Gå til innhold

Framtidsfly minsker forurensning


Agnar Dahl

Anbefalte innlegg

Heei

 

 

Det har vært prøvd - på tegnebrettet til Boeing for noen år siden.. Kalt Sonic-Cruiser.. Kom aldri av skrivebordet....

 

Om man vil sitte på noe slikt er vel litt tidlig og si.. Og det er vel en GOD del tekniske løsner og løse, før det der blir mulig.... TIl nå har det tradisjonelle røret vært den eneste vettuge måten og konstruere ett fly på...

 

Men med helt nye metaller er vel mye mulig?

 

Oddvar

VNAS111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært prøvd - på tegnebrettet til Boeing for noen år siden.. Kalt Sonic-Cruiser.. Kom aldri av skrivebordet....

Vel' date=' mye at teknologien Boeing bruker på 787 kommer fra Sonic Cruiser, Boeing testet ut byggeteknikker for komposittmaterialer ved å bygge deler av flykroppen til SC. Så det kom litt lenger enn noen ark på skrivebordet, men nei, maskinen fikk aldri industrial launch som sin etterfølger.

Dette prosjektet, BWB, har ingenting med SC å gjøre. Ja, SC hadde deltavinger, men var ment å fly i mach .95-.98, med samme fuel burn som en har i dag. Men SC hadde også en vanlig flykropp, en tube, bare at den var laget av komposittmaterialer.

Det som gjør at en kan spare inn så mye fuel på en BWB skyldes i stor grad at også flykroppen bidrar til løft, noe vanlige fly ikke kan gjøre.

 

Og det er vel en GOD del tekniske løsner og løse, før det der blir mulig.... TIl nå har det tradisjonelle røret vært den eneste vettuge måten og konstruere ett fly på...

Nettopp, og det er derfor et slikt kommersielt prosjekt er langt unna. Men når det kommer til militære prosjekt, så er det mange som prøver å pushe for en tanker bygget som en BWB. B-2 kommer ikke til å være alene om litt over ti år :)

 

Men med helt nye metaller er vel mye mulig?

Bortsett fra titan hører metallene i stor grad til forrige årtusen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at det nye boeing flyet var "grise" stygt! vis dette er den fremtidige arvtageren til de så kalte rør flyene som nevnt tildligere i her, så kommer disse flyene til og bli sterkt savnet fra min side. så jeg håper at dette nye boieng flyet aldri blir lansert! virkelig! Men er vel ikke så mye en stakkars kar fra østfold kan gjøre med det vel:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mulig det, at teknologien på 787 er mye kommet fra Sonic Cruiser. At deler av flyet kom lengre en fra skrivebordet viste jeg ikke. Men så mye lengre en til en makeup av deler ble det altså ikke...

 

Komponistmateriale er nok bra, og er veldig lett har jeg skjønt, noe som er veldig bra i flyindustrien. Fuel har ikke blitt billigere etter 11 sept 2001 ser det ut til...

 

Ok?.. En tanker bygget på samme prinsipp som en Sonic Cruiser??. Høres spesielt ut, eller er det bare en måte og holde Boeing i lufta militært en stund til?.. B2 kommer nok uansett til og få sine etterfølgere før eller siden;) De kan jo ikke dominere lufta i all evighet alene.. Tipper både russere og kinsere har ting i støpesjeen som de ikke fortelle oss om...

 

De fleste metallene er vel forøvrig fra ett par tusen år tilbake. I alle fall de fleste "gamle" metallene...

 

Oddvar

VNAS111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjerne eksperimentere så mye de vil med flykroppene for min del, men det jeg er spent på er hvordan de har tenkt seg at det skal være plass til andre fly ved gate'ene når disse står der og blokkerer...

Er også veldig spent på hvilken løsning de har på taxingen. Dette flyet ser jo så svært og ustabilt ut på bakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne nye Boeing maskina vert produsert gjenstår enno å sjå. Men om ein klarar å få ned forureininga, er jo det fantastisk. Eg tykkjer den ser kul ut eg hehe. Og trur nok den vil verta laga i fleire storleikar, slik at den med 73 meter vingespenn truleg er iblant dei større maskinane. Slikleis slepp me problemet med liten plass ved gate. Og eg tvilar på at den vil verta så mykje mindre stabil på bakken enn noverande fly. Du har jo f.eks ikkje det store flatearealet som halerfinna utgjer som vinden kan leike med, og det ser ut til at du vil få tyngda fordelt litt meir utover alle tre hjula og ikkje så enormt mykje på bakhjula på flyet?

 

V22 er forøvrig ein rå maskin. Fantastisk grom lyd i den. Såg den her no rett før helga. Kom inn og tok ein hit'n run (Touch & Go) her på Conway. Berre fordømt kjedlig at den ikkje stoppa opp ei lita stund. Hadde vore moro å kravla litt å den med kamera hehe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er boeing som har prøvd dette' date=' bare se her

 

Hvis prisene går ned som en følge av det reduserte drivstoff-forbruket vil passasjerer akseptere å sitte kneblet og med bind for øynene, mens DDE spiller alle sine hitlåter over Atlanteren.

 

Nåja, knebla med bind kan jeg til nød gå med på, men DDE hele veien fra Oslo til NEW YORK???? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det jeg er spent på er hvordan de har tenkt seg at det skal være plass til andre fly ved gate'ene når disse står der og blokkerer...

Vel' date=' med et spenn på 73meter passer den jo fint inn i boksen på 80x80meter som brukes som maxstørrelse i dag (A380en er nesten 80 meter i bredde.)

 

Er også veldig spent på hvilken løsning de har på taxingen. Dette flyet ser jo så svært og ustabilt ut på bakken!

Det største problemet med fly og taxingen i dag er lengden mellom nesehjulet og MLG, noe A346 og 733W får merke. Her vil en BWB greie seg svært mye bedre, da avstanden mellom disse hjulene er kortere.

 

og det ser ut til at du vil få tyngda fordelt litt meir utover alle tre hjula og ikkje så enormt mykje på bakhjula på flyet?

På større maskiner er rundt 85-95% av vekta fordelt på MLG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det jeg er spent på er hvordan de har tenkt seg at det skal være plass til andre fly ved gate'ene når disse står der og blokkerer...

Vel' date=' med et spenn på 73meter passer den jo fint inn i boksen på 80x80meter som brukes som maxstørrelse i dag (A380en er nesten 80 meter i bredde.)[/quote']

Hva med selve den delen hvor gate'en skal inn mot flykroppen da? Skroget er jo "skjeivt" hele veien så det ser ut som Boeing må lage nye gate'er også til alle flyplassene som skal ta ned flyet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor døra plasseres. Jetgatene kan reguleres de fleste veier, så å bruke dagens jetgates bør vel ikke være noe problem om man har en logisk plassering av døra.

 

En ting er ihvertfall sikkert, om de plasserer døra på undersiden, så det blir en rampe som senkes ned, sånn som på Millennium Falcon.. da nøler ikke jeg med å fly med det :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...