Ørjan Røberg Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hei. Da er det i skrivende stund bare å logge seg inn på: [color:#3333FF] http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html[/url] [/color]og få med seg oppskytingen av STS-117 Atlantis Live :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Når skytes den opp? EDIT: 00:40, fant det ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Strålende Hvor ofte blir slike raketter sendt opp av NASA? Det er jo helt sikkert varierende, men når ble den siste sendt opp? Og hva er STS-117 sitt oppdrag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S H Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 STS-117 skal sette på et nytt solpanel på ISS. De skal også ta med seg hjem Sunita Williams som har vært på ISS siden sts-116. Tror det varierer veldig med de oppskytningene, men neste er 9.August 2007. De skal da fortsette å bygge på ISS. (?) Siste ble skutt opp 9.desember i fjor. Da ble skandinavias første astronaut skutt opp. Christer Fuglesang. Nå er det ikke lenge igjen for STS-117! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan Røberg Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Strålende Hvor ofte blir slike raketter sendt opp av NASA? Det er jo helt sikkert varierende' date=' men når ble den siste sendt opp? Og hva er STS-117 sitt oppdrag? [/quote'] MISSION STS-117 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Noen som har informasjon over hvilken retning den vil holde etter lift-off? Hørte rykter om at den vil gå over UK, og at det kan være mulig å se den derifra om det er klar himmel. Det er vel ingen sjanse for at den går over her og at det er mulig å se den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Har den egentlig blitt skutt opp nå, eller? Da jeg sjekka på NASA's live-TV kl. 23:30 så var det T minus 1 time og to minutter, men nå klokka 00:58 er det enda bilder av romferga på bakken :forvirret: Er det reprise eller noe...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Dårlig vær i Zaragoza og Istres har ført til at oppskytingen er utsatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Er det bare meg, eller er NASA utrolig uheldig med været? Synes alltid det er noe som blir utsatt hos dem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Er det bare meg' date=' eller er NASA utrolig uheldig med været? Synes alltid det er noe som blir utsatt hos dem [/quote'] Hehe.. Kan hende du har rett der, men nå ble Istres ok ihvertfall.. 1:38 er visst bekreftet norsk tid akkurat nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ja, NASA og det været! Kansje de burde finne seg en annen plass å bygge utskytningsrampe på! Det var jo faktisk også været som sørget for at en romferge jeg ikke husker navnet på i farta eksploderte noenogsytti sekunder etter lift-off på 80-tallet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Været i Florida er strålende, med minimal vind. Det er mye som skal klaffe. Når været må være bra i USA samt Frankrike/Spania så sier det jo litt om hvor mye som skal klaffe. Det er veldig viktig å ta alle forhåndsregler for å beholde sikkerheten, og det er vel derfor de er nøye på at alt skal klaffe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S H Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ja' date=' NASA og det været!Kansje de burde finne seg en annen plass å bygge utskytningsrampe på![/quote'] Har jo ikke bare med plassen fergen blir skutt opp på, men de aktuelle nødlandingsbanene også. Så vidt jeg vet må været være ok på 2 av 3 nødlandingsbaner for at oppskytningen skal få klarsignal.. rett ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Er vel noe sånt Men hva er den hvite røyken som kommer ut i en ventil på hver av de svarte rakettmotordekselgreiene bakpå (under i dette tilfellet) romfergen? EDIT: T MINUS 3 MINUTES! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Nå er det "clear to launch". Og de er skikkelig nøye på tidsangivelsene i Houston må jeg si: "See you in a couple of weeks" EDIT: Nei, det var 3 minutter igjen av holdingen. Nå er det "T minus 9 minutes". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Er vel noe sånt Men hva er den hvite røyken som kommer ut i en ventil på hver av de svarte rakettmotordekselgreiene bakpå (under i dette tilfellet) romfergen? EDIT: T MINUS 3 MINUTES! Nope T minus 9 minutes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S H Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 ja, hørte det samme, hehe! Men oppskytningen kan bli avbrutt så sent som 6 sekunder før den tar av, men da er det vel andre grunner som spiller inn om den skulle ha blitt det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 T -5 min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 T- 60 sek :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. L. Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Lif-off heter det vell strengt talt??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 5-4-3-2-1 Liftoff Awesome, en liten trøst for å ikke være født under den første månelandingen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Utrolig artig å se på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Filip Gundersen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 "negative return" no way back Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Da kan ikke Atlantis returnere til Kennedy Space Center ved engine failure.. Alt ser ut til å fungere perfekt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Nais Tenkte å klippe sammen en video og late den opp på youtube, så den kommer sikkert i løpet av natta for de som er interessert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Den eksterne tanken er sluppet og de er trygt oppe.. Gratulerer NASA med en vellykket oppskytning! T +15 min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Rune Kjellberg Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 JA for dere som sitter i norge å ser på dette på nett, så legger jeg et til tre bilder tatt fra vindu mitt i Daytona. Jeg dro ikke ned ditt denne gangen da jeg har fått det med meg før, men i iver så ble det jo sett på nett. Anyway's her kommer bildene: Og ikke klag på kvaliteten, ikke lett å ta bilde gjennom vindu 50 miles unna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Kult, Lars Rune! Jeg har som mål i livet og få se oppskytningen til en MÅNEFERD før jeg dør. Bestefar var og så på oppskytningen av Apollo 11.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvor ofte blir slike raketter sendt opp av NASA? Alt for sjelden :grin: Og for å pirke' date=' dette er en romferge STS-117 skulle egentlig ha tatt av 16. mars, men den eksterne drivstofftanken ble skadet pga en stor hagelbyge. Ellers var resten av årets schedule slik før STS-117 først ble utsatt: 16. mars: STS-117 Atlantis (ITS S3/S4) 28. juni: STS-118 Endeavour (ITS S5, Spacehab) 7. september: STS-120 Atlantis (Node 2) 5. november: STS-122 Discovery (Columbus) Det kan tenkes at de greier fire flighter i år, men det ser ikke veldig overbevisende ut desverre Det er jo helt sikkert varierende, men når ble den siste sendt opp? Og hva er STS-117 sitt oppdrag? 9. desember i fjor. STS-117 skal montere truss S3/S4, en del av et stort rammeverk som mesteparten av romstasjonens solcellepaneler er knyttet til. Mer info om hele rammeverket her: http://www.nasa.gov/mission_pages/station/structure/elements/its.html Det er vel ingen sjanse for at den går over her og at det er mulig å se den? Romferge går nok ikke så langt nord på disse oppdragene' date=' sør i Nordsjøen på linje med grensen mellom Danmark og Tyskland er nok så langt nord den går. Har den egentlig blitt skutt opp nå, eller?Da jeg sjekka på NASA's live-TV kl. 23:30 så var det T minus 1 time og to minutter, men nå klokka 00:58 er det enda bilder av romferga på bakken :forvirret: Det er lagt inn flere pauser i count downen. Disse er lagt inn for å kjøre systemsjekker ol. Når disse pausene kommer stoppes nedtellingen for et visst antall minutter. Kansje de burde finne seg en annen plass å bygge utskytningsrampe på! Er nok få andre plasser i USA som er bedre egnet... Og som nevnt er de avhengige av været andre plasser også. Istres og Zaragossa i Frankrike og Spania er feks to plasser hvor romferge kan nødlande' date=' og det er flere slike plasser, og været må være godt nok på disse. Det var jo faktisk også været som sørget for at en romferge jeg ikke husker navnet på i farta eksploderte noenogsytti sekunder etter lift-off på 80-tallet! Været var en medvirkende årsak til at Challenger gikk tapt, men rutinesvikt var den viktigste årsaken. Men hva er den hvite røyken som kommer ut i en ventil på hver av de svarte rakettmotordekselgreiene bakpå (under i dette tilfellet) romfergen? Er nok lufting av overskuddsgass el. Det er en hel masse ventiler som justerer slikt. Grattis til Atlantis, godt å se at den er på vei nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan Røberg Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Hvor ofte blir slike raketter sendt opp av NASA? Alt for skjelden :grin: Og for å pirke' date=' dette er en romferge STS-117 skulle egentlig ha tatt av 16. mars, men den eksterne drivstofftanken ble skadet pga en stor hagelbyge. Ellers var resten av årets schedule slik før STS-117 først ble utsatt: 16. mars: STS-117 Atlantis (ITS S3/S4) [/quote'] Rettelse: 15 March kl: 06.43 Det står på mine billetter vaffal;). Fikk aldri se oppskytingen live, men fikk brukt billettene til omvisning på KSC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.