Steinar Grindstein Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg lurer på om Norge har motatt sitt førte NH90 helicopter? Grunnen er at det for noen minutter siden sirklet et helicopter over Sortland Sentrum som kunne ligne på NH90. Det hadde orngemalt nese og en orangemalt strek på halepartet, likt som SeaKingen er malt. Har ikke sett et slikt helicopter her før, å det virket som at det tok av i fra KVNord basen her på Sortland. Nei det var ikke Lynx og ikke Seaking. Var for stort til å være lynx å hadde feil form på skråget til å være SeaKing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Tror ikke de norske NH-90 har noen friske farger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Har forstått at det pågår en øvelse for tiden. Kanskje det har noe med dette å gjøre. http://www.an.no/nyheter/article3377819.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Kan det være at Tyskland prøver noen av sine første NH90 i denne øvelsen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Ikke godt å si gitt. Jeg vet at engelskmennene har noen helikoptre på Bardufoss, men jeg kjenner ikke til hvilke typer. Kan det ha vært en Merlin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Norge har ikke motatt dem enda nei, dessverre. Men det er full spenning på ENDU i påvente av disse Det er nok Tyskerne som driver å prøver ut sine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det er ingen Merlin på Bardufoss, men jeg vet det er minst en Merlin på ett av skipene som er med på øvelsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 På rygge i 2007 sa de at Norge kom til å få disse høsten 2009...maskinen som var der var nemlig kun en demo-meskin Norge hadde fått låne til fremvisning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Anders: Jeg snakket om NH90, ikke Merlin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg lurer på om Norge har motatt sitt førte NH90 helicopter? Dette kan jeg svare på, og svaret er nei. De 2 første kommer tidligst i 2010 blir det sagt, men ikke noe er sikkert. 3 Lynxer er levetidsforlenget (for andre gang) med 1000 timer hver på grunn av forsinkelsene. Kan jo også nevne at de to første NH-90 var due for levering i oktober 2005. NH-90en som er lakkert i norske farger og vist på bla Rygge er ikke sertifisert (bare et "tomt skall"), og det er langt frem til den eventuellt er klar for levering. Når de første maskinene er overtatt fra produsenten (Italia) venter en periode med evaluering, testing, utsjekker osv. før de blir levert 337 skvadron, så operativ tjeneste med NH-90 et et godt stykke frem i tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 På rygge i 2007 sa de at Norge kom til å få disse høsten 2009...maskinen som var der var nemlig kun en demo-meskin Norge hadde fått låne til fremvisning. Det er ikke en "demo maskin", det er en produksjonsmodell (013 fra linjen i Italia) og er den første Luftforsvaret skal overta. Den var ikke utlånt til Norge, men fløyet dit av fabrikken etter invitasjon fra Luftforsvaret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 DET hørtes riktig ut....sorry. men pointet var i allefall det samme:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Anders: Jeg snakket om NH90' date=' ikke Merlin. [/quote'] Nei, men det gjorde Vidar i posten over din Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hvilken farge var det på resten av kroppen? Det eneste helikopteret jeg har sett med orange detaljer under denne øvelsen er MI-8. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Hva? Rusiske helicopter under denne øvelsen? På grunn av skumringen klarte jeg ikke å se helt nøyaktig hva slags farge resten av helicoptere hadde. Det jeg derimot la merke til var at det hadde et rødt og et grønt lys langt framme. Vil tro at plaseringa av disse var omentrent rett under cocpittvindene. Etter å ha søkt på Mi-8 å studert bildene av de kan det se ut som at dette er en het kandidat. Konturene stemmer veldig bra med blant annet de store hovedhjulene osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Studerte den i lufta nå, og det stemmer med de orange detaljene du beskrev. De er stasjonert på Evenes, og er SAR for det Latviske luftforsvaret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 8. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2008 Takk Cato. Da slipper jeg å fundere mere på denne saken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.