Hans Nikolai Førde Skrevet 31. juli 2001 Skrevet 31. juli 2001 Hei! Jeg har alltid undret meg over hvorfor alle flyplasser egentlig opererer med to forskjellige koder...Oslo Gardemoen har for eksempel både ENGM og OSL, hvor jeg har inntrykk av at OSL er for de reisende, mens ENGM på sin side brukes av piloter og andre profesjonelle innen luftfart. Hvorfor ikke bare ha en og samme kode? Med vennlig hilsen, Hans Nikolai Førde Siter
Kjell Arild Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 Du er inne på noe der. Tre-bokstavkodene er IATA-koder, mens fire bokstaver er ICAO. F.eks for Gardermoen er kodene henholdsvis OSL og ENGM. For Værnes, TRD / ENVA. Flyselskaper har også forskjellige IATA/ICAO-koder. F.eks har Widerøe IATA kode WF, mens ICAO-koden er WIF. På samme måte er det BU/BRA og SK/SAS for Braathens og SAS. IATA står for International Air Transport Association. IATA er et internasjonalt forbund dannet av luftfartselskaper. Oppgavene til IATA er å ivareta felles interesser for de regulære luftfartselskaper. Virksomheten spenner over alle områder der internasjonalt samarbeid er formålstjenelig, bl.a.: - Ensartethet for flybilletter - Koordinering av billettpriser - Ensartethet for flyfraktdokumenter - Koordinering av fraktrater - Felles regler for akseptering av bagasje. I London ligger en clearingsentral som ordner det økonomiske mellomværendet vedrørende billettsalg mellom flyselskapene. (IATA Clearing House) Myndighetene i medlemsland som driver internasjonal flytrafikk har akseptert IATAs regler for luftfartsvirksomhet. I mange tilfeller er IATA reglene likegyldende med landets bestemmelser for sivil luftfart. IATA utgir også en rekke publikasjoner og håndbøker med regelverk for transport av passasjerer, bagasje, post og frakt. IATA arbeider i nær kontakt med ICAO - International Civil Aviation Organization, som er en FN-organisasjon som ivaretar myndighetenes/landenes luftfartsinteresser. ICAO er en internasjonal luftfartsorganisasjon som under FN arbeider for trygg og ordnet utvikling av internasjonal sivil luftfart med like muligheter for alle medlemsland. Hovedkontor ligger i Montreal, Canada og ICAO har ca 160 land som medlemmer. Norge har vært medlem siden 1947. ICAOs oppgaver er å fremme den internasjonale luftfart ved å skape ensartede regler som skal følges av alle medlemslandene. F.eks: - Regler for internasjonal lufttrafikk - Retningslinjer for konstruksjon av sivile transportfly - Retningslinjer for operasjon av sivile transportfly - Utvikling og standardisering av flyplasser - Sertifikater for flygere og teknisk personell - Kommunikasjonsproblemer - Meteorologiske spørsmål - Registrering og merking av fly - Havariundersøkelser - Flykart m.m. I Norge er det Luftfartsverket som har ansvar for at ICAOs regler blir etterlevet, og Luftfartsverket er derved luftfartsselskapenes øverste kontrollmyndighet. Når det gjelder kodene som IATA/ICAO bruker er jeg ikke sikker på hva som ligger bak, det kan sikkert noen andre svare på. Men du kan gjerne si det slik at er flybilletter, bagasje o.l. bruker IATA-koder, mens flygeledere, flygere osv. bruker ICAO. Det er vel også slik at alle offentlig godkjente flyplasser har en ICAO-kode. (Alt fra en liten flystripe til stor lufthavn), men den trenger ikke ha IATA-kode. Det får den når flyplassen får en sivil terminal. [ 01-08-2001: Endret av: Kjell Arild Bersås ] Siter
Thomas Darell Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 Når det gjelder ICAO-kodene så starter deb firesifrede koden i Europa alltid med E. Videre så starter alle norske flyplasser med N, slik at de to første bokstavene i norske koder alltid er ENxx. I Sverige er det S som er landskoden, slik at der blir det ESxx. Om dere går inn på msfs2k så vil dere finne alle koder til verdens flyplasser, og hvilke landskoder, og verdensdel koder. Videre så skal det sies at alle logiske tobokstavskoder (IATA) for selskap er brukt opp. F.eks hadde kato air 5H, og jeg tror artic air har 8H. -Thomas Siter
Kjell Arild Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 Jeg har hørt noen rykter om at flyselskapene skal slutte å brukte IATA-koder (WF/BU/SK) og gå over til å bruke trebokstavers ICAO-koder. Siter
Trond Fossen Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 Heisann Ser at det sto lenger opp her at den firesifrede koden (ICAO), alltid starter med E på europeiske flyplasser. Dette er vel ikke helt riktig. Jeg tenker for eksempel på: LEMD = Madrid/Barajas LFPG = Paris / Charles De Gaulle LCLK = Larnaca (på Kypros, hvor jeg var tidligere i sommer [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ) Jeg er vel litt pirkete nå, så ikke ta det ille opp. Bare en liten ekstra-info. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Fortsatt god sommer alle! -Trond- [ 01-08-2001: Endret av: Trond Fossen ] Siter
Peter Nørkjær Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 ...og K er US og Y er Canada, og U ex-sovjet, og sådan er der så meget [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Kig http://www.tmdg.co.uk/browse/" TARGET=_blank>her for mulighed for at browse dig frem til lige den lufthavn du har brug for (ofteste med seneste vejr (TAF) report). Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 Ja E'en i ICAO-koden står ikke for Europa, men E er en sektor som tilfeldigvis dekker deler av Europa... Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 Og når vi snakker om USA; der har flyplassene IATA-koden også som ICAO kode, med K foran. F.eks. IATA - ICAO JFK - KJFK = Kennedy Intl SFO - KSFO = San Francisco Intl LAX - KLAX = Los Angeles Intl [ 01-08-2001: Endret av: Ole Martin Walberg ] Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 Bare for å pirke enda litt til [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Alaska i usa har koder som begynner med P (PANC) for anchorage, og hawaii har koder som ser ut til å begynne med P, muligens med PH og (PHNL) honolulu intl airport Siter
Truls Meek Skrevet 1. august 2001 Skrevet 1. august 2001 Når det gjelder alle norske flyplasser, så har de en forkortelse på 4 bokstaver som f.eks ENGM. EN= Norge og GM= Gardemoen. Mvh Truls Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 2. august 2001 Skrevet 2. august 2001 Det stemmer nok en gang selvfølgelig. Har snart lært meg å tenke før jeg svarer jeg nå. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Men P står kanskje for Pacific eller noe det da? Også videre H for Hawaii og A for Alaska? Noen som vet? mvh, Ole Martin Walberg Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 2. august 2001 Skrevet 2. august 2001 Det stemmer selvfølgelig, PH er for Hawaii. F.eks. PHNL som du nevner, PHTO = Hilo Intl og PHLI = Lihue. Men ikke spør meg hvorfor disse to statene ikke har samme prefikser som "fastlands-USA" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] mvh, Ole Martin Walberg Siter
Hans Nikolai Førde Skrevet 2. august 2001 Forfatter Skrevet 2. august 2001 Vel, takk for alle svar! Jeg er overveldet, og jeg har blitt meget klokere! Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 2. august 2001 Skrevet 2. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Ole Martin Walberg: Men ikke spør meg hvorfor disse to statene ikke har samme prefikser som "fastlands-USA" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] mvh, Ole Martin Walberg Som sagt så er ikke disse prefixene basert på land, verdensdeler, eller kontinenter, men det er sektorer... Alaska og Hawaii ligger med andre ord utenfor sektoren som USA ligger i..... Siter
Gjest Skrevet 5. august 2001 Skrevet 5. august 2001 Florø Har både FRO og ENFL og Bergen har BGO og ENBR Mvh Anders [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Gjest Skrevet 5. august 2001 Skrevet 5. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Thomas Darell: Når det gjelder ICAO-kodene så starter deb firesifrede koden i Europa alltid med E. Videre så starter alle norske flyplasser med N, slik at de to første bokstavene i norske koder alltid er ENxx. I Sverige er det S som er landskoden, slik at der blir det ESxx. Om dere går inn på msfs2k så vil dere finne alle koder til verdens flyplasser, og hvilke landskoder, og verdensdel koder. Videre så skal det sies at alle logiske tobokstavskoder (IATA) for selskap er brukt opp. F.eks hadde kato air 5H, og jeg tror artic air har 8H. -Thomas OG I DANMARK BEGYNNER DET MED EKxx Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.