Gå til innhold

Pilotene kan få skytevåpen


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Det amerikanske luftfartsverket vurderer i gi opplæring i skytevåpen til flyselskapenes piloter, og at våpen skal oppbevares i cockpit.

I tillegg skal det monteres kraftige låsbare cockpit-dører i alle fly.

Kan dette med våpen være en løsning da? Om ei kule går ut av flyet i FL350 vil det jo oppstå store trykk-problemer.

Men flykaprere har jo ofte skytevåpen da...

Uansett kan det jo kanskje virke avskrekkende på eventuelle kaprere at pilotene er bevæpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det ikke i første rekke heller blir en langt mer utstrakt bruk av såkalte "Air marshal's", dvs. spesialtrent politi/militære som bærer skytevåpen og reiser som "sivile". Israelerene har dette på de fleste av sine flygninger og britene og amerikanerene brukte slike mye under Gulf-krigen.

Det dessuten skal langt mer en noen timer på en skytebane til før man bør ta med seg et håndvåpen opp i et fly, eller hvor som helst ellers når man tenker på taktisk bruk/anvendelse av skytevåpen. Selve VÅPENET er ufarlig(!), men det skal lite til for at BRUKEREN skal forvolde store skader.

Mvh.

Torbjørn Fjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig at de også skal starte igjen med det de kaller federal air marshals.

Man trenger ikke nødvendigvis politi/militær bakgrunn for en slik jobb. FAA søker nå etter folk til dette oppdraget, gå til http://jobs.faa.gov/"'>http://jobs.faa.gov/" TARGET=_blank>http://jobs.faa.gov/ hvis du vil søke jobb som "flypoliti"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Om ei kule går ut av flyet i FL350 vil det jo oppstå store trykk-problemer.

Nei det ville det ikke. Hullet ville blitt for lite til at noen det kunne oppstå en merkbar forskjell i trykk. Trykket reguleres av noen ventiler som er vesentlig større enn et kulehull, og disse er alltid mer eller mindre åpne.

Derimot, skulle en kule treffe et vindu ville det få konsekvenser.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vindu som ryker i FL350 ville fått den konsekvens at man blir bevisstløs i løpet av 15 sekunder. Normalt tilsvarer kabinhøyden 5000-7000 ft...

Et prosjektil fra et håndvåpen kan føre til større skade enn normalt pga trykkforskjellen, men selv en sakte dekompresjon vil være veldig farlig i den høyden mht oksygen-nivået.

Så det blir nok feil å gjøre en slik situasjon til en bagatell, den ville vanligvis ført til en nød-descent til under FL100 der faren for oksygen-mangel er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinhøyden kan gå opp til 8000 fot, men ikke høyere om jeg husker reglene riktig. Man kjører stort sett med lavest mulig kabinhøyde, men man kan selvfølgelig ikke ha høyere trykk inni kabinen enn det den er sertifisert for.

Et prosjektil vil nok neppe utgjøre noen fare dersom det ikke treffer et vindu og knuser det. Et lite kulehull i skroget vil som nevnt ovenfor av en annen, ikke gi noe særlig tap i kabinhøyde. Det er jo fly som har mistet kabintrykket i stor høyde ved at lasteluker har åpnet seg osv, og flyet har landet trygt etterpå. Det finnes selvfølgelig også ulykker hvor trykkfall har vært årsaken til ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at en slik situasjon vil ende med havari da...

Som du Tarjei nevner går det vanligvis bra selv etter en hurtig dekompresjon, oksygenmasker vil løse seg ut som flyvertinnene prater om hver gang vi skal ut å fly [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det jeg vil frem til er at en slik skade i skroget jeg nevner kan forverre seg, og en liten lekkasje kan være farlig fordi man ikke merker endringer i kabinhøyden, og plutselig sitter man der i svime pga mangel på oksygen...før alarmen går.

Bevisstløse piloter høyt over bakken er ikke mye til hjelp [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 28-09-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes idag en rekke våpen og ammusjon som kan brukes ombord i fly, som kan slå ut en person uten å drepe, å ikke skade flyet.

Vi har gummikuler,nett,lim, som er testet og er efektive i bruk.

Hensikten må jo være å ikke drepe og i hvertfall ikke sette andre ombord i flyet i fare med skarpskudd.

Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på tv her om dagen og der demostrerte de et gevær som sender ut et edderkoppnett som fanger offeret og slike må være idielt og politi har tatt det i bruk.

Er det noen som så det programmet, men jeg husker ikke hvilken tv-kanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Oddbjoern Nilsen:

Jeg så på tv her om dagen og der demostrerte de et gevær som sender ut et edderkoppnett som fanger offeret og slike må være idielt og politi har tatt det i bruk.

Er det noen som så det programmet, men jeg husker ikke hvilken tv-kanalen.

Men det nytter ikke å bekjempe flykaprere med fiskegarn. Man er like ille ute om kapreren har ei håndgranat i lomma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.....?

Det er sjelden flykapring ender i slike tragedier som vi har sett i USA nå. Som oftest går dette bra/eller i hvertfall med et minimum av antall skadde/drepte personer.

 

Hvorfor: det er klart at en kaprer som "får" det han/hun er ute etter, nemmelig å kapre flyet, roer seg ned. Dernest er det da et spørsmål om forhandlinger og/eller intervensjon fra militære/antiterror-politi for å løse problemet.

 

Hvis vi får en eller flere kaprere ombord i et fly som ikke kan entre cocpit,og tvinge flygerene å lande et annet sted, vil det lett kunne oppstå problemer bak i flyet. Pilotene må enten åpne døren, eller høre på at folk blir drept en etter en.

 

Tenk dere et scenarie der piloten begynner å skyte etter kaprerene inne i flyet, det kan gå bra hvis det er snakk om en kaprer, men hvis det er flere.....ooops, no good.

Beste løsning etter min mening er nok Federal marshall`s på flyene ja, de kan studere, vudere og eventuelt handle dersom dette er nødvendig og tilrådelig. De kan lettere få oversikten og har bare en jobb å utføre.

.......bare noen tanker......

[ 22-09-2001: Endret av: Mark - Rune Bannister ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mark - Rune Bannister:

Vel.....?

Det er sjelden flykapring ender i slike tragedier som vi har sett i USA nå. Som oftest går dette bra/eller i hvertfall med et minimum av antall skadde/drepte personer.

 

Hvorfor: det er klart at en kaprer som "får" det han/hun er ute etter, nemmelig å kapre flyet, roer seg ned. Dernest er det da et spørsmål om forhandlinger og/eller intervensjon fra militære/antiterror-politi for å løse problemet.


Nå er det engang sånn at 99% av kaprere ikke kaprer flyet fordi de vil kapre flyet i seg selv. Det er for å bringe fram "sin beskjed" til verden. Mye oppmerksomhet samles jo om en flykapring. Så om du kan avfeie det så enkelt med å si at de roer seg ned når de får viljen sin, blir litt for urealistisk. Kaprere er ofte, virker det som i alle fall, ganske desperate folk som er villig til å ofre mye for å få gjennom sin sak.

quote:

Beste løsning etter min mening er nok Federal marshall`s på flyene ja, de kan studere, vudere og eventuelt handle dersom dette er nødvendig og tilrådelig. De kan lettere få oversikten og har bare en jobb å utføre.


Eneste problemet er at min ikke kan ha Air Marshall's på alle fly. Men det kan man med våpen.

Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole Martin Walberg:

Eneste problemet er at min ikke kan ha Air Marshall's på alle fly. Men det kan man med våpen.

Nemlig. Hvis du ser litt på den jobb-annonsen jeg lenket til lenger oppe her, så er lønnen til en FAM i USA inntil 700,000 kr. Da hadde det blitt temmelig kostbart når det på dagtid er rundt 5,000 fly i lufta der samtidig...

Ellers ser det ut til at vi nå også kan få FAM's på norske fly, så det er best å være snill passasjer fra nå av [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det må finnes en mer fornuftig måte å unngå slike kapringer på. En løsning ville være å ha en låseknapp på stikka (eller en annen sentral plass). Når kapteinen tror at noe ubehagelig skjer, så trykker han på denne knappen og alle kontrollene kobles ut. Flyet slår på autopilot og kursen settes mot en gitt kurs (nærmeste militære flyplass eller lignende) samt at transponder går over i en "fare-modus". Piloten kan nå ingenting gjøre (ingen av kontrollene vil virke). Piloten måtte kunne kontakte tårnet for å få en kode for å "låse opp" flyet.

Ved en kapring, så vil piloten få mistanke om at noe er galt, og vil (før han låser opp døra) koble inn denne funksjonen, hvis det er falsk alarm, så kan han kontakte tårnet som så vil vurdere å gi han koden for å låse opp flyet.

Hvis ingenting skjer etter at låseknappen et koblet inn, så vil militære jagerfly gå på vingene og flyet vil eks. foreta en automatisk ILS landing på en militær flyplass (eller fjernstyres fra bakken).

Dette er bare en løs ide, for det må jo kunne finnes en bedre løsning en totalt lukkede cockpiter (der den er en lukket seksjon i flyet) eller bevæpning.

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva man kan gjøre for å bedre flysikkerheten?

Det er nok mye man kan gjøre, men det kommer an på om man er villig til å betale prisen for 100% sikkerhet FØR man går ombord.

Det er flere som må betale den prisen. Passasjerene er en av dem, samt flyselskaper og flyplassene. Men det kommer nok igjen på billettprisen til slutt, med mindre myndighetene er villige til å bruke penger på økt sikkerhetsnivå. Våre politikere er jo som kjent svært hyppige brukere av fly.

 

Noen forslag:

1) Oppmøtetiden må økes til tre timer FØR avgang.

2) Alle passasjerer må spørres ut om turen de skal gjennom.

3) Baggasjen må om nødvendig åpnes, og kontrolleres manuelt.

4) Personellet i sikkehetskontrollen, må være statsansatte, (politi), og ikke et privat selskap, da sikkerhet koster. Et privat selskap, Adecco, Olsten, Securitas, har priskonkuranse, og mister autoritet overfor flyselskap/eier av flyplassen. Politiet har denne autoriteten, og kan overstyre det meste.

5) Ved flybytte ved mellomlanding, må/skal baggasjen pekes ut av eier, før den blir lastet inn i neste fly, samtidig med at passasjerene blir utspurt på nytt, se punkt 2.

6) Sivile væpnete vakter på hver flight, samt forsterkede dører og låser inn til cockpit.

 

Alt dette, bortsett fra punkt 4, blir gjennomført av sikkerhetskontrollen på Ben Gurion(Tel Aviv), og EL-Al, ved turer utenfor Israel.

Litt å tenke på?

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Egil Johnsen:

Piloten måtte kunne kontakte tårnet for å få en kode for å "låse opp" flyet.

Ved en kapring, så vil piloten få mistanke om at noe er galt, og vil (før han låser opp døra) koble inn denne funksjonen, hvis det er falsk alarm, så kan han kontakte tårnet som så vil vurdere å gi han koden for å låse opp flyet.


...og hva foreslår du da at de gjør hvis radioene tilfeldigvis tar kvelden samtidig?? [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Eller kanskje en motor eller to??? Snu hjelmen og sette seg på stikka slik at havarikommisjonen får noe å lure på?

"Tanken var god, men dog så fjern..."

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Ja det er riktig at de også skal starte igjen med det de kaller federal air marshals.

Man trenger ikke nødvendigvis politi/militær bakgrunn for en slik jobb. FAA søker nå etter folk til dette oppdraget, gå til
"'>http://jobs.faa.gov/" TARGET=_blank>http://jobs.faa.gov/ hvis du vil søke jobb som "flypoliti"...

Jeg er med hvis de søker etter slikt her etterhvert!

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...