Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et seilfly med to personer om bord måtte lørdag nødlande på et jorde i Meldal.

Sakset herifra: Sør-Trøndelag

Nødlandinga skjedde like før klokka 16.00 lørdag, på et snødekt pløyd jorde ca 500 meter vest for Drogsetmoen.

Flyet mista oppdrift og gikk tom for bensin mens de fløy over Meldal. Det var tåke nede i dalen, og piloten så seg om etter et stort jorde å lande på høyere opp. Jordet var både snødekt og pløyd noe som gjorde at flyet bremsa kraftig under landinga, men både piloten Leif Arne Mo og passasjeren, Nina Berg, sier de opplevde det som helt udramatisk og kontrollert. Flyet landa i motbakke, og sporene viser at det kjørte 15-20 meter før det stoppa.

Flyet er en toseters motorglider av typen SF 25C Falke med ca 17 meters vingespenn, og fikk bare ubetydelige skader. Piloten og passasjeren var uskadde og tok seg til fots til garden Drugli, der de fikk kontakt med kårkona.

– Dette er ikke dramatisk, det er ikke et havari, men det vi kaller en utelanding, sier Olav Holden, som er leder i Gauldal seilflyklubb, der flyet og de to om bord hører heime. Holden innrømmer likevel at flyet burde ha hatt bensin, og at det ikke er ønskelig å lande på snø. Han sier hendinga vil bli rapportert til Norsk luftsportsforbund og vil bli tatt opp internt i klubben.

Flyet starta på Ler og hadde vært innom Oppdal og skulle tilbake til Ler da de måtte nødlande i Meldal. I dag var lederen i seilflyklubben, piloten og passasjeren tilbake på åstedet sammen med grunneieren. Flyet kan ikke ta av fra jordet, men vil måtte demonteres og fraktes fra stedet med bil.

– Det var overraskende. Jeg trodde ikke de kunne lande i motbakke. Det piffer opp helga litt. Når pilotene kommer inn i et bolighus slik, så blir det nesten som på film, sier grunneier Jon Drugli til ST.

Skrevet
Nødlanding? Tja... ;)
Kommer an på hvordan man definerer det. Dette er jo et motorseilfly, så det kan jo fly som motorfly...(Vet ikke om det fløy med motor eller stig når dette inntraff)

Så forresten dette flyet på Oppdal/Fagerhaug på Lørdag, når jeg var der og fløy seilfly. Da var eneste stedet det steg bak slepeflyet ;)

Skrevet

Slike Touring Motor Glider flyes stort sett bare med motor. Det er en billig måte for seilflygere til å fly med motor. På denne tiden av året har jeg store problemer med å tro at flyet ble flydd uten motoren på. Det finnes ikke oppdrift lenger. Måtte isåfall vært bølger, men da skal man jo gjerne noen tusen meter opp for å få tak i dem..

Men man flyr fortsatt et seilfy med motor, og ved landing skal man egentlig kutte motoren uansett, og lande som et vanlig seilfly. Fra en seilflygers ståsted er dette en utelanding, ellers vil folk se på det som en kontrollert nødlanding tror jeg.

Skrevet

Når du flyr motorseilfly, skal du alltid fly som et seilfly. Dvs. gå utifra at du plutselig ikke har motorkraft. Det er ivertfall slik her på Os.
OK Er jo egentlig slik med motorfly også, skal jo bestendig ha en landingsplass inne gliderekkevidde. Var i alle fall ingen antydning til stig i 700m rundt

up valley/beautiful hill. (Bare litt synk :whistle:)

Skrevet
Når du flyr motorseilfly' date=' skal du alltid fly som et seilfly. Dvs. gå utifra at du plutselig ikke har motorkraft.[/quote']

Og det er vel også det de har gjort slik det ser ut ;)

Minner meg om min egen utelanding med Blanik på Oppdal i halvmeter med snø... stoppet også på 15-20m, men har aldri opplevd så myk landing før :grin:

Skrevet
Når du flyr motorseilfly' date=' skal du alltid fly som et seilfly. Dvs. gå utifra at du plutselig ikke har motorkraft.[/quote']

Og det er vel også det de har gjort slik det ser ut ;)

Minner meg om min egen utelanding med Blanik på Oppdal i halvmeter med snø... stoppet også på 15-20m, men har aldri opplevd så myk landing før :grin:

Dere som flyr dash har vel aldri myke landinger lenger ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...