Gå til innhold

Så var det mere bråk om Sikerhetskontrollene


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Vel, det er nå litt rart at de leser disse retningslinjene på en helt annen måte enn ellers i Europa.

 

Ikke en eneste plass hvor jeg har måtte tatt av skoene (med unntak av i den første perioden da hysteriet brast ut i England, og vi ikke engang fikk ha med mobiltelefoner, brilleetuier, fjernkontroll til bilalarm, pilotkoffertene etc), eller jakke for den del såfremt det ikke piper når jeg går gjennom.

 

Jeg synes generelt at de tar ting litt for langt. Jeg er enig med at man må begynne å se på crew som en del av sikkerheten og ikke som et mål/en blink å sikte på. Jeg ser ingen som helst forskjell på en pilot som har gjennomgått sikkerhetsgodkjenninger og viser sitt identitetskort ved innpassering og en politimann som bare flasher et kort og går rett inn på flyplassen med skytevåpen. Hva med lufthavnvakten på Sola som kjører rundt med hagle da?

 

Det er likssom ikke mye skade jeg kan gjøre med en Leatherman, en skrutrekker, en halvliter Cola eller nesesprayen min, enn jeg kan med brannøksa vi har i cockpit, brannslukkeren (halon) eller rett og slett bare med hender på stikke og thrustlevers... kanskje jeg ikke slipper kapteinen inn igjen etter han har vært på do? Da er det ingen som kan gjøre noe som helst når jeg setter dør-bryteren til "Lock".

 

Selv i gamle "Stasi-trakter" som Berlin bruker de tilsynelatende hodet litt... jeg har aldri blitt spurt om Cola'en eller vannflasken i bag'en, negleklipperen eller nesesprayen...

 

Vi har gjennomgått fullverdig sikkerhetsgodkjenning og vi er en del av maskineriet som hører til flyplassen. I London står det plakater om at publikum må respektere sikkerhetspersonellets arbeid og at de har rett til å utføre sitt arbeid uten å frykte trusler fra personer, trakassering og unødvendige påkjenninger. Hvorfor skulle ikke vi piloter og andre besetningsmedlemmer også ha denne retten?

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det helt nye blir

 

TADAR RADAR på alle flyplasser..

 

Så slipper man disse drittale og små frekke sikkerhets folkene

 

tadar1.jpg

 

Scanner hele kroppen på ca et par sekunder og kan til og med lukte sprengstoff rester av deg.. Analyserer alt og alle..

 

Har du en metal ting på deg, ja så vet de hvor og hva det er i løpet av sekunder..

 

Ergo, no more stripping, no more nagging pilots, no more discussion on flightsim.no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en diskusjon med folk jeg seiler sammen med, og en av de hadde klart å smugle masse kilo ribbe gjennom kontrollen. Det fikk øyeblikkelig meg til å sette fantasien i sving...jeg foreslo at i fremtiden kunne han binde juleribba rundt brystet...og legge julepølsa i trusa. Vel og bra. Men se det for dere at vedkommende da passerer nylig omtalte nye superscanner. Følgende samtale mellom 2 sikkerhetsvakter finner sted etter at mannen har passert maskinen: "Du...det var da noen merkeligelige ribber på den fyren som nettopp passerte?"...."-Ja...og fy flate for en snurrebass han hadde!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Tom: Kva om stakkaren er skytebas? Driv og lempar dynamitt heile dagen. Og så luktar den maskina der sprengstoffrestar på huden til stakkaren. Blir jo lempa i kasjotten fordi han hadde vore på jobb og vaska seg litt dårleg då jo hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke Securitas som skal kritiseres her. De jobber jo bare ut i fra retningslinjene de er blitt pålagt å følge.

 

Og luftfartsmyndighetene følger bare EU sine retlingslinjer de og.

Så alle er veldig flinke og gjør bare det de blir pålagt ovenfra,

og har dermed intet ansvar for hva de gjør,det er det andre over dem som har..

Slik var det i Nazi-Tyskland også..alle nazistene fulgte bare ordre,selv var de uten egen vilje og uten ansvar for sine handlinger..soldaten fulgte bare løyntnantens ordre,som igjen fulgte oberstens direktiver,og han igjen fulgte

bare ordre fra generalen,som bare utførte Førerens ordre,og Føreren selv?

Han utførte bare Guds vilje...

 

Jeg sier ikke at det ER slik,men tendensen i samfunnet går utvilsomt i samme retning,men heldigvis er det noen som tenker selvstendig og spør seg selv:

"Er dette rett da,skal det være slik?"

 

Og så protesterer de mot det som alle andre synes er "riktig".

Det er bra .

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel' date=' det er nå litt rart at de leser disse retningslinjene på en helt annen måte enn ellers i Europa.

 

Ikke en eneste plass hvor jeg har måtte tatt av skoene (med unntak av i den første perioden da hysteriet brast ut i England, og vi ikke engang fikk ha med mobiltelefoner, brilleetuier, fjernkontroll til bilalarm, pilotkoffertene etc), eller jakke for den del såfremt det ikke piper når jeg går gjennom.

 

Jeg synes generelt at de tar ting litt for langt. Jeg er enig med at man må begynne å se på crew som en del av sikkerheten og ikke som et mål/en blink å sikte på. Jeg ser ingen som helst forskjell på en pilot som har gjennomgått sikkerhetsgodkjenninger og viser sitt identitetskort ved innpassering og en politimann som bare flasher et kort og går rett inn på flyplassen med skytevåpen. Hva med lufthavnvakten på Sola som kjører rundt med hagle da?

 

Det er likssom ikke mye skade jeg kan gjøre med en Leatherman, en skrutrekker, en halvliter Cola eller nesesprayen min, enn jeg kan med brannøksa vi har i cockpit, brannslukkeren (halon) eller rett og slett bare med hender på stikke og thrustlevers... kanskje jeg ikke slipper kapteinen inn igjen etter han har vært på do? Da er det ingen som kan gjøre noe som helst når jeg setter dør-bryteren til "Lock".

 

Selv i gamle "Stasi-trakter" som Berlin bruker de tilsynelatende hodet litt... jeg har aldri blitt spurt om Cola'en eller vannflasken i bag'en, negleklipperen eller nesesprayen...

 

Vi har gjennomgått fullverdig sikkerhetsgodkjenning og vi er en del av maskineriet som hører til flyplassen. I London står det plakater om at publikum må respektere sikkerhetspersonellets arbeid og at de har rett til å utføre sitt arbeid uten å frykte trusler fra personer, trakassering og unødvendige påkjenninger. Hvorfor skulle ikke vi piloter og andre besetningsmedlemmer også ha denne retten?

 

 

Hilsen Torbjørn [/quote']

 

Hei, Torbjørn.

 

Jeg er ikke uenig i dine synspunkter, jeg synes også at det er å gå for langt med den voldsomme sjekkingen av flygende personell som allerede er sikkerhetsjekket og sågar bærer adgangskort. Mitt poeng er at jeg ikke er så sikker på at det er Securitas selv som velger å følge egne fortolkninger av arbeidsinstruksen, det kan jo være at Avinor krever en annen etterlevelse av regelverket enn det man praktiserer i resten av verden. Men som jeg sier; jeg er jo ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Tom: Kva om stakkaren er skytebas? Driv og lempar dynamitt heile dagen. Og så luktar den maskina der sprengstoffrestar på huden til stakkaren. Blir jo lempa i kasjotten fordi han hadde vore på jobb og vaska seg litt dårleg då jo hehe...

 

Jepp og USA har allerede dette i bruk ved et par utvalgte flyplasser bla i New York tror jeg det var ...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...