Martin Adam Martinsen Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Hei. Jeg lurte på hva som bestemmer hva sags reg nr. et fly skal ha? eks. LN-KKY til norwegian. Er det noen logisk kode basert på fly selskap, europa del osv? Siter
Jon Egil Ursin Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Alle luftfartøy registrert i Norges luftfartøyregister har prefikset LN-. Dette viser at fartøyet er av norsk nasjonalitet. Etter prefikset følger et suffiks på tre bokstaver. Den første bokstaven i suffikset betegner i noen tilfeller luftfartøykategori. Disse bokstavene/kategoriene er: LN-C__: Ballonger LN-G__: Seilfly LN-O__: Helikoptre LN-Y__: Mikrofly. Registrering av mikrofly håndteres av Norsk Aero Klubb (NAK). Luftfartøy i kategorien motordrevne fly, benytter øvrige bokstavkombinasjoner i suffikset. Bokstavene Æ, Ø og Å benyttes ikke som registreringsbokstaver. På grunn av likhet med radiokallesignaler kan heller ikke følgende kombinasjoner benyttes: LN-SOS, LN-PAN og LN-XXX. Selskapene velger selv hva de skal registrere flyene sine som etter "LN"-delen som sier at flyet er fra Norge. Hvordan de bestemmer de resterende i de ulike selskapene vet jeg ikke Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 LN-S** betyr at det er et gammelt Braathens 737-200/767-200. LN-B** betyr at det er et gammelt Braathens 737-400/737-500. LN-T** betyr at det er et gammelt Braathens 737-700. LN-WD* Widerøe Dash 8 Q400 LN-WF* Widerøe Dash 8 300 LN-WI* Widerøe Dash 8 100 (LN-ILS = Widerøe DHC-8 100, tidligere eid av luftfartsverket. Beholdt registreringa) Right? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 LN-S** betyr at det er et gammelt Braathens 737-200/767-200. Ehh... LN-SFT' date=' LN-SNI, LN-SJT, LN-SVZ, LN-SUX, LN-SUZ, LN-SVO, LN-SUS, LN-SAP, LN-SAU, LN-SUV, LN-SFK, LN-SUU, LN-SAC, LN-SAI... Need i go on? LN-B** betyr at det er et gammelt Braathens 737-400/737-500. Ehh... LN-BDG, LN-BII, LN-BIF, LN-BFV, LN-BDM, LN-BMV, LN-BEN, LN- BIN, LN-BGQ, LN-BGE, LN-BAK, LN-BTS, LN-BBU, LN-BAT, LN-BGT... Need i go on? LN-T** betyr at det er et gammelt Braathens 737-700. Ehh... LN-TEX, LN-TEK, LN-TWL, LN-TFM, LN-TEP, LN-TSK, LN-TEZ, LN-TOS, LN-TFU, LN-TSL, LN-TRG, LN-TVI, LN-TFW, LN-TFD, LN-TSB... Need i go on? Right? Nei... Som du ser, så har jeg listet opp 15 fly i hver "kategori" som faller utenfor, og det er fler... Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Takk for at du er så jævelig hyggelig Kenneth. Setter stor pris på det. LN-TU* = Braathens 737 LN-BR*/BU* = Braathens 735/4 LN-SU* = Braathens 732/762 Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 LN-SU* = Braathens 732 Ehh... LN-SFT, LN-SNI, LN-SJT, LN-SVZ, LN-SUX, LN-SUZ, LN-SVO, LN-SUS, LN-SAP, LN-SAU, LN-SUV, LN-SFK, LN-SUU, LN-SAC, LN-SAI... Need i go on? Tror nok fortsatt du må finpusse den teorien litt Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Det er på grunn av at de bruker reg. nr på nytt, ettersom flyene er borte.. Så ikke se på LN-SU* som 732/762 i dag.. Siter
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Jeg mener også det Gert Andreas, at Braathens B737 400/500 starter på BU eller BR.. Å de B737-700/800 starter på TU/RP/RR/RC Mener og ha hørt det av en flyger som jobber i selskapet, samme gjelder med Widerøe: Dash 8-Q400=WD* Dash 8-300= WF* Dash 8-100= WI* Siter
Rune Barmark Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Er svært enig med deg her Gert. Kenneths innlegg er (totalt) unødvendig med den måten det er skrevet på - jævlig krasst og nedsettende - en ny hersketeknikk? Det har vi sett flere ganger før her på forumet og det nytter bare ikke. Mulig Kenneth ser det fra en helt annen side, men likevel. Forumet blir ikke bedre av slike "angrep" på hverandre. Er det så forbanna ille at noen ikke har HELT rett - ta deg en pause i sommerværet og nyt den varme årstiden. Et forum er ikke til for å få ut sine negative sider - tvert i mot! Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 LN-SU* = Braathens 732 Ehh... LN-SFT' date=' LN-SNI, LN-SJT, LN-SVZ, [b']LN-SUX[/b], LN-SUZ, LN-SVO, LN-SUS, LN-SAP, LN-SAU, LN-SUV, LN-SFK, LN-SUU, LN-SAC, LN-SAI... Need i go on? Tror nok fortsatt du må finpusse den teorien litt Tror jeg ikke.. De registreringene er idag brukt på helt andre fly enn pensjonerte BU-maskiner... Siter
Stian Haabeth Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Og alle Norwegian sine fly har registrering LN-KK* Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 LN-SU* = Braathens 732 Ehh... LN-SFT' date=' LN-SNI, LN-SJT, LN-SVZ, [b']LN-SUX[/b], LN-SUZ, LN-SVO, LN-SUS, LN-SAP, LN-SAU, LN-SUV, LN-SFK, LN-SUU, LN-SAC, LN-SAI... Need i go on? Tror nok fortsatt du må finpusse den teorien litt Tror jeg ikke.. De registreringene er idag brukt på helt andre fly enn pensjonerte BU-maskiner... Nå var det teorien til Gert jeg refererte til da, selv om det kom litt dårlig fram Men den stemmer vel ganske greit om man snur den litt og sier at alle Braathens 732 har hatt LN-SU*. Eller, SUX var jo en Fokker Fellowship da den gikk hos Braathens.. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Yes, da er alle fornøyde -Og de levde lykkelige i alle sine dager Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 -så var Braathens-eventyret ute. Unnskyld for at tråden ble ødelagt, men jeg håper at du lærte litt da hvert fall Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Skrevet 27. juni 2007 Det går bra. Lærte faktisk en god del. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.