å få her enn når jeg en og annen gang setter meg i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet ofte på Torp og har alltid fått trafikk. Selv om jeg har ventet par timer. Jeg har veldig lyst til og sitte på små flyplasser,men skulle ønske jeg hadde en god manual om Atis flyplasser.

Det er derfor jeg slang ut denne tråen for og se hvor det er ønske om ATC uten om den vanlige 3 kanten som dere snakker om. Har lyst til og sitte andre steder en de 3 som jeg sitter på (Værnes, Torp og Kjevik.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore: Tar jeg ikke mye feil var det meg som snakket om den AFIS-manualen, og det er fremdeles planen, må bare finpusse litt på den jeg driver med nå før den publiseres, så setter jeg igang med en ny en. Jeg står fremdeles og lurer litt på om det er en VFR-manual eller AFIS-manual jeg vil prioritere først, men med tanke på hvor mange AFIS-flyplasser det er i Norge blir det nok den først. Nå som skolegangen nærmer seg slutten og det blir mindre arbeid fra den kanten vil nok manualene bli raskere ferdig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte bare TWR som sitter på distriktene,har jeg sett når jeg ser de på.

Vel og bra det,men TWR alene frister kanskje ikke alle.

 

Og med at jeg bare flyr 757-2/300 er det mer fristende og ta en "stor"flyplass med TWR/APPR duo pålogget.

 

Men har ofte sett at de som flyr masse innenlands med 737,ofte unngår distriktene,selv om TWR er pålogga der.

 

Litt surt kan jeg tenke meg for dere som sitter der.

 

Men som jeg har sagt før,synes det er flott med ATC her til lands,men savner ENOS og Bodø contrl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore: Tar jeg ikke mye feil var det meg som snakket om den AFIS-manualen' date=' og det er fremdeles planen (...)[/quote']

 

Heisann; Ja, det var deg; tenkte bare jeg ikke skulle "peke på" :cool: og la deg få legge ut "fremdriftsplanen" selv :P Jeg tror slike publiserte ting hjelper på bemanningen rundt omkring.

 

Videre var det vel snakk om sånn nogenlude fast "distriktsstaffing" månedlig for å øke trafikken i distriktene. Har vel bare hatt en slik sak så langt, men her er kanskje nøkkelen at vi medlemmer bare blir flinkere å utfordre hverandre?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle flyplassene har APP, ENAT og ENEV er to raske eksempler fra toppen av hukommelsen. Begge disse har TWR med TMA-oppgaver (TMA, eller Terminal Control Area, er normalt APP-ansvar), og er i stand til å ta imot fly opp til 757/767 størrelse, det som kan bli problemet på ENAT er parkeringsareal...

 

ENOS, ENSV og ENBD krever C1, og dermed at de med C1 faktisk fortsetter å logge på som ATC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle flyplassene har APP' date=' ENAT og ENEV er to raske eksempler fra toppen av hukommelsen. Begge disse har TWR med TMA-oppgaver (TMA, eller Terminal Control Area, er normalt APP-ansvar), og er i stand til å ta imot fly opp til 757/767 størrelse, det som kan bli problemet på ENAT er parkeringsareal...

 

ENOS, ENSV og ENBD krever C1, og dermed at de med C1 faktisk fortsetter å logge på som ATC... [/quote']

 

Ok,da lærte jeg noe nytt i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...