Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

 

Jeg føler meg nesten litt dum nå, men hvor mye sikt er egentlig nødvendig for å ta av fra ENGM? Hva er kravene?

 

Ser at det nå er 500m sikt der borte, og 100ft VV. Jeg regner med at dette holder, men hva er kravene?

 

 

Skrevet

No er ikkje eg sikker på kva reglane seier om dette i Noreg. Men det er uansett ein god regel å ha at du ikkje tar av dersom sikta er lågare enn minimums for landing. Litt trasig om du får eit problem etter avgang og må returnere til flyplassen, men ikkje kjem ned pga sikt\\låge skyer.

Skrevet

Vi har minimum RVR 125m for avgang, teoretisk ned til 75m med HGS. Ingen krav til ceiling for take-off.

Helt normalt å starte med sikt under minimum for landing ved take-off. Man må kun ha en take-off alternate som er åpen og innenfor en times flytid med en motor ute av drift.

 

Skrevet

Tror flyplassens minima slår inn før selskapets på de fleste flyplasser i Norge. (OSL og Sola er vel unntakene?)

 

Årsaken er manglende LVP og assosierte tiltak. (Ikke UPS på banelys, og en helt haug mangler i skilting, merking og lyssetting.)

Skrevet

Når vi tenker RVR for landing, hvor finner vi tallene for det?

 

Når slår de forskjellige kategoriene inn, CAT II, III etc?

 

Av BSL-D finner vi at 550m RVR er en generell regel, men dette gjelder vel for CAT II, hva med CAT III på Gardermoen?

 

Interessant tema dette! :grin:

Skrevet

Hadde meg en tur i fra Sveits til ENGM tidligere idag i simmen med real vær via Active Sky. Først når minimums ble ropt ut kunne jeg skimte to langder av landingslysene. Bestemte meg for å plante fugeln ned, og fikk en pen CAT3 landing til slutt. Men ja, det var noe nervepirrende sekunder inntil jeg så lysene.

Skrevet

Reidar det tror jeg er feil... Sikter til denne NOTAMen på ENGM: "TWY C, C1, C2 AND C3 CLSD WHEN RVR LESS THAN 400 M DUE LACK OF TWY

CENTRE LINE LGT" Hvorfor skulle de trenge å si det hvis de ikke kan klarere fly for T/O i sikt mindre enn 800M? Og det er jo også sagt tidligere i tråden at man fint kan ta av med mindre enn 500m sikt, med mindre jeg har misforståd da.

Skrevet

Takker Clamer og Jørn, akkurat det jeg var på utkikk etter! :)

 

Ang. om en flygeleder kan gi takeoff/landing clearence har jeg ikke noe fasitsvar på, men her må man vel også ta i betraktning om flyplassen er utstyrt med bakkeradar eller ikke.

Skrevet
550 m RVR er Cat1 ;)

 

Oh yes' date=' I understand!

 

Nå for minima ved CATII, samt CATIII. :whistle: [/quote']

 

JAR-OPS er vel et stikkord her. Vet ikke hvor man finner det på nett. Jeg sitter kun med en gammel utgave (2001) i papir.

 

Cat II står det 300m

CAT IIIa - 200m

CAT IIIb DH under 100ft - 150m

CAT IIIb DH under 125ft - 125m

CAT IIIb (står det, mulig trykkfeil) ingen DH - 75m

 

For Cat I er det minste 550m, men dersom lysene er kortere enn 720m blir det større krav pluss en del andre ting. På Flesland var det (hvertfall før) 550m til 17 og 700m til 35. Men helikoptrene kunne gå ned til 500m RVR på Copter ILS 17. For avgang der var minste 400m siden det ikke er senterlinjelys.

 

Edit:

 

Ang. om en flygeleder kan gi takeoff/landing clearence har jeg ikke noe fasitsvar på' date=' men her må man vel også ta i betraktning om flyplassen er utstyrt med bakkeradar eller ikke. [/quote']

 

Bakkeradar er ikke et krav, men "kjekt". Det holder at flyet som landet rapporterer at det er klar av banen, så kan neste fly klareres for landing eller avgang. Prosedyrer for dette utarbeides på ulike flyplasser og det blir begrensninger i hvor mange fly/biler som kan bevege seg på bakken på likt etc. Bakkeradar vil nødvendigvis øke kapasiteten betraktlig. Tror det kun er Sola og GM som har bakkeradar i Norge i dag, muligens Torp??

Skrevet

så vidt jeg vet har ikke en flygeleder lov til å gi klarering for landing\\takeoff om han ikke har 800m med sikt.

 

Bollocks

 

Flygeleder kan gi klarering til avgang og landing ned til det minima som den relevante flyplassen opererer med på det tidspunktet.

Selv på Bardufoss kan vi operere ned i sikt på 550m, men må kjøre på reservekraft ved sikt under 800m.

 

Ved sikt lavere enn 550 meter er flyplassen stengt!

Skrevet

Her blandes det litt, ser jeg.

 

Under 400 meter sikt/RVR så må LVP (low visibility procedures) være i effekt på flyplassen.

 

Med LVP kan man gå med 250 meters sikt/RVR dersom runway har runway edge lights AND/OR centreline markings. Er det natt så må det være edge lights.

 

200 meter sikt/RVR dersom det finnes runway edge AND centreline lights.

 

150 meter RVR dersom det finnes runway edge AND centreline lights AND mulitiple RVR information.

 

Man kan få tillatelse til 125 meter RVR når det opereres med high intensity centreline og edge light, og pilotene har gått igjennom spesiell trening. Med HGS kan dette reduseres ytterligere til 75 meter RVR.

 

For en CAT 1 ILS trenges det (med FULL facilitiies), 800 meter sikt ELLER 550 meter RVR. CAT 2 - 300 meter RVR, og en CAT 3A 200 meter RVR.

 

Det skilles mellom sikt som er en generell måling, og RVR (runway visual range) som måles langs rullbanen i en spesifikk høyde. Det er fullt mulig å ha en lav RVR og en mye høyere sikt, f.eks. ved shallow fog. Det er uansett RVR som skal brukes når begge er oppgitt.

 

Man kan ta av i sikt/RVR lavere enn det man trenger for landing, men da må man ha et take off alternate innefor 1 times flyvning (i nullvind) på en motor (for tomotors fly).

Skrevet

RVR betyr Runway Visual Range, det er forklart i innlegget.

 

HGS betyr Head Up Guidance, du kjenner vel best utrykket HUD? Head Up Display som er et annet navn på det samme.

 

Sorry, edit for "mulitiple" som betyr "flere". RVR måles som oftest i tre segmenter langs rullebanen.

Skrevet

 

Sorry' date=' edit for "mulitiple" som betyr "flere". RVR måles som oftest i tre segmenter langs rullebanen. [/quote']

 

Bingo, akkurat det jeg var ute etter!

 

Regnet med HGS var noe slikt, men greit å spørre. Har forresten sett igjennom en slik under ett cockpit besøk, må være litt uvandt i starten vil jeg tro. :/

 

 

Takker for raskt og presist svar!

Skrevet

Her nede hos oss er det veldig enkelt.

Siden vi ikke har Low visibility procedures i det hele tatt, er flyplassen stengt for avganger naar det er saa daarlig sikt at vi i taarnet ikke kan se begge thresholds.

Ankomster tillater vi saa lenge sikten er god nok for Cat 1 ILS.

Skrevet

Petter, nå er vel ikke du så langt unna geografisk sett. Jeg hørte noe om at Emirates hadde strøket alle flighter en hel dag for få dager siden pga. tåke. Kun noen andre selskaper som fløy. Men det er helt ubekrefet og litt via via... Syntes det hørtes litt voldsomt ut.

Skrevet

Ja, det hoertes veldig voldsomt ut, og ikke noe jeg har hoert noe om. Dubai var vel stengt et par timer en to-tre netter naa, men ikke nok til at de ville kansellert alle flightene sine for resten av dagen.

 

Ble selv overrasket av under 10 meter sikt i taake paa veg fra Dubai og hit for tre netter siden, og endte opp med aa sove i bilen i vegkanten i stedet for aa kjoere, da jeg ikke kunne se noe som helst. Men taaken lettet naar solen kom opp, saa jeg regner med at trafikken gikk som normalt etter det :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...