Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært ute og fløyet med TUIFly Nordic i det siste, har min teori om at man skal plinge i fasten seatbelts før avgang og landing endret seg.

 

I TUIFly Nordic har man tilsynelatende ikke denne prosedyren med å plinge.

 

Da er spørsmålet mitt hvilke prosedyrer dem har i andre flyselskaper?

1. SAS

2. Norwegian

3. Widerøe

Skrevet

Skjønte heller ikke helt spørsmålet ditt? :)

 

Men, SAS, Norwegian og Widerøe plinger vertfall før avgang, og før landing at man skal feste setebelte.. :)

 

Mener det er vanlig at setebelte skiltet er antent under 10.000 fot. Og ellers ved behov? Rett meg viss jeg tar feil her. :)

Skrevet

Noen bruker det som et varsel til kabinen, men vi er en av dem som ikke gjør det.

 

Når vi takser ut, får vi "cabin secure" fra dem, og da er den "secure"... kabinbesetningen sitter nede og med beltene på, og skal ikke gå noe sted. Ergo er vår filosofi at vi da ikke gir noe ekstra pling før avgang (det skjer normalt bare noen få minutter etter uansett). Står vi derimot der med en slot, så sier vi bare ifra til dem når vi vil at de skal gjøre klar og så gir de oss "cabin secure" når de er ferdige.

 

Like etter vi har fått cleanet opp, så gir vi dem et pling som tegn på at de kan begynne å surre rundt. Ved 10000ft/FL100 går skiltene av (for både kabinpersonalet og passasjerene er dette selvsagt dersom forholdene tillater det).

 

Ved 10000ft/FL100 igjen på vei ned sier vi "cabin crew, prepare the cabin for landing" og slår på seatbelt signs igjen. Kort etter får vi "cabin secure" fra dem igjen, og da sitter de i setene sine igjen og skal ikke gå noe sted. Da gir vi heller ikke noen pling før landing. Er de sent ute, så skjønner de at de har dårlig tid når hjulene kommer ned (litt under 3 minutter til touchdown). Har vi ikke cabin secure ved 1000ft, så gir vi nok et pling til purseren for å spørre hvordan det står til, og er det ikke i boks ved 500ft så får vi gå rundt heller. Men jeg har ikke opplevd at noen har trengt så lang tid uansett. Har de ikke sagt ifra innen 1000ft så er det i de gangene jeg har opplevd det fordi de rett og slett glemte å si ifra.

 

Men jeg vet flere selskaper plinger som en slags "here we go" melding til dem...

 

 

Hilsen Torbjørn

Skrevet

Forskjellige prossedyrer blir foretatt i forskjellige selskap. Min erfaring er at det brukes "plinging" i de fleste tilfeller som en beskjed til kabinpersonalet like før avgang og landing.

 

Men, jeg har også opplevd av de har sagt "cabincrew, prepare for landing" eller "cabincrew, take your seats for landing". Dette blir i hovedsak gjort hos enkelte utenlandske selskaper slik jeg har erfart det.

 

Må få understreke at jeg ikke har noe fasitsvar på dette.

Skrevet

Vi får "cabin secured" fra kabinen, men gir sier likevel "cabin crew prepare for departure" rett før vi begynner take-off roll. Ingen pling, selv om det ble gjort tidligere.

Ved innflyging, ca 10 min. før landing "cabin crew prepare for landing". Eneste "pling" kommer ved at vi bruker "cabin chime" når vi setter ut hjulene.

Skrevet

Fra ett tysk flyselskap (leses med tysk accent)

 

Ladies und gentlemen, wi are now preparing for our landing, zo pleaze fold tze tradetable,put your zeat in tze upright pozition, und fazten your zeatbelt.. UND I ONLY WANT TO HEAR ONE CLICK !

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...