Gå til innhold

Teaser: Event 3 juni


Trond Meier

Anbefalte innlegg

Er enig. Virker som ATC vegrer seg mot å gi for mye "kommandoer" til pilotene. Men jeg vil ha detaljestyring. Fleksibilitet er bare fint og man kan gjerne gi flere valgmuligheter som vil du ha ILS eller visual, etc. Men bare fordi jeg er det eneste flyet i luftrommet, betyr ikke at jeg vil høre "LN-NEW, Oslo Control, No traffic for 250miles, do whatever you want!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detaljestyring er ikke noe ATC driver med således på VATSIM.. De fleste ser heler det som en ekstra tjeneste til alle piloter som flyr online. Det stemmer også at vi som ATC helst skal holde snakken nede på et minimum, slik at missforståelser blir eliminiert, men også at sambandet ikke skal bli for fult.

 

Det blir selvsagt mer realistisk sånn som du mener hvor detaljene blir mer realistisk og en god ATC kan yte denne servicen på en mer korrekt måte en hva du skriver i ditt eksempel..

 

F.eks så blir det mer korrekt om du hører

 

"LN-NEW, Oslo Control good afternoon, you are leaving controlled airspace, no reported traffic maintain own navigation and monitor 122.800 so long."

 

Slik får både pilot god informasjon, kort og klar melding, samt at de høres litt mer realisisk ut en ditt eksempel..

 

Eller ved landing VFR

 

"LN-NEW you are cleard to land runway 01L, Wind from the east 7 knots"

 

Etter landing

 

"LN-NEW vacated by charley three, taxi to parking and report secured."

 

Vel uansett så blir dette en diskusjon om hva som i bunn og grunn er lettest, mest riktig og mest realistisk..

 

In real life så skal alle kommandoer, kommunikasjon osv over sambandet være i bunn og grunn

 

korrekt

høffelig

klart og tydelig

 

Eller i allfall noe i den duren..

 

Fleksibilitet er helt ok det, så lenge det er greit for alle parter..

 

Men du/dere som piloter må requeste ting dere har lyst til å gjennomføre, så skal vi ATC gjøre det vi mener er best der og da i henhold til trafikk bilde.

 

Dvs er du på VFR tur og ønsker en instrument landing, så må dette requestes via radio helst før 15nm fra flyplassen..

 

Flyr du IFR og ønsker VFR så request dette ved å si f.eks

 

"Oslo Control, LN-NEW requesting visual landing"

 

"LN-NEW, Oslo Control report field in sight for viual approach to runway 01L"

 

"Oslo Control, LN-NEW have the field in sight"

 

"LN-NEW, Oslo Control you are cleared visual approach straight in for a visual landing runway 01L report on final."

 

 

Alt dette bare eksempler..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Det er ikke ATC som skal komme med forslag om hva piloten skal gjøre det er det piloten som skal ta seg av.

 

I de tilfellene det er flere muligheter kan vel det stemme, som f.eks. visual eller ILS. En ATC kan ikke tvinge et fly til å gå visual.

 

Men når det kommer til trafikkavikling og seperasjon har ATC all makt.

 

Sitter jeg som ENOS uten noen på gardermoen, og det er en del trafikk, vil jeg som regel si "taxi to stand of your choice", rett og slett fordi det er andre som trenger min oppmerksomhet mer enn det flyet som taxer alene nede på bakken.

Om det er bakke ATC'er på bør disse selvfølgelig angi en gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å vite og hvorfor vi sier f.eks taxi to stand free of choice er rett og slett det Trond er innepå nemmelig oversikt...

 

Vi som sitter CTR altså control sentral har rett og slett et meget stort område å passe på, dvs vår radar er som normalt innstilt på en rekkevidde på ca 401+ nautiske mil, så da skjønner dere sikkert at denne ikke detalje overvåker kun bakken på f.eks Gardermoen, men gjerne heller hele Sør Norge og halve midt norge..

 

For at vi som sitter da f.eks Oslo Control skal se hvilken gate som er ledig, må vi altså zoome helt ned til ground level på den aktuelle flyplassen bare for å se hvilken gate som er ledig. Dette gjør at vi mister kontrollen over resten av luftrommet vi overvåker.

 

Kanskje ikke så farlig når det nesten ikke er fly, men når trafikken er større så blir dette mer viktig..

 

Har man i tillegg en annen sektor også under vingene så blir dette ikke altid like lett... Tenk deg følgende...

 

Det står et fly på A5 og ønsker taxi clearance til gate sammtidig som du skal yte like god service til alle som ønsker klarering til å ta av, lande, taxi, flight plan, endring, approach, departure, climb, descent, holding, vectoring, vfr osv

 

Og dette fra

 

Flesland

Haugesund

Florø

Førde

Kjevik

Lista

Sogndal

Torp

Rygge

Hamar

Kjeller

Sola

 

osv....

 

Forskjellige plasser men sammtidig som du står på bakken å irriterer deg over at ATC nettopp ga deg taxi klarering to stand of own choice...

 

kjedelig ikke sant...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om fly'ins. Har vært med på treff der GND controller kjenner apron på GM like godt som gatesystemet i Hammerfest.. no offence' date=' men med andre ord ikke særlig bra. [/quote']

Da har du selfølgelig rett, er GND på må jo han selfølgelig gi deg et gatenumber, særlig hvis det er på ENGM, og han må også kjenne gatesystemet godt. Det er jo tross alt ikke så vanskelig å sette seg inn i GND-systemet på en flyplass hvis man er f.eks ENGM_GND..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at vi som sitter da f.eks Oslo Control skal se hvilken gate som er ledig, må vi altså zoome helt ned til ground level på den aktuelle flyplassen bare for å se hvilken gate som er ledig.

 

Nja, det spørs hvor god du er til å se for deg et bilde av bakken uten å faktisk kunne se det visuelt. Er du flink til å notere på strips eller på ark, kan du håndtere bakken uten å se noe på skjermen., spesielt når vi har 2-felts taxing på gardermoen, sånn at trafikken kan adskilles helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt m.h.t. "Taxi to stand of own choice/taxi to stand XX" er at hver gang jeg skal prøve å være riktig vill og gæærn og velge det siste og mest realistiske alternativet ender jeg med en pilot virrende rundt på bakken på fortvilet leting etter denne standen. Både på grunn av diverse sceneries og fordi piloten ikke har noe kart. Det ender bestandig med at jeg hiver inn håndkleet etter en tre-fire runder frem og tilbake med "taxi to stand of own choice".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...