Gå til innhold

VIRUS???


Daniel Gjerstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Så at i går hadde jeg fått en mail fra Jan Kristiansen som

hadde mailadressen jan@kvalvik.com. Emnet var "Innkalling Februar 2001", og her er mailen:

Hi! How are you?

I send you this file in order to have your advice

See you later. Thanks

 

I tillegg var det et attachment som het Innkalling Februar 2001.doc.bat (!). Er dette et virus og den som har sendt det prøver å få det til å se ut som et word-dokument, men det er et bat-dokument som kan ødelegge en del på HD'en??

Jeg fikk også sammme mailen fra en som kalte seg for Jan E. Liahagen med mailen e.liahag@online.no og enda et rart attachment.

Jeg syntes at selve mailen var litt mystisk...har ikke åpnet noen av attachmentene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sircam viruset - jeg ble ikke infisert av det viruset (sier iallefall antivirii programmet mitt..) - men har dere ikke måter å sjekke om dere er infisert, så anbefales det på det sterkeste

har i løpet av de to siste dagene fått to slike emailer fra personer jeg kjenner her i fssim miljøet - så det virker som sircam har fått lurt seg inn her i dette miljøet og. Og som med alle de ormene, så er som regel avsender ikke klar over at han er infisert, og de emailene blir sendt videre på basis av adressebøker.

http://www.f-secure.com/v-descs/sircam.shtml" TARGET=_blank>LItt informasjon om sircam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailen kan du trygt åpne, det er vedleggene som er farlige! Slett mailen umiddelbart er mitt råd. Hovedregelen er at alle .EXE, .COM, .BAT, .LNK, .VBS og .PIF-filer som følger som vedlegg til en mail skal virussjekks før de åpnes. Er du i tvil, så spør avsender om innholdet. Og uansett, er vedlegget virusinfisert, bør avsender få beskjed slik at han/hun får renset harddiscen.

Og tilslutt, sørg for å ha en oppdatert virussjekker. Nye virustyper blir oppdaget hver uke.

Ole-Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, dette har jeg lest noe om i avisen (Nordlands Framtid) og et av de eksemplene på teksten som kommer sammen med den filen var nettopp

**Hi! How are you?

I send you this file in order to have your advice

See you later. Thanks**

Og det var noe med at de kunne plukke ut filer av HD`en din eller liknende...!

[image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Hvorfor er det noen som liker å lage slike virus når det bare er til plage for oss andre..!? [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg sak dette. Sender ut viruset til både kjente og ukjente.

Her er medisinen: http://www.symantec.com/avcenter/tools.list.html"'>http://www.symantec.com/avcenter/tools.list.html" TARGET=_blank>http://www.symantec.com/avcenter/tools.list.html

Viruset heter W32.Sircam.Worm@mm og kan enkelt utryddes med det programmet som finnes på linken over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Sircam ja. tidenes farligste viri. nummer en på trussel lista til norton.

sprer seg som ild i tørt gress. Spesielt å frykte for folk med sensitiv informasjon på pc'n sin. Sprer seg ved å maile et tilfeldig valgt dokument,zip fil,exe-fil, bilde fil til de i andresseboka di. så koker den inn viruset i de filene. de kan ha endinger som .exe.pif, .doc.bat, .jpg.exe, .txt.com osv. de som kjører vedlegget får selvfølgelig se dokumentet som er sendt, men så har jo fila infisert din pc og er i ferd med å sende dokumenter ut av din pc for å smitte andre.

Det er det som skjer i første omgang. MEN i oktober en gang (er en dato som jeg mener å ha sett et sted som jeg ikke hukser), så vil sircam gjøre den endelige skaden, nemlig slette hardiskene dine og annen ugang.

sircam har vel smitta flere maskiner enn Iloveyou og melissa viriene tilsammen. Sircam er en skikkelig stygging.

Jan Roar Rød

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge http://www.norman.com" TARGET=_blank>Norman Virus Control vil dette SirCam viruset bryte ut den 16. oktober, altså 1 måned til for dem som har fått det. I de verste tilfeller vil viruset slette alt på stasjon C:

[image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil legge til at også jeg har fått en mail av Jan Kristiansen med nevnte vedlegg. Har også sendt en mail til Jan. Har altså ikke åpnet filen. Mailen jeg fikk ble sendt kun til min adresse, men jeg reagerte på at det stod skrevet på engelsk, samt at filen var av typen .pif.

vennlig hilsen

Jens Eftang

- endelig med student-rating

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk også en liknende mail fra Jan Kristiansen med sircam-viruset. oppdaget det før virusprogrammet, litt mistenkelig at Jan skriver på engelsk til meg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skaff dere oppdaterte virusprogrammer, folkens!

Så kanskje vi kan forhindre at viruset sprer seg for mye [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...