Gå til innhold

Magne Mæhre

Members
  • Innholdsteller

    84
  • Ble med

  • Siste besøk

Magne Mæhre's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. quote: Opprinnelig postet av Sverre Aune: er det noen som har peiling på repeater frekvenser for fly her i trøndelag? Det er (SVJV) ingen operative repeatere for fly i Norge. --Magne
  2. quote: Opprinnelig postet av Rune Valestrand: Har dette noe med Flytelefoni sertvikat å gjøre? Det skal jeg ta, har blitt anbefalt å ta det Nei. De to har ingenting med hverandre å gjøre. Flytelefonisertifikat er en obligatorisk del av flygerutdanningen. --Magne / LA1BFA [ 21-09-2001: Endret av: Magne Mæhre ]
  3. En interessant detalj er at man får inntrykk av at Microsoft fjerner disse bygningene av respekt for ofrene, og slik at ingen skal "lekecrashe" inn i dem. Virkeligheten er jo at bygningene faktisk ikke finnes mer, og at de må fjernes for at realismen skal være best mulig. --Magne
  4. quote: Opprinnelig postet av Kenneth Lima: Heisann!! Noen som vet hvilken ICAO kode Air Force One bruker? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Antagelig ingen. ICAO-koder er laget for sivil flytrafikk (selv om enkelte land også har reservert koder for militær trafikk). ICAO-koden 'USA' som det ble referert til et annet sted i tråden er allokert til selskapet 'U.S Airways, Inc.' De to aktive presidentflyene (VC-25) har kallesignalene SAM28000 og SAM29000. SAM er en forkortelse for "Special Air Mission". Det ene VC-137-flyet som er igjen i tjeneste har kallesignal SAM27000 --Magne
  5. quote: Opprinnelig postet av Ivar Paulsen: Men at det er Danmark som har OY, var en overraskelse. Jeg har vært overbevist om at det var Finland. Så feil kan man altså ta, selv om det er lett å la seg lure i dette tilfellet... finske aksjeselskaper er jo OY'er. Well, norske aksjeselskaper er 'AS' og tyske 'GmbH' uten at det har noe å si for kjenningssignaler... quote: At USA har fått "N" er da rart. Det hadde jo vært greit å bruke samme betegnelser som det er på biler. USA har flere serier: AAA-ALZ, KAA-KZZ, NAA-NZZ og WAA-WZZ. Forøvrig har Danmark OUA-OZZ (som OY er en del av) og 5PA-5QZ. Sverige har SAA-SMZ og 8SA-8SZ. Finland har OFA-OJZ. Kodeseriene administreres av ITU (http://www.itu.int/). Tidligere var de listet i vedlegg 42 i det internasjonale radioreglementet, men det vedlegget heter sikkert noe annet nå for tiden. --Magne
  6. quote: Opprinnelig postet av Anders Presterud: Hva med LN-JETs tidligere registrering, LN-17? Hvorfor hadde den denne registreringen? Jeg har aldri sett noe dokument som beskriver en slik navngiving, men jeg gjetter på at man brukte den formen på eksperimentalfly tidligere (for lett å kunne se hva som var eksperimental og ikke) ...men jeg vet altså ikke. --Magne
  7. quote: Opprinnelig postet av Magnus Wiik: Jeg lurer litt... Er LN-nummeret norskt??????????? I så fall betyr det Little Norway????????? Takk for eventuelle svar! Det er ITU (Den internasjonale teleunionen) som har fastsatt disse kodene. De er egentlig radiokjenningssignaler, men har fått en dobbel rolle som registreringsbokstaver. Norge har seriene LAA-LNZ, 3YA-3YZ, JXA-JXZ og JWA-JWZ. Ut fra bestemte regler dannes så kjenningssignaler for de forskjellige tjenestene (fly, båter, kystradiostasjoner, radioamatører etc.) ut fra disse seriene. Fly har som kjent LN etterfulgt av en tre-bokstavs kode. Lystfartøyer (båt) har (eller hadde) LL (eller LM) etterfulgt av et 4 eller 5-sifret tall. Større fartøyer har en fire-bokstavs kode innen de nevnte seriene (f.eks 3YEO, LITA, JXAA etc.). Kystradiostasjoner har en tre-bokstavs kode (LGJ, LGX etc.) Radioamatører har LA, LB eller LC etter fulgt av ett tall, og så en, to eller tre bokstaver (f.eks LA1K, LA1BFA etc.) Det finnes flere kombinasjonsmuligheter som er i bruk, i tillegg til de jeg har nevnt her. Dog bør det kunne være et greit eksempel på hvordan ting henger sammen? --Magne
  8. quote: Opprinnelig postet av Lars Schmidt: Har fulgt lidt med i debatten, og måske alligevel ikke. Skal det forstås sådan at man slet ikke må lytte på en scanner i Norge, eller er der nogle frekvenser man må lytte på og andre ikke ? Jeg har set reklamer for scannere på flere norske sider, så det vil sige man må godt sælge men ikke lytte eller hvad ? Det er korrekt. R&TTE-direktivet fra EU/EØS gir tillatelse til salg og innehav av radioutstyr. Det finnes ellers bare en lov og en forskrift som gir rett til fri bruk, og det er Kringkastingsloven og "Forskrift om tillatt bruk av frekvenser". Alt mottak (og sending) på frekvenser som ikke er omfattet av disse er forbudt (jfr Telelovens §5-3) I 1997 blev det givet fri i Danmark, så vi må lytte på alt kommunikation undtagen telefonsamtaler. Dog skal man være klar over at man ikke må videregive til andre hvad man har hørt. ( tavshedspligt ) Det jobbes med en tilsvarende forskrift også i Norge, samt at det også er på vei en større revisjon av Teleloven. Det er foreløpig usikkert når dette passerer alle juridiske hinder. --Magne
  9. quote: Opprinnelig postet av Lars Peter Galaasen: Det er ikke ofte jeg poster på dette forum, men disse linkene- Både layout og innhold var helt fantastisk. Jeg visste ikke at norske flyrelaterte web.sider var så BRA. Merkelig at du skulle si at layout var så fantastisk. Koden (JFL-sidene) inneholder så mange HTML-feil at flere browsere jeg testet med hadde problemer med å rendre skikkelig. Det er vel nok en av de "vises kun i Internet Explorer versjon 5 release 3 build 7634"-sidene, tenker jeg... --Magne (som synes de beste websidene er de som er laget slik at folk kan lese de)
  10. quote: Opprinnelig postet av Truls Meek: At Skaun er kommune senteret er vel greit nok, men å si at man er fra Børsa det ene øyeblikket, og Skaun neste er drøyt! Det er ett godt stykke i mellom de stedene. For de som ikke vet dette, er Børsa nær Trondheim, og Skaun nær Orkanger. Hehe - du skjønte visst ikke hva jeg skrev du [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Skaun er også navnet på en kommune, og kommunesenteret i denne kommunen heter Børsa. Det er også et tettsted i Skaun kommune som også heter Skaun, og dette ligger omtrent rett syd for Børsa. Du finner et kart over Skaun kommune her: http://www.skaunnett.no/skaunkart/ka-skaun.jpg"'>http://www.skaunnett.no/skaunkart/ka-skaun.jpg" TARGET=_blank>http://www.skaunnett.no/skaunkart/ka-skaun.jpg --Magne
  11. quote: Opprinnelig postet av Truls Meek: Også interessant at Kjell Arild har meldt flytting i kveld, fra Børsa til Skaun, som ligger nærmere Orkanger.. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Da vil man se fly som flyr mot Ørlandet, men det vil du ikke se fra Børsa. Kveldens neste store konkurranse er da hva som er kommunesenteret i Skaun? Næææh - Børsa, sier du? Gosh :-) --Magne
  12. quote: Opprinnelig postet av Frank Petersen: Statement fra VATSIM kan leses på http://www.avsim.com" TARGET=_blank>AVSIM Nå aner ikke jeg hva "avpresning" betyr, men kan du utdype litt hva du mener? --Magne
  13. quote: Opprinnelig postet av mwalther: Hepp...kan noen gi meg noen IPer hvor jeg kan treffe andre piloter i MSfs2k? Stikk innom oss på IRC-kanalen #fsnorway, så kan du treffe andre som flyr online. Er mange som avtaler "fellesturer" etc. der. --Magne
  14. quote: Opprinnelig postet av Svein Olsen: På lik linje med FS 2000, så er jo Train Sim et spill fra Microsoft, ... Tillat meg å kverulere en smule. Mener du at: det kun er Microsofts flysimulatorer som skal diskuteres her? at det er greit å diskutere andre ting enn flysimulatorer, så lenge det er software fra Microsoft? at vi som utvikler og "leker" med open-source simulatorer bare skal pakke oss vekk? Kverulantmode off! --Magne
  15. quote: Opprinnelig postet av erlend namdal: det er også blitt sagt på tv2 at disse formel 1 bilene med maks bremsekraft kun bruker 50-70 m bremselengde fra 200-0 km/t. er dette fysisk mulig? hvilken g-kraft? Du kan jo slå opp i en hvilken som helst fysikkbok. Eksempelet burde komme på en av de 20 første sidene [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Kort fortalt: Aksellerasjonen er kvadratet av hastighetsendringen dividert med strekningen (a=v^2/s). 200km/t tilsvarer ca. 55m/s (SI-enheter er så mye enklere å regne med [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Ved 70 meter bremsestrekning så får vi da ca. 4G, og ved 50 meter så må vi opp i 6G. En ting som kan være verd å nevne er at man bør tenke på retningen av aksellerasjonen. Det man populært kaller positiv og negativ G er den delen av aksellerasjonen som skjer i kroppens lengderetning. Når man kjører bil så er det meste av aksellerasjonen på tvers av lengderetningen (altså fremover eller bakover). I lengderetning er det kun aksellerasjonen fra jordens grav.felt som påvirker, altså +1G. --Magne
×
×
  • Opprett ny...