Gå til innhold

Utdanning


Oystein Thomassen

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 og skal begynne i 2. klasse til høsten hvor jeg tar IB (internasjonalt baccalauriate linje) på engelsk hvor jeg tar avansert mattematikk og fysikk. Skulle holde det [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg er ikke HELT SIKKER på om jeg vil bli pilot eller gjøre noe annet, men jeg holder veiene åpne [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Har dere tenkt å gå den sivilie eller den militære veien?

 

markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av mwalther:

Jeg er 17 og skal begynne i 2. klasse til høsten hvor jeg tar IB (internasjonalt baccalauriate linje) på engelsk hvor jeg tar avansert mattematikk og fysikk. Skulle holde det [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg er ikke HELT SIKKER på om jeg vil bli pilot eller gjøre noe annet, men jeg holder veiene åpne [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Har dere tenkt å gå den sivilie eller den militære veien?

 

markus

Artig, jeg begynner i 3IB til høsten.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Odd Vegard Kandal:

Du må ta almenfag på videregående og andre året må du ta

2fy og 2mx.

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Du ikke ha 2FY og 2MX for å utdanne deg til pilot (sivilt), det er bare NAC/SAS som krever det. Andre norske flyskoler som f.eks. Agderfly krever ikke videregående skole engang [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Heller ikke Braathens eller Widerøe krever pr. i dag noen fag fra videregående ved ansettelse, men nå som SAS sannsynligvis overtar Braathens etterhvert kan det jo hende at dette forandres snart.

Det kan derimot være lurt for de fleste å ha et lite innblikk i fysikk og matematikk [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Til flygeleder kreves 2MX/2MY eller 3ENG (engelsk).

[ 11-06-2001: Endret av: Christopher Eriksen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Tidligere postet av Kjersti Melling fra; Piloten svarer:

.....fordypning i matematikk og fysikk er en stor fordel når du skal begynne på trafikkflygerutdanningen. Mange flyskoler vil - når de nye europeiske sertifikatreglene implementeres i Norge 01.07.01
KREVE
at du har fordypning i disse fagene.......

 

Så det kan være en fordel ettervært når JAR - reglene trer ikraft...

 

Stå på folkens, vi skal nok klare å nå målene våres [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB NB NB!!

Jeg hadde også tenkt å utdanne meg til pilot, jeg er 17 nå, men så for sikkerhetsskyld tok jeg en fargesynstest, og gjett hva!! Jeg er Rød/Grønn fargesvak, artig ikke sant!! Så jeg råder dere til å ta en synstest før dere velger skole!! Du kan bli flyger dersom dersom du bruker bilder, men du kan ikke bli flyger dersom du er fargesvak, det eneste jeg kan ta er PPL!

Så skjekk for å være sikker!

Mvh Christer F Havnø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer,

Jeg er også rød/grønn 'fargeblind'. 12% av menn er det. Reglene utelukker meg fra å bli pilot i Norge eller under de nye JAR reglene som kommer snart. Men, jeg vil bli flyger og gir ikke opp så lett. Jeg har undersøkt dette lenge. Jeg har funnet frem til to ting jeg kan gjøre:

1. Fly i USA hvor man kan få dispensasjon etter man har bevist at man ser 'aviation' red/green/white.

2. Flytte til Australia hvor fargesynet ikke betyr noe. Her kan man ta CPL uten å bevise at man ser farger. Grunnen til dette er at det har vært en lang debatt der om fargesynssvake ikke får samme utbytte av fargene på instrumenter i cockpit. Konklusjonen var at oss fargeblinde faktisk får like stort utbytte av fargene kodingen i cockpit, som en person som ser normalt.

Det er kanskje litt drastisk å flytte ut av landet for en jobb, men har du flydilla så gjør du hva du kan!

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dessverre så kan man nok ikke bli flygeleder heller her i Norge hvis man er fargeblind. Jeg har nok sjekket den muligheten ja!

For å komme inn på opptaksprøvene til Luftfartsverket kreves det "normalt" fargesyn

Så det blir nok bare PPL på meg også [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

1. Fly i USA hvor man kan få dispensasjon etter man har bevist at man ser 'aviation' red/green/white.

2. Flytte til Australia hvor fargesynet ikke betyr noe. Her kan man ta CPL uten å bevise at man ser farger. Grunnen til dette er at det har vært en lang debatt der om fargesynssvake ikke får samme utbytte av fargene på instrumenter i cockpit. Konklusjonen var at oss fargeblinde faktisk får like stort utbytte av fargene kodingen i cockpit, som en person som ser normalt.

Det er kanskje litt drastisk å flytte ut av landet for en jobb, men har du flydilla så gjør du hva du kan!

Martin


takker for tipsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dem som har tenkt å søke Luftforsvaret om å utsette det et år.

Snakket med Kommandør for Lutstridskreftene i Sør Norge, og han mente at det var de sivile flyskolene som ville være mest aktuelle dersom man ville bli flyver i løpet av de neste årene. Jeg kjenner en del som faktisk har blitt kasta ut av skolen etter at dem kom inn på grunn av overbemanning.

Så la ikke dette ta i motet fra dere som vil søke på flyskole. Det er en stor verden der ute folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Til dere som vil søke LFS(Luftforsvarets Flygeskole) så er kravet til utdanning at du har studiekompetanse. Ingen krav til MX eller FY, men det er en fordel.

Og når det gjelder rykter om fremtiden så er det mye som er ute og går... ta de med en klype salt. Jeg er elev på LFS og vi har graduering i morgen =), anbefaler på det sterkeste å søke Luftforsvaret. Slik vi har fått det servert så ser ikke fremtiden så mørk ut som mange skal ha det til!! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Tips til fremtidige flyelever: Fly mye flightsim for å komme inn i treminologi, prosedyrer, kartlesing osv. Hvis du har en del timer på sim kan du mye mer enn du aner. En annen ting å vurdere er seilflyging, det har vært til MEGET stor hjelp! Da er det mye lettere å følge progresjonen her oppe!

Lykke til,

mvh F/E Carl Normann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...