Gå til innhold

Disse "ratingene"


Håkon Aarøen

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette ratingopplegget? Noen har fem fulle stjerner, mens andre har 4 fulle. 3,2,1 og 0 stjerner har jeg aldri sett - så jeg regner med at disse ikke vises.

Og en ting til - er det mulig å "gjøre om" ratingene jeg har gitt til enkelte? Heldigvis forandrer folk seg (hehe [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ) og selv om dette ratingsystemet er mer en kuriositet enn en praktisk funksjon så har jeg likevel litt dårlig samvittighet for noen av ratingene mine... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Kanskje noen kan gi meg en kort forklaring på dette?

Ha en fortsatt god sommer

Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik dette er satt opp nå vises kun 4 og 5 stjernet. Dette er gjort slik fordi dette er relativt nytt, og mange ville risikere å få lav fating på grunn av 1 stemme.

Du kan ikke endre rating av en person - kanskje noe som kommer...

Til slutt litt av vekting av disse stemmene siden jeg har fått en del spørsmål om dette. Ratingen er gjort slik at karakteren 5 fra en med høy rating gir høyere score enn om samme karakter var gitt av en med lav rating. Resultatet av dette kan være at selv om du vet at du har fått to stemmer med karakteren 5 av to kompiser trenger du ikke å ende opp med 5 stjerner.

Jeg kan selvfølgelig åpne opp for å vise alle disse stjernene, men jeg tror ennå det er litt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg hadde et innlegg om dette mens det hersket krigstilstand her i forumet, så det druknet fullstendig...og jeg fjernet det.

Vel det jeg ville si var at jeg synes dette rating-opplegget er litt rart siden man f.eks kan få 5 av disse stjernene etter kun en stemme [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Så jeg mener det bør utnyttes helt og åpnes slik at dette blir synlig. Skjønner ikke helt hvorfor det blir skjult siden de som ikke ønsker på bli ratet kan fjerne dette i sin profil, hadde jo også vært moro å følge med [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Så lenge man godtar rating på seg selv så tåler man sikkert å se både sin egen og andres ratinger.

Vet dette er interesant for mange siden det kommer reaksjoner fra de som har mistet stjerner i det siste [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Men jeg visste ikke at man har mer "makt" når man rater andre hvis egen rating er høy.

Vel av en eller annen grunn er det veldig populært å stemme på meg, har snart tatt igjen Dag i antall stemmer [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] men scoren endrer seg lite...komplisert matematikk dette her [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Snorre Hansen:

Setr at jeg har fått en stemme..en stjerne..hmm.. Er det dårlig med en stjerne? Skal det bety at èn person ikke liker meg? Eller?

Ikke ta disse stjernene alvorlig Snorre, jeg bryr meg døyten om jeg har en eller fem. Men husk det er langt bedre å ha 1 stjerne enn ingen...de som er uten stjerner fordi de ikke våger å la seg rate har dårligst rating mener nå jeg [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Har nettopp gitt deg en femmer jeg...men kan ikke love at det hjelper så mye [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ratingen er gjort slik at karakteren 5 fra en med høy rating gir høyere score enn om samme karakter var gitt av en med lav rating. Resultatet av dette kan være at selv om du vet at du har fått to stemmer med karakteren 5 av to kompiser trenger du ikke å ende opp med 5 stjerner."

Det här verkar vara ett amerikanskt program? Stämmer det?

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, hva er disse ratingene godt for?

Gir det oss lesere noe garanti for seriøsitet eller

faglig kunnskap eller er det bare å få venner og kjente til å stemme på en selv for å få en høy rating?

Hvis det siste synes jeg dette er en alldeles tåpelig ting å

ha oppe i det diskusjonsforum.

Happy landings

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, programmet er Amerikansk.

Meningen med ratingen er at man kan få en pekepinn på seriøsiteten til personen som har postet et innlegg. Det er selvfølgelig ikke for å få venner til å stemme en opp til en høy rating. Dette med "kompis-stemmer" var noe jeg brukte som et eksempel for å forklare dette med vekting av innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ikke ta dette så høytidelig, men jeg ser jo nå at systemet ikke fungerer særlig bra likevel.

At 2 personer f.eks misliker et innlegg og dermed gir vedk. laveste rating fører til at han får kun en stjerne...og alle får et helt feil inntrykk av denne personen, det er kanskje litt dumt ja...

Absolutt noe i det at man må ha et bestemt antall stemmer før disse stjernene i det hele tatt vises, for å få et mer rettferdig grunnlag. 5 stemmer gir vel et grunnlag, men det burde kanskje være 10 også...

Åke, hvis du følger linken nederst på siden her så kommer du til Infopop Corp, firmaet som har laget dette programmet Dag bruker...Ultimate Bulletin Board.

Her kan du finne mye info bl.a. om rating og dette med vekting, spesielt på forumet deres.

[ 03-08-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag misstänkte att programmet är amerikanskt. Varför? Jo, därför att det är gammaldags och odemokratiskt. Här har vi haft principen "en man - en röst (stemme)" i kanske 100 år. Ska kvinnor ha rösträtt? Borde inte piloter ha 100 röster, flygmekaniker 50, övrig flygplatspersonal 10 och vi vanliga nollor 1 röst?!

 

Jag röstar också för att ta bort det här larvet!

Fast jag har kanske ingen rösträtt??

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!! synes dette med å sette karakterer på hverandre er lite nevenyttig å komme med.

Stemmer for å fjerne dette helt. La oss heller bruke tid på å diskutere fly og flygning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Johansen:

Til slutt litt av vekting av disse stemmene siden jeg har fått en del spørsmål om dette. Ratingen er gjort slik at karakteren 5 fra en med høy rating gir høyere score enn om samme karakter var gitt av en med lav rating. Resultatet av dette kan være at selv om du vet at du har fått to stemmer med karakteren 5 av to kompiser trenger du ikke å ende opp med 5 stjerner.


Vil da min rating påvirkes av ratingene til de som har gitt meg stemmer fortløpende? F.eks hvis en "5-stjernes-person" gir meg 5 stjerner og så skriver et tåpelig innlegg, blir rasende upopulær og vot'a ned i bunnsjiktet - vil min score også bli mindre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Som dere ser har jeg bare en enkelt stjerne.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Vil det si at jeg er LITE seriøs?Er det en pekepin på hvor dårlig folk her på forumet liker innleggene mine?

Jeg vil jo si at jeg er heldig som har en stjerne i forhold til andre som ikke har noen stjerner og som igjen har bedre innlegg en meg!

Jeg tror at de som kjenner hverandre stemmmer på hverandre i de fleste tilfeller

Ole martin Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Håkon Aarøen:

Vil da min rating påvirkes av ratingene til de som har gitt meg stemmer fortløpende? F.eks hvis en "5-stjernes-person" gir meg 5 stjerner og så skriver et tåpelig innlegg, blir rasende upopulær og vot'a ned i bunnsjiktet - vil min score også bli mindre da?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg dette med rating av personer har lite for seg. Visst er det artig og man kan jo om ønskelig forsøke å øke sine 2 stjerner til 3 osv, men er det deres erfaring at de med 5 stjerner i dette forumet er de dere synes er mest interessante?

Jeg har ikke klart å se noen sammenheng mellom antall stjerner på personer og hvor interessante eller gode hans/hennes innlegg er. Dessuten blir det gansk merkelig når man ikke kan endre sin stemme. Det er vel ofte innlegget til en person man bedømmer og ikke så mye personen selv? I så fall kan man raskt endre oppfatning.

Dessuten vil jeg anta at man først og fremst gir stemmer til enten de man kjenner eller de innleggene man synes er veldig gode (5) eller veldig dårlige (1). Er det ofte noen av dere gir 3 stjerner?

Stjernene er morsomme de og så lenge ingen tar dem veldig høytidlig, er de vel heller ikke til skade. Men jeg ser heller ikke nytten av dem.

Hilsen Eirik (som beklager det lange innlegget og håper dette ikke gir alt for mange ener-stjerner [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] )

[ 09-08-2001: Endret av: Eirik Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Eirik Sørensen:

Er det ofte noen av dere gir 3 stjerner?

Jeg har gitt noen 3 stjerner...!...

Egentlig er ikke dette ratingsystemet så veldig dumt, bare vi er enig om hvilke kriterier som gjelder. Skal stemmen reflektere den vi synest har samme mening som oss, den som har de mest saklige innleggene, den som har best fakta eller den som er mest morsom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser att några inte tillåter rating. Hur gör jag för att ta bort mitt eget?

 

Det går ju inte att betygsätta folk eller folks åsikter genom en enda knapptryckning.

För att visa hur dumt det här systemet är:

Efter några år och ett antal inlägg här på sidan utan några röster fick jag en för några dagar sedan på den här tråden. 1 stemme - Rating 5 stjärnor!

Några dagar senare:

2 stemmer - 4 stjärnor

Jag har också testat att ge en femma till en "low-rated" här i tråden och det gav resultat direkt. Däremot ger en etta till en med många röster ingen effekt.

Man man kan ju också som en skrev inte bry sig om skräpet eller sluta läsa. Vilket vore synd på ett bra forum.

Åke Lindberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv at de ikke skal være der. For det kan bli til at når folk med 5 stjener svarer så gidder de og høre etter men når folk uten eller en kan bli sett på noe mindre verdig ikke vet jeg. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Men jeg synes det er bedre uten det greiene der [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tor Harald Tessem:

[QB]Jeg synes selv at de ikke skal være der. For det kan bli til at når folk med 5 stjener svarer så gidder de og høre etter men når folk uten eller en kan bli sett på noe mindre verdig ikke vet jeg. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]


Sånn er det vel allerede i dag også uten ratingene... Enkelte har gjentatte ganger vært useriøs, sleivete, feilinformert eller full av GPP. De navnene biter man merke i og blar fort videre til neste post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ratingene burde heller kommet opp etter, la oss si, 10 stemmer, ellers blir det for dumt... for man kan ikke dømme en person med en stemme...

dessuten skulle man gjerne visst fra hvilken post man fikk stemmen (men ikke hvem som ga den). jeg tror jeg hadde en stemme og to stjerner... skulle gjerne likt å vite hva han / hun var uenig i meg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...