Gå til innhold

LAUNCHTIME FOR STS-117 ATLANTIS


Ørjan Røberg

Anbefalte innlegg

STS-117 skal sette på et nytt solpanel på ISS. De skal også ta med seg hjem

Sunita Williams som har vært på ISS siden sts-116.

 

Tror det varierer veldig med de oppskytningene, men neste er 9.August 2007. De skal da fortsette å bygge på ISS. (?) Siste ble skutt opp 9.desember i fjor. Da ble skandinavias første astronaut skutt opp. Christer Fuglesang.

 

Nå er det ikke lenge igjen for STS-117!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været i Florida er strålende, med minimal vind. Det er mye som skal klaffe. Når været må være bra i USA samt Frankrike/Spania så sier det jo litt om hvor mye som skal klaffe. Det er veldig viktig å ta alle forhåndsregler for å beholde sikkerheten, og det er vel derfor de er nøye på at alt skal klaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' NASA og det været!

Kansje de burde finne seg en annen plass å bygge utskytningsrampe på![/quote']

 

 

Har jo ikke bare med plassen fergen blir skutt opp på, men de aktuelle nødlandingsbanene også. Så vidt jeg vet må været være ok på 2 av 3 nødlandingsbaner for at oppskytningen skal få klarsignal.. rett ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA for dere som sitter i norge å ser på dette på nett, så legger jeg et til tre bilder tatt fra vindu mitt i Daytona. Jeg dro ikke ned ditt denne gangen da jeg har fått det med meg før, men i iver så ble det jo sett på nett.

 

Anyway's her kommer bildene:

 

DSC_0004.jpg

 

 

DSC_0003.jpg

 

 

DSC_0002.jpg

 

Og ikke klag på kvaliteten, ikke lett å ta bilde gjennom vindu 50 miles unna.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte blir slike raketter sendt opp av NASA?

Alt for sjelden :grin: Og for å pirke' date=' dette er en romferge ;)

STS-117 skulle egentlig ha tatt av 16. mars, men den eksterne drivstofftanken ble skadet pga en stor hagelbyge.

Ellers var resten av årets schedule slik før STS-117 først ble utsatt:

16. mars: STS-117 Atlantis (ITS S3/S4)

28. juni: STS-118 Endeavour (ITS S5, Spacehab)

7. september: STS-120 Atlantis (Node 2)

5. november: STS-122 Discovery (Columbus)

Det kan tenkes at de greier fire flighter i år, men det ser ikke veldig overbevisende ut desverre :(

 

Det er jo helt sikkert varierende, men når ble den siste sendt opp? Og hva er STS-117 sitt oppdrag?

9. desember i fjor. STS-117 skal montere truss S3/S4, en del av et stort rammeverk som mesteparten av romstasjonens solcellepaneler er knyttet til.

Mer info om hele rammeverket her:

http://www.nasa.gov/mission_pages/station/structure/elements/its.html

 

Det er vel ingen sjanse for at den går over her og at det er mulig å se den?

Romferge går nok ikke så langt nord på disse oppdragene' date=' sør i Nordsjøen på linje med grensen mellom Danmark og Tyskland er nok så langt nord den går.

 

Har den egentlig blitt skutt opp nå, eller?

Da jeg sjekka på NASA's live-TV kl. 23:30 så var det T minus 1 time og to minutter, men nå klokka 00:58 er det enda bilder av romferga på bakken :forvirret:

Det er lagt inn flere pauser i count downen. Disse er lagt inn for å kjøre systemsjekker ol. Når disse pausene kommer stoppes nedtellingen for et visst antall minutter.

 

Kansje de burde finne seg en annen plass å bygge utskytningsrampe på!

Er nok få andre plasser i USA som er bedre egnet... Og som nevnt er de avhengige av været andre plasser også. Istres og Zaragossa i Frankrike og Spania er feks to plasser hvor romferge kan nødlande' date=' og det er flere slike plasser, og været må være godt nok på disse.

 

Det var jo faktisk også været som sørget for at en romferge jeg ikke husker navnet på i farta eksploderte noenogsytti sekunder etter lift-off på 80-tallet!

Været var en medvirkende årsak til at Challenger gikk tapt, men rutinesvikt var den viktigste årsaken.

 

Men hva er den hvite røyken som kommer ut i en ventil på hver av de svarte rakettmotordekselgreiene bakpå (under i dette tilfellet) romfergen?

Er nok lufting av overskuddsgass el. Det er en hel masse ventiler som justerer slikt.

 

Grattis til Atlantis, godt å se at den er på vei nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte blir slike raketter sendt opp av NASA?

Alt for skjelden :grin: Og for å pirke' date=' dette er en romferge ;)

STS-117 skulle egentlig ha tatt av 16. mars, men den eksterne drivstofftanken ble skadet pga en stor hagelbyge.

Ellers var resten av årets schedule slik før STS-117 først ble utsatt:

16. mars: STS-117 Atlantis (ITS S3/S4)

[/quote']

 

Rettelse: 15 March kl: 06.43 Det står på mine billetter vaffal;). Fikk aldri se oppskytingen live, men fikk brukt billettene til omvisning på KSC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...