Gå til innhold

SAS har et problem......


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er et holdningsproblem blant de ansatte i SAS.

Når man ser på disse streikene, og bakgrunnen for de, så virker det veldig sånn.

Når konsernledelsen i SAS skal avgjøre om de skal beholde eller selge ut en lite lønnsom datterbedrift, så sier det seg selv at de ansatte har å gjøre jobben sin, uavhengig av om selskapene blir solgt eller ikke. De er et serviceselskap, de skal få kunden fra A til B for den prisen kunden har betalt.

Det er de ansattes jobb, og de har ingenting med hvorvidt deres selskap blir solgt til en annen aktør eller ikke.

I vår bedrift er det sånn at vi stiller på jobb uansett. Det er sånn det er, vi har hver vår enkelt jobb, og den skal utføres. Om hotellet vårt skal selges til en annen kjede, så har vi ingenting vi skulle ha sagt, for konsernledelsen snakker for sine ansatte. Det er snakk om å spille på lag. Vi ansatte skal gjøre jobben vår uansett. De ansatte i SAS derimot ser ikke ut til å skjønne det. At et selskap skal selges er ikke ensbetydende med at man mister jobben, som jeg antar at flere i SGS og STS frykter. Nå skal ikke jeg dra alle SAS-ansatte over en kam, men jeg tror det må en holdningsendring til, for ut i fra det man får høre, så virker det som om de ansatte spytter på ledelsen fordi ledelsen må få selskapet sitt til å gå rundt økonomisk. De ansatte må enten hjelpe til med å få bedriften til å gå med et positivt økonomisk resultat ved å blant annet møte opp på jobb, ellers så vil de til slutt miste jobben uansett. Da kan det kanskje være like greit å selge selskapet til en annen aktør og muligens beholde jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at streik er et lovlig middel når man er misfornøyd med ledelsen i bedriften, men i SAS' tilfelle vil de ansatte så til de grader skyte seg i foten om de begynner å bruke dette som virkemiddel/pressmiddel nå som hele konsernet står med kniven på strupen. Å gå ut i storstreik nå, med de kostnadene som finnes i flybransjen og spesielt når man er et selskap i krise er totalt latterlig. Man kan så like greit begynne å skjære selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der Marius.

 

Men nå har det også vist seg ett par ganger at den eneste måten å få igjennom noe har vært å gå til konflikt. Iallefall de lovlige.

 

Det som er mer fokus på her er de ulovlige streikene som har blitt gjennomført. Dette setter også stor negativ virkning på de gangene det har vært en lovlig aksjon. Og du kan banne på at pressen gir eff i forsjellen.

 

Håper at det kommer noe posetivt ut av hva konsernledelsen driver å pønsker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med både Aleksander og Marius her.

Men det virker på meg som om SAS ansatte så og si hele tiden er missfornøyde med noe, og skal hele tiden streike. Kan dette være en feil, eller har jeg fått med meg situasjonen riktig? Er ofte det snakkes om SAS streik som vil skape forsinkelser osv. Enten er SAS en ræva bedrift å jobbe i, eller så er det noen som har missforstått ordet jobb! Men må også få presisere at jeg ikke tar under en og samme kam, og at dette kun var mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være noe galt med ledelsen også da. Jeg har selv erfart hvor viktig det er' date=' å ha en ledelse som setter pris på sine ansatte, og ikke behandler de som møkk. I min første jobb, ble de ansatte sett på som møkk. Kanskje SAS har dratt med seg de

holdningene, fra langt tilbake i tid? [/quote']

 

Problemet har vel vært omvendt. Ansatte må i likhet med ledelsen i dag konvertere fra å være ett statlig subsidiert selskap til å konkurrere med lavprisselskap som Ryanair med alle omlegging dette medfører. Er ganske åpenbart at SAS sliter når de velger å spare inn på kaffen ombord, da på en billett til 3000 kr. Til sammenligning betaler du det samme for kaffen på en Ryanairflight til 300 kr...det blir feil sted å hente inn kostnader. SAS som flyselskap er nødt til å skjære ned i stab, få serviceselskapene inn på kontrakt å således garantere faste konstnader. Vanskelig å budsjettere med underskudd....

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt er det ingen selskaper som har lyktes i og omstille seg ifra full service selskaper til lavpris selskap.

 

En helt annen ting er arbeidsmiljø å ledelsen. Selvsagt må begge parter gi å ta for at de skal klare omstillingen. Men det skal også sies at "LEDELSEN" nede i Stockholm har tabba seg ut ved flere anledninger i sitt arbeide i å spare penger. Så det er kansje ikke så rart at diverse fagforeninger holder igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det har du helt sikkert rett i Steinar. At SAS har opplevd manglende lederskap tviler jeg ikke på. Nå derimot er det nye ledere på plass, jeg hadde håpt på mer gjennomslagskraft. Ansatte bruker forøvrig sin legale streikerett, om enn mot sin hensikt. Arbeidsmiljøet i SAS kjenner jeg ikke til.

 

Men å spare på kaffen ombord er nok i tynneste laget, ivertfall mtp innsparinger. Når Ryanair er trendsetter må SAS til en viss grad følge etter. Resultatet av det er at vi nå betaler full pris (2000+) for biletter uten flex, altså samme pakketilbud som billigselskapene lanserer til 15 % av prisen. Jeg tviler på at dette er holdbart i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde nå ærlig talt håpt på noe mer interesse og temperatur ang denne saken. Har tidligere sett mengder SAS fan, men det begrenser seg kanskje til liveryvalg...

 

Anyway.

 

Jeg kjøper ikke SAS aksjer i dag, jeg håper samtidig at SAS snart får en kursendring slik at vi slipper å ringe til Frankfurt neste gang vi booker...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å spørre hvor godt dere kjenner til denne saken og når SGS sist skapte trøbbel for SAS?

 

Kjenner ikke til SGS i det hele tatt for å være ærlig, og jeg anklager heller ingen for å gjøre en dårlig jobb. Regnskapene for disse avdelingene er ikke noe publikum har enkel tilgang til, men når SAS sier de taper penger på disse må jeg nesten tro dem på det (?)

 

Mvh

 

Chris

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SGS norge fikk ca 40 mill i overskudd og sv og dk ca 200mill i minus så sier vel seg selv hvor kluten må vries?

 

Tviler ikke Oddvar. Nesten så jeg er glad for å høre det. Streikeviljen i SAS er i hovedsak å finne i Danmark, altså ikke ett Svensk eller Norsk problem. Men det hjelper så lite når SAS som konsern går med underskudd. Men hadde jo ærlig talt håpt på mer Norsk markering nå etter vi fikk en Nordmann i toppsjiktet av ledelsen. Svensken på topp er heller ikke fornøyd med Danskene, så vi får kanskje håpe på litt rettferdighet (og rettskaffen solidaritet!) i denne saken.

 

Mvh

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Sas kommer til og klare seg, tenk på de enorme omstillinger etter fusjoner og alle streikende de har hvert igjennom!Synes de faktisk har hvert flinke jeg, de har fått bank, og står fortsatt. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...