Gå til innhold

Fly nødlandet på Torp


Kristian Nafstad

Anbefalte innlegg

Sendte like gjerne en av journalistene på saken en mail, hvor jeg klippet litt fra wikipedia:

 

 

"Flaps reduce the stalling speed by increasing the camber of the wing and thereby increasing the maximum lift coefficient. Some trailing edge flaps also increase the area of the wing and, for any given aircraft weight, this reduces the stalling speed"

 

"A slower stalling speed allows the aircraft to take off in a shorter runway distance. Flaps are usually fully extended for landing to give the aircraft a slower stalling speed so the approach to landing can be flown more slowly, allowing the aircraft to land in a shorter runway distance. The higher drag associated with fully extended flaps allows a steeper approach to the landing site. This is the benefit of the higher drag coefficient of fully extended flaps."

 

Hele artikkelen på Wikipedia.org kan leses ved å klikke her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg ikke forstår er hvorfor de valgte å "nødlande" på Torp' date=' med sin korte rullebane, i stedet for å lande på Gardermoen, noen som forstår logikken i det?

Det eneste jeg kan tenke meg at Torp på det tidspunktet hadde 30 knops headwind,

det reduserer bakkefarten en del, hvis de måtte lande i clean speed.

 

[/quote']

 

Torp har en rullebane på nesten 3000 meter, så den er ikke kort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...