Gå til innhold

Ødelagt satelitt skytes ned.


Frode Skibrek

Anbefalte innlegg

Den ødelagte spionsatelitten som har vært mye omtalt i media i det siste, er beordret nedskutt med ett missil fra ett amerikansk krigsskip. Ordren er gitt av USA`s president,George W.Bush. Ordren er gitt for å unngå personskade hvis den entrer atmosfæren. Den inneholder også 500 kilo skadelig drivstoff av typen hydrazine.

 

Les artikkelen hos VG

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Eller en gylden mulighet for at USA skal prøve ut sitt nye SDI forsvar? USA har vært litt paranoide etter at Kina prøvde ut sitt SDI forsvar. Så dette er jo en gylden gave for amerikanere for å prøvd ut om de treffer denne satelitten...

 

Med George Walker Bush jr tror jeg alt er mulig.. Han gjør skjeldent slik ut fra "Menneskelige hensyn": Ei heller miljøhensyn. I så måte har han ingen god track-record når det var som Guvernør i Texas eller som President i USA...

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan falle ned i Sør-Norge" sa de akkurat på NRK-nyhetene. Er det en ekstrem form for krisemaksimering? På bildene hvor man kan følge satelitten' date=' så ser man jo at den er så langt unna Norge som det er mulig å komme. Pussige greier :crazy: [/quote']

 

Drit i det, e bare for å få litt oppmerksomhet :P Det neste blir vel at sør-Norge skal evakueres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan falle ned i Sør-Norge" sa de akkurat på NRK-nyhetene. Er det en ekstrem form for krisemaksimering? På bildene hvor man kan følge satelitten' date=' så ser man jo at den er så langt unna Norge som det er mulig å komme. Pussige greier :crazy: [/quote']

 

Den kan jo det, banen for øyeblikket ligger sør for afrika, men banen forandrer seg og krysser deler av sør-norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode

 

Ikke så lenge den tosken som nå sitter i det hvite hus sitter med makten. Han hadde ikke klart og finne noen ting om han så hadde hatt alle muligheter til sin rådighet.. Han er rett og slett en tosk!

 

Om satelitten hadde ramlet ned i Pakistan og truffet Bin Laden hadde vi neppe fått vist det likevel er jeg redd

 

Oddvar

NAX111

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vore litt morosamt om den deisa ned i fjellheimen i USA. Undrar meg på kva resultatet hadde vore? 3. verdskrig? Ingen kan jo angripe USA utan å få igjen. Og om USA angrip seg sjølve så må dei jo i så måte ta igjen med å gå til krig imot seg sjølve. Undrar meg på korleis det skulle gått til? US Air Force imot US Navy og så sender dei inn US Army for å vera "fredsbevarande styrker"? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein

 

hehe, Ja det kunne blitt interssangt og se hva som skjedde da ja.. US navy mot US marines. osv..

 

Desverre tror jeg det er litt for alvorlig og spøke med.. Med den sittende Presidenten tror jeg alt er mulig.. Inkludert anklage om at andre land har stått bak ett angrep mot USA.. De har blitt ganske paranoide der borte siden 2001 desverre.. Spesielt nå i valgkampsessongen, tror jeg Bush er i stand til det meste.. Inkludert simulert angrep på USA for å innføre unntagstilstander.. Han er ikke god den fyren.. Og ikke de som sitter bak han og styrer hans bevegelser heller. De er kanskje værre da de ikke lar seg til kjenne..

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Strategisk Forsvars Initativ er nedlagt ja.. SDI eller som den ble hetende i og med at den kom samtidig som Starwars V Empire strike Back Star Wars programmet.

 

Det nåværende programmet, som gjorde at USA sa opp ABM avtalen med Russland for ett år siden ca er en mye mer nedgradert utgave av SDI. Nå har de ikke ambisjoner om og stoppe ett masseangrep fra Russland, men heller enkeltraketter fra Iran, Pakistan eller Nord-Korea.. Men ett slikt program kan fort bygges opp, til også og sørge for at USA i teorien har førsteslagsevne ovenfor de store atom-maktene.. Noe russerene selvsagt ser på med både uro, og ikke så lite paranoia.. De har erfaringer med "offensive våpen" før de godeste russere.. Noe vi i vesten gjentatte ganger ser ut til og ha glemt..

 

Det var ikke direkte STAR-WARS programmet som skjøt ned satelitten i 1986, men det er riktig at man brukte en F15 til og skyte opp en rakett (fordi raketten både måtte være liten og lett og være i stand til og kunne brukes utenfor de daværende jordoppskutte rakettene) og traff en satelitt. Husker ikke alle detaljene, men det var under den kalde krigen, og det sies at russerene hadde det samme prosjektet gående.. Og de kom ganske langt i laserteknologien til tross for utdatert og gammeldags teknologi (dette var under den kalde krigen der russere ofte slet med gammelt utstyr i forhold til vesten)

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nei, vi er vel "irellevante" vi.. Det var det Donald Rumsfelds sa før Irak krigen.. Noe som kanskje kan sies og være grunnlaget for Forsvarsminister Gates noe problematiske samarbeid med NATO medlemmer når det kommer til Afghanistan.. Man behandler ikke allierte på den måten, og så ber dem om hjelp, når ting blir litt surt og vanskelig... Hvordan du behandler andre, kan før eller siden gå rett tilbake på en vet du..

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein

 

hehe' date=' Ja det kunne blitt interssangt og se hva som skjedde da ja.. US navy mot US marines. osv..

 

Desverre tror jeg det er litt for alvorlig og spøke med.. Med den sittende Presidenten tror jeg alt er mulig.. Inkludert anklage om at andre land har stått bak ett angrep mot USA.. De har blitt ganske paranoide der borte siden 2001 desverre.. Spesielt nå i valgkampsessongen, tror jeg Bush er i stand til det meste.. Inkludert simulert angrep på USA for å innføre unntagstilstander.. Han er ikke god den fyren.. Og ikke de som sitter bak han og styrer hans bevegelser heller. De er kanskje værre da de ikke lar seg til kjenne..

 

Oddvar

NAX111 [/quote']Sier som den gamle sangen.... Det vakke min skyld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...