Kristian Nafstad Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Kom nettopp over denne nyheten på VG, trykk her Ifølge lufthavnvakta på Sandefjord Lufthavn, har flyet nå landet. Pilotene skal ha meldt fra om at de hadde problemer med flyets flaps som brukes til å bremse ned hastigheten etter landing. VG skal følge opp denne saken, så mer informasjon kommer på siden deres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Børge Litangen Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 flyets flaps som brukes til å bremse ned hastigheten etter landing Akkurat, ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Adam Martinsen Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Japp, ser ut som VG research team har jobbet hardt denne gangen også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Heheh.. Ja, som alltid! De er virkelig flinke, spesielt på saker som gjelder fly og bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Quote kl0046: Pilotene skal ha meldt fra om at de hadde problemer med flyets flaps som øker stabiliteten under en landing. Hm... Fortsatt noe galt her.... :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bernt Michael Johansen Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Vet sannelig ikke hva som er verst: journalister med skrivekløe og forståelig nok mangelfull kunnskap om avionikk, eller dette "ekspertpanelet" bestående av skrivebordspiloter fra grisgrente strøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Sendte like gjerne en av journalistene på saken en mail, hvor jeg klippet litt fra wikipedia: "Flaps reduce the stalling speed by increasing the camber of the wing and thereby increasing the maximum lift coefficient. Some trailing edge flaps also increase the area of the wing and, for any given aircraft weight, this reduces the stalling speed" "A slower stalling speed allows the aircraft to take off in a shorter runway distance. Flaps are usually fully extended for landing to give the aircraft a slower stalling speed so the approach to landing can be flown more slowly, allowing the aircraft to land in a shorter runway distance. The higher drag associated with fully extended flaps allows a steeper approach to the landing site. This is the benefit of the higher drag coefficient of fully extended flaps." Hele artikkelen på Wikipedia.org kan leses ved å klikke her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 det jeg ikke forstår er hvorfor de valgte å "nødlande" på Torp, med sin korte rullebane, i stedet for å lande på Gardermoen, noen som forstår logikken i det? Det eneste jeg kan tenke meg at Torp på det tidspunktet hadde 30 knops headwind, det reduserer bakkefarten en del, hvis de måtte lande i clean speed. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Flak Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 For det første: Torp har IKKE kort rullebane. Faktisk blant de lengste i landet. Begrunnelsen for Torp var vel dessuten lang kø i holding inn til Gardermoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Og Torp fikk vel rundt 8 divertions i går kveld siden OSL var stengt. En del SAS, Sunair/British Airways, Novair+++ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Sannes Riiser Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 det jeg ikke forstår er hvorfor de valgte å "nødlande" på Torp' date=' med sin korte rullebane, i stedet for å lande på Gardermoen, noen som forstår logikken i det?Det eneste jeg kan tenke meg at Torp på det tidspunktet hadde 30 knops headwind, det reduserer bakkefarten en del, hvis de måtte lande i clean speed. [/quote'] Torp har en rullebane på nesten 3000 meter, så den er ikke kort Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.