Erik Karlsen Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Det er en ting jeg lurer på er? Når dere bruker callsign -Er det flynr -Rutenr -pilot nr Jeg tenker både vatsim og virkeligheten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Kverneng Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 99% sikker på at det er flightnr! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Takk for et raskt svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Fløy ENGM-LPPT i real og da var rutenummeret: 2705 men callsignet var 705 (SAS tur) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Slik er det på SK4663 til Alicante fra Kjevik og. Der brukes det "Scanor 663" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Ang SK4663, så opperer SAS Norge slik at alle 4 siffrede flighnr f.eks 4663, tar bort 4tallet slik at det blir SK663 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Sikker på det? For alle Fokker-50 avgangene til Bergen og Stavanger bruker alle fire sifferene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Fløy med Eurocypria her for noen uker siden, flightnr: ECA989, callsign: Eurocypria 989. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Kim Jørgen, jeg glemte selvøflgelig den viktigste detaljen, det er kun sånn når det er SK4xxx Altså når det første sifret er 4. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 DA skjønner jeg Per-Kristian Fin liten detalj å ta med seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Bare så det er sagt, du det behøver det ikke engang være noen sammenheng mellom rutenr. og callsign. Man bruker også bokstaver og tall i kombinasjon som ikke har noe med rutenr. å gjøre. I Norge er det ikke noe stort problem, men lenger nede i Europa er det vanlig å gjøre det slik. F.eks. kan rutenr. være 577, mens callsign er 1GP. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 hvordan fungerer det systemet egentlig clamer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Jeg vet faktisk ikke. Mulig callsign deles ut av Eurocontrol slik at man i større grad skal unngå misforståelser på radioen. Det er ofte nok at det blir litt rot når det er to forholdsvis like på frekvensen. Ang. rutenr. så har selskapenen forskjellig måter å gjøre det på. Hos oss er alle 9XX innlandruter, 14XX er normalt teknisk eller ferryflight osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Rot blir det fort med like callsign ja. I dag tok "079" min landingsklarering, jeg lå foran i "709". Hjelper jo ikke at 7 og 0 kan høres ganske lik ut på en dårlig radio... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 En gang jeg var i ENVA TWR kom det to fly med samme nummer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 CNO079 eksisterer ikke. De kutter også ut nullen om det begynner på 40. Altså sk4079 blir cno79 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Vet ikke om du bare kommer med en tilleggsopplysning sånn generelt eller om du reffererer til mitt innlegg. Jeg snakker i vertfall ikke om CNO079 eller CNO709 da dette var en Real Life experience og jeg ikke akkurat flyr for CNO enda Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.