Erik Karlsen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg planlegger min første tur på vatsim i kveld. Skal møte min mentor i kveld. Jeg har følgene spørsmål , Hvem skal jeg bruke? - SquawkBok - Fsinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Squawkbox er lettest å bruke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Men FSINN er det eneste som virker sammen med FSX (atm) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Da skal jeg laste ned den. Neste spørsmål er? Må jeg bli medlem av ? - Scandinavian vACC - VATSIM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Du må være medlem av vatsim. Greit å være medlem av vaccsca også, ettersom det er vaccsca som har mentor programmet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Så jeg må først bli medlaem av VATSIM og så Scandinavian vACC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jepp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Nå har jeg fått id og passord. Kan jeg bruke de på Scandinavian vACC? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Nope. Disse bruker du til oppkobling til Vatsim sine servere når du skal ut og fly. Ved registrering hos SCAVAAC får du eget brukernavn/passord fra dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg forsetter å spøre jeg. Neste dumme spørsmål er? Nå jeg skal velge medlemstype har jeg 3 valg - Controller - Associated member(pilot) - Visiting Controller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Det er vel Controller du skal velge. Ikke 100% sikker though Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Velg pilot, er vel pilot mentor programmet du er med i? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg sendte en mail til arild og fikk en mentor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Da velger du pilot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Da er det ikke lenge igjen før jeg skal prøve. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Siste spørsmål. Når jeg skal velge tid. Har det noe å si åssen tid jeg flyr med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Nope igjen du Men for realismen sin del er det jo best med realtime. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Les godt og veldig nøye dette http://vatsim.net/prc Samt denne http://www.vaccsca.org/uploads/nn041202%20IFR%20Phraseology%20manual%20030124.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hva om han vil fly VFR? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Enig. Det skal jo være "as real as it gets", og ingen kaster seg jo seg rett ut i IFR-flyging utenom å ha lært seg basic gjennom en god del VFR først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Beklager glemte den i fargen VFR indtroduksjon http://www.vaccsca.org/uploads/Introduktion%20VFR.pdf VFR kommunikasjon ( finnes bare på svensk og dansk) http://www.vaccsca.org/uploads/nn060411%20VFR%20Fraseologi.pdf VFR prosedyrer Norsk http://www.vaccsca.org/uploads/vfr-norge.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Hei igjen. I dag så hadde jeg min første tur fra Bregen til Torp. Den siste dele var i et ukontrolert luftrom. Hvis det hadde kommet noen i Atc på Torp.¨ Hadde han/hun kalt meg opp på 122.8 eller måte jeg bytte selv? (Det står sikkert et sted,men med alt det lesestoffet som jeg har lest, har det sikkert noe godt meg hus forbi) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Normal bytter du frekvense selv når du er innenfor eller helst før du entrer TMA (kontroll sonen til ATC) Gjør du ikke dette vil du få en melding av han som f.eks ENGM_APP " Contact me on 120.450 " Da tunder du frekvensen og sier Gardermoen approach, e.g SAS123 is with you FLXXX inbound e.g TORP FLXXX er f.eks FL120 = 12000ft Har du PMDG så kan du f.eks programere inn en cirkel i FMS slik at du ser på EFIS når du nærmer deg f.eks 30nm grensen til f.eks ENGM Gjøres slik Step 1 - Gå til CDU og velg FIX siden Step 2 - øverst til venstre på LSK1 skriv inn flyplassen du ønsker denne ringen på f.eks ENGM Step 3 - Skriv så /30 og tykk på knappen til venstre for RAD/DIS linjen (LSK2 eller 3 mener jeg å huske Så er du ferdig, ser du nå i EFIS når du nærmer deg ENGM vil du se en grønn sirkel som er tegnet 30nm rundt ENGM. Dette betyr at når du nærmer deg ringens grense, så må du ta kontakt med ENGM om han er pålogget. PS Han kan ta kontakt med deg selv om du er langt unna om han kjeder seg eller har veldig lite trafikk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Takk for alle svara. Nå er jeg litt klokere. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Nå sitter jeg å trener på å legge inn ruter, så kom det et nytt spørsmål Er det noen som har en formel så jeg kan tyde metarraporten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Lær deg metar først som sist. http://www.ippc.no/ippc/help_met.jsp Om ikke det går, så har du en fin Metar Decoder her http://heras-gilsanz.com/manuel/METAR-Decoder.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Takk for hjelpen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hofstad Haugen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Heisann Erik :-) Håper du likte din første tur på vatsim. Jeg synes du klarte deg veldig bra jeg :-) Tenk litt på planlegging av rute og høyde du vil cruice på :-) Venlig Hilsen ENBR_APP :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Min mentor holder på å lære meg FsNavigator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.