Gå til innhold

F-16 brøyt lydmuren over Sandhornøya


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

2 F-16 brøyt lydmuren over Sandhornøya like før klokken 11 i dag.

I følge rådgiver ved FOHK på Jåttå var dette ansett som helt greit og det var en helt vanlig treningstur og regelverket for høyde og område ble fulgt.

Les her AN.no

 

Er det ikke slik at lydmuren ikke skal brytes over eller nært land med mindre det er helt nødvendig? Av det jeg kan lese så må de ha vært ganske nært og ikke så veldig høyt heller...

 

Har forøvrig vært ganske stor aktivitet med F-16 ut fra Bodø i hele dag.

Virker som de utnytter en av de få finværs dagene til å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flyr supersonisk så det holder, men de har etter internasjonal bestemmelser ikke lov til å gjøre dette over fastland, de må være en bestemt distanse fra fastlandet og/eller på en hvis høyde for å ha lov til å fly slik. Hvordan det da blir med bebodde øyer og slikt når de faktisk er i riktig område er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flyr supersonisk så det holder' date=' men de har etter internasjonal bestemmelser ikke lov til å gjøre dette over fastland, de må være en bestemt distanse fra fastlandet og/eller på en hvis høyde for å ha lov til å fly slik. Hvordan det da blir med bebodde øyer og slikt når de faktisk er i riktig område er jeg ikke sikker på. [/quote']

 

Så lenge de er over FL300, kan de bryte lydmuren over land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del' date=' ikke missforstå. Jeg skrev "kan de det??" i spørrende form, slik at Cato kanskje kunne være så snill og forklare nærmere. Skal ikke påstå at jeg kan noe jeg åpenbart ikke har peiling på. [/quote']

 

Jada skal forklare nærmere. Sivile fly har ikke anledning til å fly i overlydshastiheter over Norsk landområde(Ikke at der noe poroblem nå for tiden)

 

Jagerfly kan fly i overlydshastighet FL300 and above. Områder med tett bebyggelse skal helst ikke bli berørt.

 

Over hav er regelen litt annerledes. Der er minste høyde FL150, om flyet er mer en 10NM fra land, på vei utover. Eller 30NM fra land, i alle retninger.

 

MEN!! Alltid et men! De kan ikke bryte lydmuren for gøy. Det skal være taktisk eller operativt begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...