Gå til innhold

Utsetter Dreamliner igjen...


Gjest Aleksander Milde

Anbefalte innlegg

Superflyet 787 Dreamliner er i ferd med å bli et mareritt for produsenten Boeing

Interessant ordbruk... Greit' date=' det har ikke gått så smidig de hadde planlagt, langt ifra, og de har hatt problemer med koordinere det globale nettverket av leverandører, men å kalle det et mareritt? Her snakker vi om den maskinen gjennom tidene med flest ordre før EIS.

 

Boeing og deres underleverandører får nemlig ikke til å bygge flyet. Boeing opplyser i en pressemelding at forsinkelsene er knyttet til produksjonen og hos deres underlevandører.

Får ikke til å bygge flyet? Vel, Vought ligger som nevnt et stykke etter, delvis pga egne økonomiske problemer og outsourcing til underleverandører som ikke har gjort jobben ordentlig, men ellers har de øvrige leverandørene stort sett hengt med de siste månedene, også Alenia.

At produksjonslinja på Everett har slitt med å takle flere titalls tusen deler er vel strengt tatt ingen overraskelse... Arbeidet med LN1 har siden i april i fjor til tider vært som en skattejakt, en visste ikke helt hva en ville finne, delvis pga ufullstendig dokumentasjon på Japansk til deler som ikke var gjort rede for. Da tar det å tid å sette sammen en maskin som har flere hundre tusen deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen........

 

VG

Maskinen har ikke blitt utsatt på nytt' date=' de har ikke forandret planen som ble annonsert i starten av april, og tittelen er derfor feilaktig.

De passerte første milepæl ti dager før fristen som ble satt i april.

 

På produksjonslinjen for 787-maskinene hos Boeing i Everett, nord for Seattle, blir det jobbet døgnkontinuerlig på produksjonsnummer 01,

Og der jobbes det også på MSN002, MSN003, samt at deler av MSN004 og MSN005 er der.

 

som etter planen - og etter tre solide forsinkelser - endelig skal på vingene i fjerde kvartal i år.

Om alt går etter planen, innen utgangen av oktober :)

 

Første kommersielle flyging var planlagt til mai i år. Nå snakker man om 2009 - uten ytterligere presisering - som tidspunktet når flyet settes inn i ruteflyging.

Se etter første ruteflyvning mot slutten av sommeren/tidlig høst 2009 ;)

 

noe som har ført til at Boeing har kjøpt opp noen av de «verste» produsentene for å forbedre og sette fart på 787-programmet.

Vought ble kjøpt ut av Global Aeronautica (GA) delvis fordi de ikke hadde noe kontroll over flyten av delene som produsentene skulle levere delene til GA, noe Boeing hadde.

 

Snart skal flyet ut av produksjonshallen i Everett igjen. Etter noen måneder med intense bakketester,

Som bør skje mot sluffen av sommeren, med bakketesting i løpet av september :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B787'n har også nylig hatt en vellykket "power up" på hele det elektriske systemet

som er mye mer komplisert enn på andre fly da det erstatter mange pneumatiske systemer.

Også nylig ble horizontal stabilizer stress testen gjennomført vellykket. Denne er også

av ny og mer komplisert design.

Så det går framover...

 

M

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B787'n har også nylig hatt en vellykket "power up" på hele det elektriske systemet som er mye mer komplisert enn på andre fly da det erstatter mange pneumatiske systemer.

Det jeg siktet til med første milepæl :) Jepp' date=' arkitekturen Boeing har gått for er ganske annerledes på mange områder, det er ikke uten grunn at de har et mindre antall kilometer med elektriske kabler på maskinen enn det en 767 har. Og en 787 har omtrent 10% av antallet kilometer kabel som det A380en har, selvom 787 i større grad benytter seg av elektriske systemer enn hva en har gjort før.

Power up foregikk visstnok uten noen større overraskelser, all lab-testingen har vært verdifull. For øyeblikket er siste versjon av flight control systemet til uttesting i simulatoren/laben, og når dette er fullført er softwaren såpass up to date at motortesting kan starte.

 

Også nylig ble horizontal stabilizer stress testen gjennomført vellykket.

Og om ikke så alt for lenge starter static testingen, dvs testen der vingene til slutt bøyes til ultimate load.

 

 

Forøvrig så vil de siste delene til MSN004 komme til Everett innen noen dager, og MSN005 bør være der innen utgangen av August. Mens delene til MSN001 ankom Everett med svært store mangler i fjor, så er de så godt som fullført nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny liten update:

For litt over to uker siden gjennomførte de "hydraulics on" for første gang, altså at de hydrauliske systemene ble brukt for første gang, og flere av rorflatene ble beveget for første gang. I løpet av den siste uka ble MSN001 heist opp på jekker, og understellet har nå blitt hevet og senket for første gang. Begge motorene er montert, og APUen er også installert.

MSN001 nærmer seg fullført, med MSN002 et stykke bak. Vær forberedt på first flight for MSN001 i november en gang (om ting går som planlagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å tipse oss uvitende om noen av dine kilder? ;)

Det er alt ifra Jon Ostrower (Flightblogger' date=') til andre bosatt i Seattle/Everett-området, samt tråling av artikler på nett, presse-releaser, kvartalsresultater, diverse webcast, og at jeg følger litt med på hvordan LCFene flakser rundt i verden.

 

Hvis dette ikke er ønskelig kan du jo sette opp en blogg, det er sikkert mange som synes det er spennende å følge med på :)

Slike blogger finnes det mange av fra før av, som feks bloggen som Per viser til, som er den mest kjente.

 

Flightblogger-bloggen startet opp som en enkel blogg på blogspot tidlig i fjor vår, og bloggen ble fort så populær at karen bak siden endte opp som journalist i Flight Global på senhøsten i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael, vet du om det lages noe film/videomateriale vedrørende utvikling, byggingen, og testingen av dette flyet?

 

Jeg tenker først og fremst på noe ala det vi har sett for A380, og gode gamle B747 vist på bla Discorvery. Men hvis det er samlet noe sted, kan jo kortere filmer være spennende nok også.

 

 

Som feks disse to Airbus A340-600 Rejected Take Off, fra hver sin vinkel.

 

UocxPoUUnIQ

 

hRzWp67PIMw

 

Takk for tipset om den bloggen Per, har ikke lest stort der enda, men ser jo ut til å være ganske interessant ved første øyekast.

 

PS, hvis du ikke vet noe om filmer, er det sikkert fler enn meg som setter pris på at du oppdaterer oss litt i ny og ne Michael. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael' date=' vet du om det lages noe film/videomateriale vedrørende utvikling, byggingen, og testingen av dette flyet?[/quote']

Etter det jeg har hørt skal et filmteam ha vært tilstede så langt i prosjektet. Håper bare de ikke ender opp med å lage et program der ordet "kan bli forsinket" blir nevnt i hver fjerde setning :/ Synes at alle slike dokumentarer om store prosjekter bruker så alt for mye tid og fokus på å nevne slikt kontra det å presentere fakta :/ *drømmer tilbake til serien som ble laget om 777*

 

PS' date=' hvis du ikke vet noe om filmer, er det sikkert fler enn meg som setter pris på at du oppdaterer oss litt i ny og ne Michael. ;) [/quote']

Tja, Boeing begynte å teste understellet 9.august. MSN001 ble her jekket opp, og de forskjellige delene av understellet ble testet (hevet og senket, testing av backup-løsninger ol.) Dette innebar bruk av alt fra det elektriske og hydrauliske systemet til bruk av datasystemene om bord, mao, det meste av flyet måtte være "i live" for at testen skulle kunne gjennomføres.

Ellers nærmer MSN001 seg å bli fullført, alt av systemer skal nå være installert, testet og sertifisert, og jeg ser for meg at MSN001 vil rulle ut av FALen mot slutten av september.

Fram mot first flight vil en rekke tester bli gjennomført, bla at kabinen tåler trykket den skal utsettes for (blow test) og den såkalte gauntlet-testen, der flyets systemer lures til å tro at maskinen flyr. I tillegg må MSN002 vibrasjonstestes på bakken før MSN001 kan fly, mao kan ikke MSN002 være så langt bak MSN001 for at prosjektet ikke skal skli mer ut i tid.

I tillegg må ZY997 (maskinen ment for statisk testing) ha gjennomført et visst antall tester for å vise at flyets struktur tåler påkjenningene MSN001 vil oppleve på sin første flight.

Vingene til MSN005 ankom Everett sist lørdag fra Japan, mens halefinnen og engine pylons til MSN005 har vært på Everett siden Juli. De øvrige seksjonene vil ankomme Everett omtrent på samme tid som MSN001 ruller ut, og denne gangen vil det ikke bare være section 41 (nesa) som er så godt som fullført.

 

Ellers, Boeing trues nå av streik, som kan føre til ytterligere forsinkelser:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers' date=' Boeing trues nå av streik, som kan føre til ytterligere forsinkelser:/ [/quote']

Og det vil du nok bli sitert på i den fremtidige filmen "A dream(liner) is born" ;)

 

Men ja, først og fremst takk igjen for interessant info Michael. Kan være ening i at det kanskje overdramtiseres, eller legges for mye vekt på ting som forsinkelser i denne typen dokumentarer. Men det gir uansett et fint innblikk for "særinger" som meg til å se hvordan det ser ut på baksiden av instrumentpanelet, eller hvordan byggingen foregår.

Tar forresten det du sier også som et hint til at jeg har gått glipp av noe når jeg ikke har sett noen slik film for 777. Har bare sett noe youtube- klipp, bla crosswind landing, og fra noe tilsvarende bremsetester som A340 klippene jeg la med. Da vet jeg nå at det finnes i alle fall.

 

 

PS, hyggelig at du likte det Jim V.

Var litt i tvil om jeg skulle legge de med, det har jo ikke så fryktelig mye med Dreamliner å gjøre, men syns det var et greit eksempel på filmklipp jeg mener kan være interessante, så får vel heller de som er ueninge bare scrolle videre.

He he, må også innrømme at første gang jeg så akkurat det der, tenkte jeg i begynnelsen at; wow, det finnes mange raringer der ute, hvem gidder å stirre på noe hjul i 10 min!?

Men når filmen var slutt hadde jeg godt over hvilepuls, og man får jo litt vondt av crew i del to, stair please..?, hello ground..? :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være ening i at det kanskje overdramtiseres' date=' eller legges for mye vekt på ting som forsinkelser i denne typen dokumentarer.[/quote']

Nå skal det sies at A380 og 787 er henholdsvis ~27 og 15 måneder forsinket, og sånn sett er det å nevne forsinkelse på sin plass, men når de uttaler at en liten skade fra Vmu-testingen kan sette hele prosjektet i fare blir det litt for overdramatisk for min del, bruk heller de sekundene på å gi oss nerder mer fakta :)

 

Tar forresten det du sier også som et hint til at jeg har gått glipp av noe når jeg ikke har sett noen slik film for 777. Har bare sett noe youtube- klipp' date=' bla crosswind landing, og fra noe tilsvarende bremsetester som A340 klippene jeg la med. Da vet jeg nå at det finnes i alle fall.[/quote']

Tenker du på bla. disse klippene?:

pe9PVaFGl3o

9VqG2WRe0CA

Jeg mener (men skal ikke si det bombastisk) at det er fra filmen "21st Century Jet: The Building of the Boeing 777" fra 1996, som nå også finnes som DVD (sone 1.) Dette er fire timer med innhold fra 777 sin fødsel og helt fram til den første maskinen ble levert til UA. Discovery sendte dette programmet for en god del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at first flight nå må utsettes, av flere årsaker. For det første gikk mekanikerne i Boeing ut i streik i natt, og dermed står alle produksjonslinjer nærmest stille (737->787.) Sist gang det var streik (tre år siden om jeg ikke husker helt feil) varte streiken i ca en måned.

Nå får enkelte av underleverandørene (feks Vought) i det minste muligheten til å fullføre mer arbeid på seksjonene de skal levere til Boeing.

 

I tillegg ser det ut til at installasjon av utstyret som skal brukes under flight testingen og installasjonen deler av interiøret er forsinket, uvisst hvorfor, men det nevnes forsinkelse på mellom fem og åtte uker. Mao blir first flight dyttet ut til slutten av november-begynnelsen av nyåret, og kanskje lenger pga streiken.

 

Ellers skal LN1 nå stå på bakken igjen, og har gjennomgått flere tester, inntil alt arbeid ble lagt ned i natt (bortsett fra arbeidet ingeniører kan gjøre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...