Gå til innhold

Hvordan sikre at MS flightsim ikke forsvinner fra markedet?


Eirik Sørensen

Anbefalte innlegg

Vi har de siste dagene alle vært vitne til at MS Flight Simulator har blitt beskyldt for å være medvirkende til den tragiske terroraksjonen i USA. Disse beskyldningene har blitt fremlagt av presse fra hele verden, noe som har ført til at enkelte butikker har valgt å fjerne produktet fra sine hyller. Presset har også vært stort på Microsoft som etter min mening har kommet med surrete uttalelser som neppe er til gagn for dem selv. Alle er vel enige i at FS ikke kan ta noe av skylden for det som har skjedd, men ved å dementere at produktet kan hjelpe potensielle terrorister i å øve på ruter og innflyvninger i slike situasjoner, blir det lite troverdig. MS burde etter min mening heller sagt at produktet i likehet med mye annet her i verden, kan misbrukes av mennesker med lysskye hensikter (som f.eks. e-post, PCen, biler og det meste annet man kan tenke på).

Jeg frykter at vi bare har sett begynnelsen på dette og at vi i værste tilfelle kan risikere at MS føles seg presset til å trekke hele produktet fra markedet, eller i beste fall innføre eksportrestriksjoner utenfor USA.

Spørsmålet er hvordan vi kan komme dette i forkjøpet og forsøke å hindre at et slikt misbruk ødelegger hobbien for oss og titusener av andre verden over?

I første omgang kan vi skrive en samlet henvendelse til Elkjøp som er den første forhandleren i Norge som har tatt FS ut av hyllene. Jeg kommer også til å ta dette opp med bl.a. VATSIM og VATSIM Europa for å diskutere problemet.

Har noen andre sysnpunkter eller idéer, post dem her.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for jævlig til å være sant,men dette er nok en naturlig reaksjon her å nå.

Vi kan vel også takke en del personer her i norge som støttet dette at usa har fortjent dette, som mediene sikkert

har lest i forumet HER, og at det var en artikkel i vg som vist for hele landet hvordan dette ble gjennomført med flysimulator, folk som ikke forstår at dette er en hobby for flyintresserte folk, og ikke et opplæringsprog for terrorister, men de har tatt dette rått med at vi som driver denne hobbyen er potensiele selvmordskandidater som vil bruke dette som våpen i fremtidig terroraksjoner.

Som alle ikke har fått med seg var disse terroristen under utdannelse på flyskoler i usa med virkelige fly og ikke en pc med fs2000 i.

Dette har vel nok ikke elkjøp eller andre forretninger fått med seg, men de må vel ha ett ord med at det er dette som er blitt brukt til å utføre denne jævlige terroren.

Det må også bli forbudt å selge boksåpnere/kniver/biler/fly osv, det er sikkert brukt mange produkter i denne terroraksjonen men det går da ikke ann å la være å selge dette.

Nei vi for håpe at det er noen som tar til fornuft og ikke tar fra oss denne fine hobbyen pga av dette som har skjedd.

Arild

[ 15-09-2001: Endret av: Arild Schubert ]

[ 15-09-2001: Endret av: Arild Schubert ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at alle produsenter av spill bør gå i seg selv hvorfor man på død og liv utgi "skyt og drepspill" som jeg personlig styrer unna når det gjelder spill.

Synes heller at de spillene burde vært inndratt i stedeT MSFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt idiostisk at MS skal få skylden for dette,det er bare for å ha noen å skylde på.

Selfølgelig er det fullt mulig å trene på terror aksjoner i FS2000,men det er det også i MEGET mange andre spill.

Så kommer spørsmålet igjen skal spill som er veldig realistiske når det gjelder simulasjoner eller vold bli forbudt og alle må gå tilbake til å spille Super Mario Bros. på 16 bit Nintendoen sin,eller skal vi fortsett slik som det er nå...

Jeg mener at vi skal fortsett slik som nå,undersøkelser har vist at man ikke blir like påvirket av vold og slikt i spill som på filmer.

For i spill er det jo (somregel) en grunn til at du må drepe,du må drepe for å overleve,mens på film ser du bare at noen dreper andre og det gir et helt annet inntrykk.

Og når et spill er super realistisk så er det jo fortsatt ikke mange som vil bruke dette til lysskye aktiviteter,99,9% av befolkningen kan spille et spill og more seg med det uten å få lyst til å gå å kapre et fly å fly inn i en skyskraper i virkeligheten,men det lltid den 0,1%'en vi ikke kommer unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange journalister og butikksjefer har tydeligvis en forferdelig holdning til det som sjedde i USA sist tirsdag. Det som sjedde var en avskyelig og grusom terrorhandling i det virkelige liv, med mange tusener døde. Det var ikke noen virtuell handling eller lek som disse journalistene og butikksjefene tydeligvis vil ha verden til å tro. Det er ikke spill eller simulatorer som dreper på den måten, det er onde og gale mennesker.

Jeg har kun avsky til overs for slike personer som ønsker at vi skal se på de grusomme hendelsene i USA som et spill!

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare MS Flightsim som blir trukket tilbake..

Quote ( sakset fra http://www.gibme.com" TARGET=_blank>www.gibme.com ):

"VoodooExtreme has received several reports, one from a Wal-Mart employee, that regional Wal-Mart stores have received word from their headquarters to pull all copies of Westwood's real-time strategy hit, Red Alert II, from store shelves. The reasoning behind this is that Wal-Mart figures this is a poor time to be selling and marketing a game with an opening sequence showing the destruction of New York."

 

Mvh

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jonas Nordhaug:

Vi må for all del få stoppet alle golfsimulatorer også. Tenk bare på alle de som kan finne på og klaske en golfball i hodet på noen. En golf-ball kan tross alt få en fart på over 200 km/h hvis man slår hardt. huff og huff [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Må bare si mrg enig med deg jonas ja,men har hatt faktisk hatt noen tårer i øynene etter disse flystyrtene i usa.så en simulator på pc en,er vel ikke noe med her å gjøre.de som gjennomførte dette angrepet,var helt sikkert trente piloter.

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Thorvald Follestad:

Slår det dere også at produktene som trekkes tilbake er gamle uansett?

Du har nok rett. Elkjøp lider ikke noen store tap av å trekke tilbake et snart 2 år gammelt spill når de kan lansere en ny versjon om en mnd. Om en mnd. vil hysteriet ha roet seg og Elkjøp er klare til å lansere FS 2002.

Er nok en liten mulighet for at dette rett og slett er et pr-stunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Thorvald Follestad:

Det kommer ikke ut før November.

Svaret er nei.

Og hvordan vet du det?

FS2000 inngår jo nå i etterforskningen i USA. Dersom FBI slår fast at simulatoren er en sikkerhetstrussel ifm flykapring og terrorisme i luften så vil vi aldri se FS2002 i butikkene. Den inneholder jo korrekte navdata og kart i tillegg til en realistisk simulering, så det skulle ikke forundre meg.

Men jeg er enig i at dette er en overreaksjon, så et forslag til spørsmålet i denne tråden er å sette igang med mailbombing av Elkjøp: informasjon@elkjop.no [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

....Den inneholder jo korrekte navdata og kart i tillegg til en realistisk simulering, så det skulle ikke forundre meg.

Men jeg er enig i at dette er en overreaksjon, så et forslag til spørsmålet i denne tråden er å sette igang med mailbombing av Elkjøp: informasjon@elkjop.no [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Navdata og kart er jo tilgjengelig mange andre steder også da, AIP f.eks. Det er ikke informasjon som er underlagt noen restriksjoner. Når det gjelder realisme, så er jo det et gjennomdiskutert tema....

Å foreslå mailbombing av Elkjøp, det er iallefall ikke å gjøre saken noe bedre !!

Det er bedre å la saken få roe seg ned, så ser forhandlerne at de er en overilt handling å ikke selge et dataspill p.g.a. hysteriet som har oppstått rundt letingen etter de skyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare fs2000 som har detaljerte kart og info om flyplasseene i verden [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Hvor mange er det her som har nøyaktige data over norske flyplasser, det kan alle få tak i hos luftfartsmyndighetene

her i norge.

Jeg sitter også med 5 permer med kart som sikkert kan brukes til terror på norske flyplasser.

Så det er ikke bare Microsoft som utgir detaljerte beskrivelser av flyplasser.

Det er vel ikke noe gang til å drive terror mot elkjøp eller andre for at de ikke vil ta inn fs2002.

det er bare å kjøpe den igjennom internett hvis fs2002 blir

utgitt etter dette, så får de bare tape pengene på dette,

Så det er det minste problemet å få tak i fs2002 i disse

internett tidene [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 16-09-2001: Endret av: Arild Schubert ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom FBI slår fast at simulatoren er en sikkerhetstrussel ifm flykapring og terrorisme i luften så vil vi aldri se FS2002 i butikkene. Den inneholder jo korrekte navdata og kart i tillegg til en realistisk simulering, så det skulle ikke forundre meg.

ja og det finnes flere simulatorer.tror heller ikke at fbi vil se dette som en risiko heller.er vel mere rettet på hvilken folk som kan få flysertifikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, å sende mail til Elkjøp som inneholder en masse ufine ord hjelper ikke, men man har jo full anledning til å protestere.

Vi må jo skrike ut når de vil ta fra oss hobbyen vår...

At navdata og kart er fritt tilgjengelig er jo nettopp endel av problemet. Men dette kan jo endres på av hensyn til sikkerheten.

Det er dette jeg nå frykter at det strammes inn på alt som kan utgjøre en trussel, og da kan FS2002 ryke for oss simmere [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Men får håpe at dette bare er svartmaling da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteriet kommer nok til å gå over snart. Ingen har jo ennå ikke klart å stoppe Quake, Doom og lignende spill til tross for at disse visstnok skal ha ført til diverse voldsepisoder, som Columbine-massakren.

En fjerning av FS er jo også en helt feil angrepsvinkel til problemet, som er dårlig sikkerhet i luftfarten. Da må man jo også fjerne alle simulatorer som er mer avanserte og i tillegg hemmeligstemple all informasjon om sivile fly og luftfart. Men det sier seg selv at med all den informasjonen som allerede er tilgjengelig blir slike tiltak håpløse.

Men for Elkjøp lønner det seg nok å fjerne FS fremfor å provosere noen hvitevarekunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...