Gå til innhold

Hva slags 737 er dette?


Tor Olav Løvaas

Anbefalte innlegg

Jeg dumpa innom dette bildet på airliners.net akkurat: http://www.airliners.net/open.file?id=1236618&size=L&width=1200&height=812&sok=JURER%20%20%28ert%20%3D%20%27RV-QEE%27%29%20%20BEQRE%20OL%20cubgb_vq%20QRFP&photo_nr=1 Og hva slags 737-300 har slik cockpit?? Og når jeg leita litt mer ser jeg at det er mange 300er som har sånn cockpit, hva er grunnen til dette, ville boeing/selskapene at de første i classic serien skulle ligne mer på 100 og 200? Var det en option?? Eller var det andre grunner?? Veit det er mange 737 fans her som kanskje vet svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men her tror jeg helst vi ser en tidlig utgave av 300-serien.

 

Du er nok inne på noe der ja.. B733 kom vel sent i 1984, og dette er en tidlig 85-modell...

 

Kan jo også være at selskapet som bestillte den gikk for denne instrumenteringen om de opererte med en blanding av 732 og 733 i flåten, noe den første eieren, Western Airlines, faktisk gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Alle B737-300 vi opererer i dag har det samme panelet som ovenfor og det var valgt for commonality. Vi hadde et par ILFC -300 med EFIS en stund.

 

Alle B737-500 vi opererer har EFIS, men standard "steam gauge" motorinstrumeter.

 

Det er mange ting som spiller inn hvilket panel man velger som nevnt commonality, men ogsaa trening av flight crew. Se paa Southwest sin flaate...

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opererer som nevnt to fly med analoge instrumenter, mens de andre har standard EFIS. Det er helt klart mye enklere å fly med EFIS. Commonality er egentlig ikke noe tema, de flys om hverandre uten noe som helst ekstra.

Men jeg ville tro at man også kan spare endel på vedlikehold om man har EFIS, solid state, i forhold til de gamle analoge instrumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...