Martin Adam Martinsen Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/10/08/514369.html Siter
Timmy Brandt Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 I fjor fløy 17,6 millioner mennesker over Gardermoen, en økning på 11,6 prosent fra året før. Gardermoen er nå den nest største flyplassen i Norden, målt i antall passasjerer. Bare Kastrup i Danmark er større. Men om passagerarna bara flyger ÖVER Gardermoen, så räknas det väl inte :grin: Arlanda har enligt deras hemsida 17,5 miljoner passagerare, medans wikipedia säger 18 miljoner. :confused: Söker man sedan på ENGM så står det att Gardermoen hanterar 17,7 miloner och som Dagbladet säger, näst störst. Men varför vill man bygga en gångbro som flygplanen _inte_ kan taxa under ?! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Ja T2 (den nye terminalen) har jo allerede vært planlagt en god stund, og slik det ser ut nå - skal altså planleggingen foregå fram til: Mars 2009. Selve byggingen skal vare i tre år, slik at T2 skal ferdigstilles i 2012. Dog er det flere ulike løsninger som blir vurdert. På et tidlig stadium ble det også vurdert, hvor beste mulige løsninger kan være - for både T2 (og en evt. T3) og ved en rullebane til. Dette er den originale lufthavnsplanen fra 2001: Siter
S. L. Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Det er vell tilfeldigvis ikke noen som har noen SOSI-filer over Gardermoen eller andre flyplasser? Kunne vært morsomt å sett! Siter
Frank Tore Evensen Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Hvis den nye rullebanen havner der, blir påde Ringbanen og crossbanene borte. Ringbanen har jo ligget der en stund, men den brukes flittig til drag-race og slikt om sommeren. Cross-anlegget er relativt nytt, med bane for både motocross og bilcross. Synd om dette blir borte.. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Det er nok ingen fare enda, for noen av banene du nevner - ingenting er jo avgjort enda. Underveis i planleggingen vil det nok bli flere alternativer, skissen over var jo den løsningen de så for seg som én av mulighetene i 2001 - men om dette er det mest aktuelle i dag, er noe helt annet. Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 En ekstra rullebanen vil vel ikke hjelpe noe særlig? Det er terminalkapasiteten som er sprengt (alt for tidelig også med tanke på at det er akkuratt 9 år og 1 dag siden Gardermoen åpnet). Jungeltelegrafen sier at området de driver å graver opp nå mellom stand 208 og taksevei Kilo skal bli ny apron for Cargo slik at vi kan ta imot flere 747 samtidig :grin: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Nei nå er det en ny terminal som det virkelig er behov for, T2 vil uansett komme for sent - i forhold til behovet. Denne skulle blitt prosjektert og byggestart skulle ha vært allerede, spør du meg. Noen ny rullebane tror jeg ikke det vil bli, før om mange år. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Hva skal Gardermoen med en egen Commuter-parkering egentlig? Det er maks 4 commutere på OSL samtidig. Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Er det egentlig parkeringen som er problemet? Har intrykket av at det største problemet ligger i passasjerhåntering, altså fra innsjekk til security til boarding? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Hovedproblemet pr. i dag, er at det ikke er nok parkering og gater under "peak hours" - altså under rushtidene. Her er kapasiteten rett og slett sprengt, så en T2 vil absolutt ikke komme for tidlig. Når T2 er et faktum, vil nok se flere utenlandske selskap (både nye og eksisterende) med flere nye ruter. Siter
Michael A B Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 En ekstra rullebanen vil vel ikke hjelpe noe særlig? Det er terminalkapasiteten som er sprengt Med dagens situasjon vil en ny rullebane ikke hjelpe mye, per nå er mangelen på antallet gates/stands og plass inne på terminalen hovedproblemet. Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Gikk ikke Heatrow tilbake til 2 rullebaner etter å ha prøvd med en tredje en stund? Siter
Michael A B Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Gikk ikke Heatrow tilbake til 2 rullebaner etter å ha prøvd med en tredje en stund? Rullebanen som gikk diagonalt over østsiden av Heathrow var i bruk for inntil noen år tilbake, om det er den du tenker på. Nå vet jeg ikke eksakt hvilke grunner det var som lå bak stengingen, men her er noen sannsynlige: - den var mye kortere, og var brukbar for kun enkelte flytyper - plasseringen i forhold til de andre rullebanene vanskeliggjorde flybevegelser til de øvrige rullebanene. - den var ikke parallell med de to hovedrullebanene - og kanskje viktigst, trafikken inn og ut av EGLL styres nøye mtp støy til omgivelsene, og det kan tenkes at dette reglementet ble strammet inn, slik at trafikk på denne banen ble stoppet. (Per i dag blir en bane benyttet til landing og den andre til takeoff første halvdel av dagen, før det så bytter for siste del av dagen. Dette er for å verne boligområdene rundt så godt som mulig for støy.) Det er planer om en tredje rullebane nord for dagens flyplass, med en stripe på ca 2km, men det tar nok lang tid før denne blir vedtatt, da lokalbefolkningen ikke er videre begeistret over at Heathrow skal utvides. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.