Gå til innhold

Klubbskoler og instruktørlønn


Jon Berg Jørgensen

Anbefalte innlegg

Tar de betalt utover hva det koster dem i f.eks transport til og fra flyplassen osv? Klubben vår har det som retningslinje at slike utgifter dekkes av eleven om instruktøren ønsker det, og det er ikke altid. (De flyr jo fordi de syns det er en gøy hobby.) Vi lar dem dog slippe unna alle andre dugnader osv i klubben , siden de legger ned MANGE timer intruksjon i året.

 

På Hamar fløy jeg klubbutsjekk med skolesjefen, uten at det kostet meg noe utover flyleia.

 

"Timebyggere" er sikkert "verre" å handskes med! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAR–FCL 1.335 FI(A) – forhåndskrav

(Se Vedlegg 3 til JAR-FCL

1.240)

(Se Vedlegg 1 til JAR-FCL

1.470)

 

Før en kandidat tillates å begynne på et godkjent kurs

til FI(A)-rettighet skal vedkommende ha:

 

(a) minst 200 timer flygetid, hvorav minst 100 timer

som fartøysjef hvis kandidaten er innehaver av

ATPL(A) eller CPL(A), eller 150 timer som

fartøysjef hvis kandidaten er innehaver av

PPL(A);

 

(b) oppfylt kunnskapskravene for CPL(A) som

angitt i Vedlegg 1 til JAR-FCL 1.470;

 

© minst 30 timer på enmotors fly med

stempelmotor, hvorav minst 5 timer skal være

gjennomført i løpet av de siste 6 månedene forut

for avleggelse av opptaksprøveflygingen angitt i

(f) nedenfor;

 

(d) fått minst 10 timer instrumentflygeinstruksjon,

hvorav høyst 5 timer kan være

instrumentbakketid i en FNPT eller en

flygesimulator;

 

(e) minst 20 timer navigasjonsflygetid som

fartøysjef, inkludert en flyging på minst 540 km

(300 nm) med fullstopp-landing på to andre

flyplasser enn avgangsplassen; og

 

(f) bestått en egen opptaksprøveflyging for en FI

kvalifisert i henhold til JAR-FCL 1.330 (f),

basert på ferdighetskontrollen angitt i Vedlegg 3

til JAR-FCL 1.240, i løpet av de siste 6

månedene før kurset begynner. Under

prøveflygingen vurderes kandidatens evne til å

gjennomføre utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

05.06.07 Nye instruktørpriser fra 1/7

Timeprisen for instruktør er 300,- per time fra 1. juli.

For nye elever: Hangaravgift og årskort justeres etter oppstart i året per påbegynt måned. Eksempel: Oppstart i august gir 5/12 av hangaravgift og årskort, da det er 5 måneder igjen i året.

Kristian Aune

hmm... Rart de ikke har tatt med solo priser. Men jeg mener den skal være på 200 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen på privatflyger/PPL er jo ganske klar i JAR-FCL/C

 

Private pilot:

A pilot who holds a licence which prohibits the

piloting of aircraft in operations for which

remuneration is given.

 

Alt over den reelle timeprisen for aktuelt luftfartøy er jo egentlig inntekt.

Men hva skal hele 300,- timen liksom kompensere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal hele 300,- timen liksom kompensere? Utdanning kanskje? Bare et forslag, vet ikke om det er lovlig men...

 

Reise til/fra flyplassen, samt mat/kaffetillegg.. :/

 

 

(b) oppfylt kunnskapskravene for CPL(A) som

angitt i Vedlegg 1 til JAR-FCL 1.470;

 

Betyr ikke dette at kandidaten må ha bestått den teoretiske eksamen til CPL-A? Om jeg tar feil så tar jeg det på mine skuldre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruktøren skal jo tjene penger på det han gjør, han har jo tross alt tatt alle sertifikatene med iherdig innsats. Kave rumpa si opp til flyplassen for å sende småungene opp i flyet koster jo penger i seg selv mtp. bensin osv, og for å sitte i brakka å høre på radioen burde han jammen meg få betalt.

 

Lukter det noe av den setningen der, er det på sin plass med en dusj! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettop med skolesjefen i VFK' date=' og han sa det at det ikke er flygingen de tar betalt for, men instruksjonen, og at det er fullt lovlig. [/quote']

 

Håper ikke du formulerte det som at du stilte deg tvilende til instruksjonsavgiften, da kan det fort bli vanskelig å få ta i en instruktør.. :grin:

 

Det å kjøre til og fra Trondheim kan fort bli dyrt i det lange løp, bare bompenger/bensinutgifter kommer på ca. 220,- per tur, det er i tillegg en heller "lang" kjøretur også så en bolle eller fem på veien skader heller ikke. Tenk også på de gangene instruktøren har kjørt utover da faktorer har gjort at det ikke ble noen tur den dagen! Ingen flytur tur, ingen substisjon.. :)

 

Det er dyrt å fly, slik er det bare.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruktøren skal jo tjene penger på det han gjør' date=' han har jo tross alt tatt alle sertifikatene med iherdig innsats. Kave rumpa si opp til flyplassen for å sende småungene opp i flyet koster jo penger i seg selv mtp. bensin osv, og for å sitte i brakka å høre på radioen burde han jammen meg få betalt. [/quote']

 

Akkurat som for seilflygerne :)

Forskjellene er at seilflygerne virkelig elsker det de gjør ;)

 

Regner med jeg får høre det nå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen

La oss nå for all del ikke dra dette over i en "seilflygere er de eneste ordentlige flygere"-diskusjon. Er skjelden du finner like barnslige diskusjoner blant aviatikere, som disse.

 

Back on track, folkens! Dette handler om instruktørgebyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen

Hehe, skjønner hvor du ville hen. Men vi vet begge hvor usannsynlig fort det blusser opp til en storbrann her inne, så jeg tenkte det var best å hente brannslangen først som sist ;) .

 

Men for å heise toget tilbake på sporet, så får altså ikke seilflyinstruktører noen kompensasjon for å instruere elever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke så dum idé akkurat det, vil jeg påstå ;)

 

Vel, for å oppnå klisjékvoten vår i dag, så får de jo kompensasjon i gleden til elevenes øyne over å få muligheten til å fly ;)

Ellers har jeg aldri opplevd, eller hørt om, at noen instruktører har fått økonomisk kompensasjon for innsatsen de gjør. Det virker på meg som om den frivilligheten er en av seilflymiljøets grunnstener. Vi er langt i fra så mange som dere motorflygere, og har dermed veldig mye mindre aktivitet, så det kan også være at markedet ikke er stort nok, at det er noe av grunnen?

 

Jeg liker selv å tro at det kun er frivillighetens ånd som råder i miljøet, men det er fort gjort å bli blind av kjærlighet! Jeg er i hvertfall evig takknemlig til de instruktører som har stilt opp for meg så langt, de gir mye av seg selv for at vi yngre skal få kunne fly :)

 

Men jeg skulle gjerne vært en del av motorflyverdenen også, instruksjonsavgift eller ikke ;) Skal innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå for all del ikke dra dette over i en "seilflygere er de eneste ordentlige flygere"-diskusjon. Er skjelden du finner like barnslige diskusjoner blant aviatikere' date=' som disse.

 

Back on track, folkens! Dette handler om instruktørgebyret. [/quote']

 

Dette var faktisk den første posten som prøvde på akkurat det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...