Gå til innhold

Norwegian Eagles - Megeve, France Alps 27th april!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

[color:#FF0000] LES ALL INFORMASJON NEDENFOR! [/color]

 

Norwegian_eagles_small.jpg

Da er det omsider klart for det jeg tror vil være en av de mest spennende turene Norwegian Eagles vil arrangere dette året. I anledning månedens tema, som forøvrig er "utfordrende flyplasser", har vi valgt å ta turen til Megeve!

 

Megeve flyplass er en liten flystripe som befinner seg ikke langt unna Megeve i de franske alper. Flyplassen ligger ca. 4750 fot over havnivå og har en asfaltbane på 600m, hvorav 400m er for landing. Det som gjør denne flyplassen ekstra spesiell er at høydeforskjellen på hver av baneendene er 150 fot! I tillegg er flyplassen omkranset av fjell, og i enden av bane 15 blir du møtt av en fjellvegg. Bildet under er tatt mot bane 33.

 

megeve.jpg

 

FLYTYPE!

På grunn av plassmangel på Megeve har vi sett oss nødt til å innføre noen restriksjoner på bruk av flytype. Følgende kriterier på være oppfylt for at flytypen du skal fly skal være godkjent på denne turen;

  • Vingespenn UNDER 11m!
  • Registrering på flyet skal være LN-XXX, uttales "LimaNovember-XXX" som i virkeligheten!
  • Ikke fly RASKERE enn 150 knop, og ikke SAKTERE enn 130 knop!
    Typiske fly som kommer under denne kategorien er; C182, C206 etc. Er du usikker på om din flymaskin faller innenfor kategorien, gjør ett søk på Google, finner du ikke svaret ditt der, spør oss.

 

 

KRAV TIL PILOTEN!

Vi vil for denne turen sette særskilte krav til pilotene;

  • Ha god kjennskap til flymaskinen, hastigheter, begrensninger, instrumenter etc.
  • Tilfredsstillende forståelse og kunnskap innenfor VFR flygning (prossedyrer, fraselogi, kart, etc.)
  • Skal ha satt seg godt inn i planleggingen av turen, og studert de nødvendige kart (Avgangskart, underveiskart samt ankomstkart).

 

TEAM SPEAK ETT KRAV!

Denne gangen er det ikke tid nok til å skrive hvor man befinner seg i landingsrunden, hva man ønsker å foreta seg med tanke på go around o.l. Det er derfor et KRAV om at ALLE piloter som skal være med på denne turen befinner seg på NORWEGIAN EAGLES kanalen på serveren ts.vaccsca.org. Team Speak kan lastes ned fra http://www.goteamspeak.com/ (gratis). For å joine Norwegian Eagles kanalen må du være registrert på VACC SCA serveren, dette er gratis. For mer info: http://www.vaccsca.org/forum/index.php?showtopic=2522

 

------------------------------------------------------------------

 

Dette ble kanskje litt mye krav og regler for enkelte, men av og til er det desverre ikke rom for feil og "mangler". Dette er en tur som krever nøye planlegging, hvis en pilot ikke har gjort jobben sin godt nok, kan dette få store konsekvenser for de andre deltagende pilotene!

 

------------------------------------------------------------------

 

Route!

Siden vi skal fly VFR har jeg valgt å legge ruten på en fil som kan merges med Google Earth og er gratis (http://earth.google.com/). Ruten vår finner dere her: http://mariush.net/Ivar/Innsbruck_Megeve.kmz (Lagre denne filen på PCen, kjør Google Earth og velg "open". Gå så til Innsbruck for å se ruten!

 

I tillegg til dette finnes det ett program som gjør at du kan "se" ditt egent fly i Google Earth, dette er meget nyttig som navigasjonhjelpemiddel og fungerer som en "GPS". Programmet lastes ned herifra: http://www.elbiah.de/flusi/MyFsGoogleEarth/MyFsGoogleEarth.htm

 

 

DEPARTURE TIME!

For å fly mens det ennå er dagslys, og gi de som øsnker å være med på Copenhagen Overload har vi valgt å sette avgangstidspunktet til kl; 16:00UTC / 18:00 Lokal tid. Vi regner med å bruke ca. 2 timer på turen, avhengig av værforhold.

 

 

SCENERY!

Du finner gratis scenery for Megeve, både til FSX og FS2004 ved å søke etter "Megeve" på www.avsim.net

Hvis du ønsker det sceneryet som er vist på bildet under må dette kjøpes hos LLH Creations!

 

 

CHARTS!

Aerodrome kart for Megeve finner du her: http://www.sia.aviation-civile.gouv.fr/aip/enligne/PDF_AIPparSSection/VAC/AD/2/0805_AD-2.LFHM.pdf

 

-----------------------------------------------------

 

Til slutt vil jeg bare si at ingen spørsmål er for dumme, heller spør enn å drite på draget! Velkommen til MEGEVE! :grin:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne tiden' date=' Im in!

Men holder en Piper PA28?

F-GUPP

Piper PA28 [/quote']

PA-28 er vel akkurat på kanten med tanke på cruice speed. Jeg har aldri fløyet PA-28, så jeg vil anbefale deg å ta den en kort tur i simulatoren for å undersøke om den klarer minimum 130 knop. La forøvrig merke til at du ikke hadde voice under sist tur, regner med du har det på søndag da dette er ett formelt krav? :)

I tillegg så skal alle callsign være LN-XXX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne tiden' date=' Im in!

Men holder en Piper PA28?

F-GUPP

Piper PA28 [/quote']

PA-28 er vel akkurat på kanten med tanke på cruice speed. Jeg har aldri fløyet PA-28, så jeg vil anbefale deg å ta den en kort tur i simulatoren for å undersøke om den klarer minimum 130 knop. La forøvrig merke til at du ikke hadde voice under sist tur, regner med du har det på søndag da dette er ett formelt krav? :)

I tillegg så skal alle callsign være LN-XXX.

 

Angâende voice sâ er det forbannet irriterende nâr man nesten ikke hörer kontrolleren sâ valgte tekst for sikkerhetsskyld. Men TeamSpeak mâtte reinstalleres (noe jeg oppdaget midt i flighten og valgte â ordne med det etter flighten) Men nâ er TeamSpeak klar til bruk sâ der er det ikke noe problem.

Da skal jeg ta en rask tur i simmen for â finne et fly, sâ fly er et spörsmaltegn.

 

Callsign:LN-BHP (Lima November Bravo Hotel Papa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg' date=' har begynt trening i â lande i pâ Megeve, er morsomt â lande pâ sânne flyplasser! Men den MyFSGoogleEarth greia, er det et alternativ til den som funker med FSX (Hvis den ikke gjör det)? [/quote']

 

Er ikke sikker, kanskje noen av linkene her kan hjelpe? http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=405800#Post405800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en rute som man kan legge inn i G1000 f.eks. eller VAS Fmc.

Eller/og noen Nav punkter langs ruta som hjelp. VOR/NDB? For det er vel et "lovlig" hjelpemiddel selv om man flyr VFR.

 

Fooresten,blir FSX på meg på denna turen. Etter bilde ditt å dømme fra Megéve FS9,så er FSX versjonen flere lysår bedre!

 

Flytype ikke sikker enda,ei heller callsign.

Men med er jeg! Så back med mer info senere i uka.

 

Edit: Hva med underveiskart. Hvor får man tak i det? Har ikke funnet noe lignende

Skyvector for US i en Europaversjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigasjon ut over det jeg har satt opp får hver enkelt ordne med selv, får være grenser hvor mye jobb jeg skal gjøre. :grin:

 

Selv har jeg VFR kart for Sveits og Østerrike, men har ikke lykkes i å finne noe tilsvarende som er gratis på nettet.

 

Viser det seg at været blir umulig for VFR får vi evt. sette opp en IFR rute istedet, iallefall deler av veien. I tillegg får vi utveksle noen nyttige frekvenser, radialer og avstander underveis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer i en Marchetti SF260. Lækker liten sak det.

Callsign: LN-PAA

Har nå plotta HELE ruta så nøyaktig som det går i FSX sin flight planner.

Om noen skal fly med FSX så kan det jo hende at jeg er

så vennlig å sender den til de som vil ha en rute i GPS'n uten

å gjøre jobben sjøl. :P

FS9 får noen andre ta seg av. Det var en f... j... jobb! :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm' date=' rare greier. Når jeg starter opp på Megeve, kommer jeg langt uti villmarka, noen som har samme problem? Har det sceneryet som Frode la ut her.

Virkelig irriterende. [/quote']

 

Har du instalert afcad fil for flyplassen? Uten den så vet ikke fs hvor flyplassen er. Jeg har ikke opplevd dette før, men høres ut som det kan være problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det sceneryet du har lastet ned krasjer med meshen du lar i simulatoren din. Se om du finner noen fix' date=' evt. forsøk å deaktiver mesh'et hvis du har lagt inn noe ekstra enn default. :) [/quote']

 

Hmm, har jo ikke annet mesh enn "Norwegian mesh" lastet ned fra filbiblioteket her. + FS Global (kan prøve å deaktivere det)

 

Har prøvd å re-installere sceneryet flere ganger nå, men ingen forskjell. Skjer forøverig det samme med alle andre flyplasser i det sceneryet.

 

Noen andre som har lastet ned dette sceneryet som får det til å funke? I så fall om dere vil fortelle meg hvor dere har lagt filene(i tilfelle jeg har plassert noen galt)? Har veldig lyst til å være med på denne turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som kjører LLH, så finnes det patcher på hjemmesiden for å fikse evt. "ujevnheter" som måtte oppstå. Selv har jeg en svær kul en av flyplassene, kjipe greier.. :)

 

Når jeg forsøkte det sceneryet som jeg har linket til, forsvant flyplassen "ned under bakken". Med andre ord, flyet lå på oversiden av fjellet, men når jeg slewet meg ned ett vist punkt, fant jeg flyplassen, nedi ett hull midt i fjellsiden, kamuflert av jordoverflaten. Snodig fenomen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...