Gå til innhold

Helikopter Service's Super Puma & US AirForce


Oddgeir Refvik

Anbefalte innlegg

Fløy med et av Helikopter Service sine Super Puma helikopter fra PLV "Seaway Falcon" via Åsgard B for påfyll av fuel og vidare til Kristiansund. Helikopteret hadde

reg. nr. LN-OPH.

Det eg nu lurer på er om helikopteret er av typen

Eurocopter AS 332L/L1 Super Puma eller

Eurocopter AS 332L/L2 Super Puma Mk2?

Noen som kan hjelpe?

Videre så var eg innom Gardemoen på vei fra Kristiansund til Ålesund og da stod 3 stk C-130(?) oppleina ei lita stund før dem taksa videre og tok av. Desse var fra US Airforce. Noen som kan bekrefte flytypen og ka dem gjorde på Gardemoen?

oddgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Iflg Utdrag av Norges Luftfartøyregister

pr. 01. januar 2001 så er LN-OPH et "Eurocopter AS 332 L1" med serienummer 2347.

Ang. C-130 Hercules fra USAF så kan jeg iallfall bekrefte at på onsdag var en av dem på Sola for å trene på innflyginger og landingsrunder. Den kom fra Gardermoen, og da den var ferdig dro den tilbake dit.

Anders

[ 28-07-2001: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre så var eg innom Gardemoen på vei fra Kristiansund til Ålesund og da stod 3 stk C-130(?) oppleina ei lita stund før dem taksa videre og tok av. Desse var fra US Airforce. Noen som kan bekrefte flytypen og ka dem gjorde på Gardemoen?

oddgeir[/QB]

 

Hei Oddgeir. USAF C-130 var også med på en Nato øvelse på Ørlanda. Den vil pågå i 1-2 uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du se fly som kommer sør fra mot Ørlandet, Kjell Arild? Du ser nok heller fly fra Trondheim, Værnes som flyr ut mellom Trondheimsfjorden og Byneset. Ingen fly som kommer sørfra flyr over Børsa, når de skal net på Ørlandet. De flyene du så kommer sikkert fra Trondheim, Værnes som har C 130 stasjonert der.

 

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls.. Unnskyld at jeg ler litt nå. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Vet du hvor Børsa er? (Et fåtall vet nok det, men det finnes kart for de som ikke vet), og vet du hvor Ørlandet er? Og sist, vet du hvor sør er?

Når jeg sier sør i dette tilfellet mener jeg fly som skal inn på bane 33 på Ørlandet.

Og stol på meg, når jeg sier at jeg ser fly som kommer inn fra sør(øst) og skal inn på 33 på Ørlandet så gjør jeg nok det. Jeg har sett C-130 og E-3 av forskjellig slag fly in/outbound ENOL over her flere ganger. Og nå som bane 33 har fått ILS er det enda større mulighet for å se de over her.

Jeg ser selvsagt ikke de som flyr sørvest fra Ørlandet. Men f.eks alle fly som flyr til og fra Ørlandet i retning Gardermoen (ofte C-130) kommer omtrent over her... Slik som de to C-130ene jeg så tidligere i kveld.

Fly som flyr ut fra Værnes mot Møre kommer riktignok over her, men da er de høyt. Jeg ser de bedre når de kommer inn mot Værnes, da ligger de 4-6000 fot over her, avhengig av innflyvning.

Hva mener du forresten med at C-130 er stasjonert på Værnes? Tenker du på under øvelser eller fast? For fast er det ikke stasjonert noen C-130 på Værnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet hvor Børsa er! Mellom Orkanger og Trondheim, ca 2 mil sør for Klett. Det er ett lite tettsted hvor Prixbutikken er hovedstedet, sammen med en lite kafe/gatekjøkken som ligger rett ved hovedveien.Trenger vel ikke si mer. Ja, jeg vet hvor nord og syd er! Kjell Arild, jeg her bodd i nærheten, og vet hvor flyene som kommer fra syd kommer fra. De flyr langt mer syd enn Børsa, de kommer mellom Orkanger og Lensvik, hvis de skal inn på banen du nevner. Hvis de kommer inn fra Vest, flyr de rett over Hemne, mot Hitra før short final over Storfosna. Du vet når et fly tar av fra Værnes, da flyr de over Byneset, og da kan du se dem fra der du bor.Har jobbet Som offiser i Fosen Trafikklag, og har seilt mellom Flakk-Rørvik og Brekstad-Valset i 6 år. Da brde jeg vel vite de geografiske og magnetiske retningene i Trøndelag. Tror jeg har sett mange time...i gyroen i de områdene der, og vet hva jeg snakker om. Ha en fortsatt fin kveld!

Mvh

Truls

[ 29-07-2001: Endret av: Truls Meek ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tom Ekle:

Jeg var på hytta i Leksvika, og der observerte jeg tre C-130 fly. Jeg hørte på scanneren at lederen kalte seg for Turkey 21 og snakket med Tårnet på Ørland.

Antar kallesignalet var HERKY21(?), det låter helt sikkert ganske likt som TURKEY. Den som var på Sola på onsdag het iallfall HERKY-ett-eller-annet, og kom fra USAF.

Mvh Anders

(PS: Stå på KAB!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stemme at de fløy over Leksvik, og da er det mer sannsynlig at de kom fra Trondheim, Værnes. Da hadde dem kurs fra Leksvik til Grønning ved Agdenes, før short final til Ørland. Også interessant at Kjell Arild har meldt flytting i kveld, fra Børsa til Skaun, som ligger nærmere Orkanger.. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Da vil man se fly som flyr mot Ørlandet, men det vil du ikke se fra Børsa.

En fortsatt fin kveld til dere alle.

Mvh

Truls

[ 29-07-2001: Endret av: Truls Meek ]

[ 29-07-2001: Endret av: Truls Meek ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAY!!!!!!!!,,, Mister Meek der...må du se å tenke før du svarer... mulig du har en oppfattning av at du er lomme kjent her i distriktet, men vi som virkelig bor her..ler big time av deg nå... Gidder ikke engang nevne alle dine geografiske feil i tidligere innlegg under denne tråden, men de er mange..., så slutt å vær så høy på pæra.. prøv heller den ydmyke siden.. å kanskje du lærer noe.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser noen feil, må du kommentere dem! Er lommekjent så det holder, og ikke sleng ut at andre tar feil, hvis du ikke kan påpeke hva som er feil. Dette blir for dumt!! Kom med feilene jeg har sagt, så svarer jeg på dem! Regner med at du Håvard er kjendt med veien fra Trondheim til Ørlandet, da må man gjennom din hjembygd, Orkanger, før man tar av ved Shellstasjonen på Orkanger og du har Coop på høyre side og kjører mot Agdenes. Forresten er det blitt veldif fint ved Geitstrand nå. For de som ikke vet hvor det er så er det ca en mil vest for Orkanger mot Ørland. For de som vil vite mer, så ta kontakt med Håvard, for jeg er visst veldi ukjendt i området der..... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Mvh

Truls

[ 29-07-2001: Endret av: Truls Meek ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Meek:

Også interessant at Kjell Arild har meldt flytting i kveld, fra Børsa til Skaun, som ligger nærmere Orkanger.. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Da vil man se fly som flyr mot Ørlandet, men det vil du ikke se fra Børsa.


Kveldens neste store konkurranse er da hva som er kommunesenteret i Skaun?

Næææh - Børsa, sier du? Gosh :-)

--Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. dette blir moro på din bekostning snart.., men men. her er noen av de groveste feilene dine, sjekk et kart ved tvil. :1. Ja, jeg vet hvor Børsa er! Mellom Orkanger og Trondheim, ca 2 mil sør for Klett. Det er ett lite tettsted hvor Prixbutikken er hovedstedet, sammen med en lite kafe/gatekjøkken som ligger rett ved hovedveien.Trenger vel ikke si mer ???.. Det du her refererer til er åpenbart BUVIKA.. det er i Skaun kommune, men det er ikke Børsa...

2. De flyr langt mer syd enn Børsa, de kommer mellom Orkanger og Lensvik, hvis de skal inn på banen du nevner...?

Kommer de mellom Orkanger å Lensvik flyr de jo rett ut for Børsa, noe de gjør.. (se Kart)

3.Også interessant at Kjell Arild har meldt flytting i kveld, fra Børsa til Skaun, som ligger nærmere Orkanger.. Da vil man se fly som flyr mot Ørlandet, men det vil du ikke se fra Børsa.

Denne er god Meek... hehe, Børsa er et tettsted i Skaun kommune, å i børsa ser du fly på vei til ørlandet bedre en om du er i noen av grendene i skaun, pga at børsa ligger midt mot ørland..

osv osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er skaun da..., mener du da kommunen skaun?.. eller plassen med alle de små grendene oppi skogen der.., i såfall er børsa nærmere orkanger en "skaun", eller det kan være lengere unna.-.. faktisk..begge deler... alt etter hvor i "skaun" du er... [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du er ganske ung Håvard! Neste gang du sitter på med din mor eller far på biltur mellom Orkanger o Trondheim, så se godt på skiltene langs veien. Da vet du hvor Skaun og Børsa og Buvik er. Ps; Jeg har aldri vært i bushen der oppe, regner med at kommunen har orden på stedsnavnene og kommunegrensene.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er jeg så "ung" at jeg har et barn, faktisk sertifikat til bil, og snart fly.

For det andre så synes jeg ærlig talt du bør se på et kart, jeg er for dårlig til å formulere meg, men ærlig talt, du er på trynet med tanke på dine stedsdefinisjoner.

Dette var mitt siste innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Meek:

At Skaun er kommune senteret er vel greit nok, men å si at man er fra Børsa det ene øyeblikket, og Skaun neste er drøyt! Det er ett godt stykke i mellom de stedene. For de som ikke vet dette, er Børsa nær Trondheim, og Skaun nær Orkanger.

Hehe - du skjønte visst ikke hva jeg skrev du [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skaun er også navnet på en kommune, og kommunesenteret i denne kommunen heter Børsa. Det er også et tettsted i Skaun

kommune som også heter Skaun, og dette ligger omtrent rett

syd for Børsa.

Du finner et kart over Skaun kommune her: http://www.skaunnett.no/skaunkart/ka-skaun.jpg"'>http://www.skaunnett.no/skaunkart/ka-skaun.jpg" TARGET=_blank>http://www.skaunnett.no/skaunkart/ka-skaun.jpg

--Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg skiftet sted fra Børsa til Skaun i profilen min har ikke noe med denne diskusjonen å gjøre, dette gjorde jeg tidligere. Det at jeg bytter til "Skaun" betyr ikke at jeg har flyttet, det er navnet på kommunen, og kanskje litt enklere for folk å finne ut hvor er [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 29-07-2001: Endret av: Kjell Arild Bersås ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er det noen som vet forskjellen på Eurocopter AS 332L/L1 og Eurocopter AS532U2, da begge modellene går under navnet Super Puma eller cougar??? Dere er sikkert kjent med at det finnes et bra AS532U2 i LuftWaffes farger på Keith's Virtual Helipad for Fs2000 til å laste ned og det er derfor det kunne vært greit å få vite hva som er for skjellen på de modellene pga det skal ikke mye til for å repainte det om til Helikopter service sine farger. For dere som ikke vet det så er adressen her hvor dere kan finne det og laste det ned http://avsim.com/vhelipad/military/"'>http://avsim.com/vhelipad/military/" TARGET=_blank>http://avsim.com/vhelipad/military/

John I. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...