Eirik Mikal Aronsen Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Er ikke fly med turbo-prop motorer på måte også et jetfly :confused: I større fly har dem en turbofan der turbinen drives av en jetmotor' date=' mens litt mindre fly har turbo-prop, der propellen drives rundt av en [b']jetmotor[/b]. Stemmer det. Men i en turbofan så gjør også jetmotoren sitt for å skape framdrift, derav jetfly. En turboprop drives framover utelukkende av propellen, og kan ikke kalles for jetfly i den henseende, selv om det er jetmotoren som bidrar til propellsnurr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Nilsen Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Aha.. Takker for oppklaringen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 En turboprop drives framover utelukkende av propellen, og kan ikke kalles for jetfly i den henseende, selv om det er jetmotoren som bidrar til propellsnurr. Hvordan forklarer du da at vi har litt skyvekraft av eksosgassen på Beechen? Det samme har Dornier 228.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jaja, det var ikke min intensjon å grave fram forskjellen og likheten på turbo-fan og turbo-prop motorer. Uansett er det ikke eventuelle forskjeller i gas turbinen som lager mer støy i en turbo-prop, men propellen og vibrasjonene som medfølger. Tilbake til det første off-topic emnet, har også sett piloter brukt ANR og PNR i 737. Har aldri sittet i en 737 cockpit selv, er det nok støy til å fremkalle hørselskader i det lange løp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg har sitti i cockpit på LN-KKV ned til DUS, og det var ikke så forferdelig mye støy der egentlig. Værste var vel under takeoff, men på cruise snakket vi rolig sammen og ikke noe problem å høre hva vi sa til hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Det er stor forskjell å sitte på klapp i cockpit og å sitte i pilotsetet under flyvning, rett og slett fordi klappsetet sitter lengre bak og unna støyen fra vinduene. 737 er ikke så fryktelig støyende, men jeg har hørt om flere som har utviklet tinnitus etter at de begynte å fly den. Om det brukes ANR headsets eller ikke avhenger av om selskapet har investert i dette eller ikke. Jeg har kjøpt mitt eget ANR headset siden selskapet mitt kun har de vanlige Telex headsetene. SAS har så vidt jeg vet ANR headsets på sine maskiner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Det blir vel feil(hvertfall unøyaktig) å si at en turboprop er en jet. Turboprop har en turbin og en jet har også en turbin. Derav er både jet og turboprob turbinmotorer, men begge er ikke jetmotorer(?). Ikke at jeg er noen ekspert, men kan ikke turbopropmotorer typisk få ut 10% av skyvekraften fra eksosen (det varier sefølgelig mye). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.