Jon Berg Jørgensen Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Er det egentlig lovlig at instruktørene i klubbskolene tar betalt for instruksjonen? Det er jo er ikkekomersielle foretak og instruktørene trenger jo ikke å ha CPL. Siter
Anders Forseth Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Tar de betalt utover hva det koster dem i f.eks transport til og fra flyplassen osv? Klubben vår har det som retningslinje at slike utgifter dekkes av eleven om instruktøren ønsker det, og det er ikke altid. (De flyr jo fordi de syns det er en gøy hobby.) Vi lar dem dog slippe unna alle andre dugnader osv i klubben , siden de legger ned MANGE timer intruksjon i året. På Hamar fløy jeg klubbutsjekk med skolesjefen, uten at det kostet meg noe utover flyleia. "Timebyggere" er sikkert "verre" å handskes med! :cry: Siter
Stian Lingås Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 300 kr timen for vi som tar timer i Værnes flyklubb. 200 kr for solo.. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Trenger ikke instruktørene ha CPL? Jeg tror nok det, hvis ikke måtte de kommet med økonomisk bidrag til flygningen. 300 kan kanskje virke litt mye, men hvis man regner litt så tror jeg det går opp, nesten iallefall. :cool: Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Skrevet 21. oktober 2007 JAR–FCL 1.335 FI(A) – forhåndskrav(Se Vedlegg 3 til JAR-FCL 1.240) (Se Vedlegg 1 til JAR-FCL 1.470) Før en kandidat tillates å begynne på et godkjent kurs til FI(A)-rettighet skal vedkommende ha: (a) minst 200 timer flygetid, hvorav minst 100 timer som fartøysjef hvis kandidaten er innehaver av ATPL(A) eller CPL(A), eller 150 timer som fartøysjef hvis kandidaten er innehaver av PPL(A); (b) oppfylt kunnskapskravene for CPL(A) som angitt i Vedlegg 1 til JAR-FCL 1.470; © minst 30 timer på enmotors fly med stempelmotor, hvorav minst 5 timer skal være gjennomført i løpet av de siste 6 månedene forut for avleggelse av opptaksprøveflygingen angitt i (f) nedenfor; (d) fått minst 10 timer instrumentflygeinstruksjon, hvorav høyst 5 timer kan være instrumentbakketid i en FNPT eller en flygesimulator; (e) minst 20 timer navigasjonsflygetid som fartøysjef, inkludert en flyging på minst 540 km (300 nm) med fullstopp-landing på to andre flyplasser enn avgangsplassen; og (f) bestått en egen opptaksprøveflyging for en FI kvalifisert i henhold til JAR-FCL 1.330 (f), basert på ferdighetskontrollen angitt i Vedlegg 3 til JAR-FCL 1.240, i løpet av de siste 6 månedene før kurset begynner. Under prøveflygingen vurderes kandidatens evne til å gjennomføre utdanningen. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Skrevet 21. oktober 2007 300 kr timen for vi som tar timer i Værnes flyklubb. 200 kr for solo.. Er vel 100kr/h for solo? Siter
Stian Lingås Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 hmm... Var det før. Men nå mener jeg det står 200 for solo. Var 200 kr før med instruktør, men den gikk opp 100 kr, samme gjorde solo prisen. Siter
Stian Lingås Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 05.06.07 Nye instruktørpriser fra 1/7Timeprisen for instruktør er 300,- per time fra 1. juli. For nye elever: Hangaravgift og årskort justeres etter oppstart i året per påbegynt måned. Eksempel: Oppstart i august gir 5/12 av hangaravgift og årskort, da det er 5 måneder igjen i året. Kristian Aune hmm... Rart de ikke har tatt med solo priser. Men jeg mener den skal være på 200 Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Og kommer instruktørhonoraret med i selvangivelsen? Siter
Anders Forseth Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Definisjonen på privatflyger/PPL er jo ganske klar i JAR-FCL/C Private pilot:A pilot who holds a licence which prohibits the piloting of aircraft in operations for which remuneration is given. Alt over den reelle timeprisen for aktuelt luftfartøy er jo egentlig inntekt. Men hva skal hele 300,- timen liksom kompensere? Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Skrevet 22. oktober 2007 Men hva skal hele 300,- timen liksom kompensere? Utdanning kanskje? Bare et forslag, vet ikke om det er lovlig men... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Men hva skal hele 300,- timen liksom kompensere? Utdanning kanskje? Bare et forslag, vet ikke om det er lovlig men... Reise til/fra flyplassen, samt mat/kaffetillegg.. (b) oppfylt kunnskapskravene for CPL(A) somangitt i Vedlegg 1 til JAR-FCL 1.470; Betyr ikke dette at kandidaten må ha bestått den teoretiske eksamen til CPL-A? Om jeg tar feil så tar jeg det på mine skuldre.. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Skrevet 22. oktober 2007 Betyr ikke dette at kandidaten må ha bestått den teoretiske eksamen til CPL-A? Definitivt, kan være der det ligger ja... Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 De burde gladelig stille opp som instruktørene i LN-G fly Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Skrevet 22. oktober 2007 Snakket nettop med skolesjefen i VFK, og han sa det at det ikke er flygingen de tar betalt for, men instruksjonen, og at det er fullt lovlig. Siter
AMO Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Og derfor tar de betalt for å la dere fly solo? Vet ikke om den underskriften er verdt 200 kroner :whistle: Her lukter det lang vei! Siter
Martin Floor Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Instruktøren skal jo tjene penger på det han gjør, han har jo tross alt tatt alle sertifikatene med iherdig innsats. Kave rumpa si opp til flyplassen for å sende småungene opp i flyet koster jo penger i seg selv mtp. bensin osv, og for å sitte i brakka å høre på radioen burde han jammen meg få betalt. Lukter det noe av den setningen der, er det på sin plass med en dusj! Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Vel, instruktørjævelen burde kanskje ikke hatt noe med luftfarten å gjøre om pengene er motivasjonen... Ellers skulle jeg likt å se selvangivelsen til de Siter
Martin Floor Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Vel' date=' instruktørjævelen burde kanskje ikke hatt noe med luftfarten å gjøre om pengene er motivasjonen...[/quote'] Nei, de trenger vel ikke penger så lenge de liker det de driver med. Da betaler jo lån og husleia seg praktisk talt selv Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Snakket nettop med skolesjefen i VFK' date=' og han sa det at det ikke er flygingen de tar betalt for, men instruksjonen, og at det er fullt lovlig. [/quote'] Håper ikke du formulerte det som at du stilte deg tvilende til instruksjonsavgiften, da kan det fort bli vanskelig å få ta i en instruktør.. :grin: Det å kjøre til og fra Trondheim kan fort bli dyrt i det lange løp, bare bompenger/bensinutgifter kommer på ca. 220,- per tur, det er i tillegg en heller "lang" kjøretur også så en bolle eller fem på veien skader heller ikke. Tenk også på de gangene instruktøren har kjørt utover da faktorer har gjort at det ikke ble noen tur den dagen! Ingen flytur tur, ingen substisjon.. Det er dyrt å fly, slik er det bare.. :grin: Siter
Anders Forseth Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Ett beløp for hvert oppmøte er mer rydding da syns jeg. Siter
AMO Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Instruktøren skal jo tjene penger på det han gjør' date=' han har jo tross alt tatt alle sertifikatene med iherdig innsats. Kave rumpa si opp til flyplassen for å sende småungene opp i flyet koster jo penger i seg selv mtp. bensin osv, og for å sitte i brakka å høre på radioen burde han jammen meg få betalt. [/quote'] Akkurat som for seilflygerne Forskjellene er at seilflygerne virkelig elsker det de gjør Regner med jeg får høre det nå :whistle: Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Må man ha CPL for å være seilfly instruktør? Siter
AMO Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Nei, men du må ha mye opplæring. Det finnes tre forskjellige intruktørnivåer, IK1, IK2 og IK3, og det koster å ta disse. Siter
Gjest Børge Litangen Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 La oss nå for all del ikke dra dette over i en "seilflygere er de eneste ordentlige flygere"-diskusjon. Er skjelden du finner like barnslige diskusjoner blant aviatikere, som disse. Back on track, folkens! Dette handler om instruktørgebyret. Siter
AMO Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Haha, var ikke det jeg var ute etter Skulle helle litt uskyldig bensin på det evige fs.no-bålet :whistle: Siter
Gjest Børge Litangen Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Hehe, skjønner hvor du ville hen. Men vi vet begge hvor usannsynlig fort det blusser opp til en storbrann her inne, så jeg tenkte det var best å hente brannslangen først som sist . Men for å heise toget tilbake på sporet, så får altså ikke seilflyinstruktører noen kompensasjon for å instruere elever? Siter
AMO Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Hehe, ikke så dum idé akkurat det, vil jeg påstå Vel, for å oppnå klisjékvoten vår i dag, så får de jo kompensasjon i gleden til elevenes øyne over å få muligheten til å fly Ellers har jeg aldri opplevd, eller hørt om, at noen instruktører har fått økonomisk kompensasjon for innsatsen de gjør. Det virker på meg som om den frivilligheten er en av seilflymiljøets grunnstener. Vi er langt i fra så mange som dere motorflygere, og har dermed veldig mye mindre aktivitet, så det kan også være at markedet ikke er stort nok, at det er noe av grunnen? Jeg liker selv å tro at det kun er frivillighetens ånd som råder i miljøet, men det er fort gjort å bli blind av kjærlighet! Jeg er i hvertfall evig takknemlig til de instruktører som har stilt opp for meg så langt, de gir mye av seg selv for at vi yngre skal få kunne fly Men jeg skulle gjerne vært en del av motorflyverdenen også, instruksjonsavgift eller ikke Skal innrømme det. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Det eneste seilflyinstruktørene fikk i Os Aero Klubb var rabatt på medlemskort (tror jeg). Og de pleide ofte å stille opp på dugnader også. Dugnad er jo gøy, så de kan jo ikke nektes å delta :grin: Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 La oss nå for all del ikke dra dette over i en "seilflygere er de eneste ordentlige flygere"-diskusjon. Er skjelden du finner like barnslige diskusjoner blant aviatikere' date=' som disse. Back on track, folkens! Dette handler om instruktørgebyret. [/quote'] Dette var faktisk den første posten som prøvde på akkurat det Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.