Gå til innhold

Har norge mottat NH90?


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om Norge har motatt sitt førte NH90 helicopter? Grunnen er at det for noen minutter siden sirklet et helicopter over Sortland Sentrum som kunne ligne på NH90. Det hadde orngemalt nese og en orangemalt strek på halepartet, likt som SeaKingen er malt. Har ikke sett et slikt helicopter her før, å det virket som at det tok av i fra KVNord basen her på Sortland.

 

Nei det var ikke Lynx og ikke Seaking. Var for stort til å være lynx å hadde feil form på skråget til å være SeaKing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Norge har motatt sitt førte NH90 helicopter?

 

Dette kan jeg svare på, og svaret er nei.

De 2 første kommer tidligst i 2010 blir det sagt, men ikke noe er sikkert. 3 Lynxer er levetidsforlenget (for andre gang) med 1000 timer hver på grunn av forsinkelsene. Kan jo også nevne at de to første NH-90 var due for levering i oktober 2005.

 

NH-90en som er lakkert i norske farger og vist på bla Rygge er ikke sertifisert (bare et "tomt skall"), og det er langt frem til den eventuellt er klar for levering. Når de første maskinene er overtatt fra produsenten (Italia) venter en periode med evaluering, testing, utsjekker osv. før de blir levert 337 skvadron, så operativ tjeneste med NH-90 et et godt stykke frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rygge i 2007 sa de at Norge kom til å få disse høsten 2009...maskinen som var der var nemlig kun en demo-meskin Norge hadde fått låne til fremvisning.

 

Det er ikke en "demo maskin", det er en produksjonsmodell (013 fra linjen i Italia) og er den første Luftforsvaret skal overta. Den var ikke utlånt til Norge, men fløyet dit av fabrikken etter invitasjon fra Luftforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Rusiske helicopter under denne øvelsen? På grunn av skumringen klarte jeg ikke å se helt nøyaktig hva slags farge resten av helicoptere hadde. Det jeg derimot la merke til var at det hadde et rødt og et grønt lys langt framme. Vil tro at plaseringa av disse var omentrent rett under cocpittvindene.

 

Etter å ha søkt på Mi-8 å studert bildene av de kan det se ut som at dette er en het kandidat. Konturene stemmer veldig bra med blant annet de store hovedhjulene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...