Gå til innhold

Gardemoen planlegger ny terminal


Martin Adam Martinsen

Anbefalte innlegg

I fjor fløy 17,6 millioner mennesker over Gardermoen, en økning på 11,6 prosent fra året før. Gardermoen er nå den nest største flyplassen i Norden, målt i antall passasjerer. Bare Kastrup i Danmark er større.

 

Men om passagerarna bara flyger ÖVER Gardermoen, så räknas det väl inte :grin: ;)

 

Arlanda har enligt deras hemsida 17,5 miljoner passagerare, medans wikipedia säger 18 miljoner. :confused:

Söker man sedan på ENGM så står det att Gardermoen hanterar 17,7 miloner och som Dagbladet säger, näst störst.

 

Men varför vill man bygga en gångbro som flygplanen _inte_ kan taxa under ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja T2 (den nye terminalen) har jo allerede vært planlagt en

god stund, og slik det ser ut nå - skal altså planleggingen

foregå fram til: Mars 2009. Selve byggingen skal vare i tre

år, slik at T2 skal ferdigstilles i 2012. Dog er det flere

ulike løsninger som blir vurdert.

 

På et tidlig stadium ble det også vurdert, hvor beste mulige

løsninger kan være - for både T2 (og en evt. T3) og ved

en rullebane til. Dette er den originale lufthavnsplanen

fra 2001:

 

12750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstra rullebanen vil vel ikke hjelpe noe særlig? Det er terminalkapasiteten som er sprengt (alt for tidelig også med tanke på at det er akkuratt 9 år og 1 dag siden Gardermoen åpnet).

 

Jungeltelegrafen sier at området de driver å graver opp nå mellom stand 208 og taksevei Kilo skal bli ny apron for Cargo slik at vi kan ta imot flere 747 samtidig :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke Heatrow tilbake til 2 rullebaner etter å ha prøvd med en tredje en stund?

Rullebanen som gikk diagonalt over østsiden av Heathrow var i bruk for inntil noen år tilbake, om det er den du tenker på. Nå vet jeg ikke eksakt hvilke grunner det var som lå bak stengingen, men her er noen sannsynlige:

- den var mye kortere, og var brukbar for kun enkelte flytyper

- plasseringen i forhold til de andre rullebanene vanskeliggjorde flybevegelser til de øvrige rullebanene.

- den var ikke parallell med de to hovedrullebanene

- og kanskje viktigst, trafikken inn og ut av EGLL styres nøye mtp støy til omgivelsene, og det kan tenkes at dette reglementet ble strammet inn, slik at trafikk på denne banen ble stoppet. (Per i dag blir en bane benyttet til landing og den andre til takeoff første halvdel av dagen, før det så bytter for siste del av dagen. Dette er for å verne boligområdene rundt så godt som mulig for støy.)

 

Det er planer om en tredje rullebane nord for dagens flyplass, med en stripe på ca 2km, men det tar nok lang tid før denne blir vedtatt, da lokalbefolkningen ikke er videre begeistret over at Heathrow skal utvides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...